Jaap Robben Zomervacht Recensie ∗∗∗∗∗

Jaap Robben Zomervacht Recensie Waardering en Informatie. In september 2018 verschijnt de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Jaap Robben Zomervacht bij Uitgeverij De Geus. Op deze pagina kun je de Jaap Robben Zomervacht recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

Jaap Robben Zomervacht Recensie

Jaap Robben Zomervacht Recensie

Wat verklaart de kracht van de kwaliteit van de romans van Jaap Robben? Zijn eerste roman voor volwassenen Birk was al een een ongekend succes zowel bij de critici als bij de lezers. En met zijn tweede roman Zomervacht gaat het precies dezelfde kant op. Het antwoord is zomaar te geven. Maar ongetwijfeld heeft het te maken met de ervaring die Jaap Robben eerder heeft opgedaan als kinderboekenschrijver. Zijn stijl is glashelder, direct en zonder al te veel uitwijdingen en raakt daardoor de lezer.

Smerig, rauw en onbarmhartig

Zomervacht vertelt het verhaal van Brian, door zijn vader, tegen zijn zin in, consequent Brai genoemd. Hij leeft met zijn vader in een stacaravan op een van alleman verlaten bedrijventerrein. Zijn vader drinkt bovenmatig. Het is er smerig en rauw. Koken is synoniem aal patat halen. Zijn ouders zijn gescheiden. Sterker nog zijn moeder is net getrouwd met een nieuwe liefde.

Brian heeft een broer, Lucien. Hij is zwaar gehandicapt en leeft in een tehuis. Als dit ingrijpend gerenoveerd moet worden, is het de bedoeling dat de bewoners elders worden opgevangen. Ondanks de belabberde woonomstandigheden in de caravan, moet Lucien de zomer doorbrengen bij Brian en zijn vader. Uiteraard komt de opvang volkomen op de schouders van Brian.

Op de één of andere manier weet Brian energie te halen aan de omgang met zijn broer. Sterker nog het lukt hem zelfs Lucien een stukje te laten lopen. Hij wordt geholpen door Emile, een man die een caravan huurt van de vader van Brian. Zo nu en dan vlucht Brian op de brommer naar zijn vrienden Selma, die vijf jaar ouder is en in een inrichting woont, om aan de wurggreep van zijn uitzichtsloze bestaan te ontkomen.

Jaap Robben overtuigt met een rauwe, meedogenloze en toch empathische roman

Met een vlijmscherpe pen beschrijft Jaap Robben de tegenstelling tussen het rauwe, onbarmhartige leven in de caravan en de empathische wijze waarop Brian, ondanks alles, zijn liefde voor zijn broer weet vorm te geven. De scenes in de roman zijn vaak medogeloos rauw, onontkomenlijk en op het scherpst van de snede. Ondanks de weerstand die regelmaat wordt opgeroepen wil je doorlezen. Wil je weten hoe de jongens het ervan afbrengen. Jaap Robben Zomervacht is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Jaap Robben – Zomervacht

• Titel: Zomervacht
  • Schrijver: Jaap Robben (Nederland)