Jens Liljestrand Zelfs als alles eindigt Recensie

• Origineel: Även om allt tar slut (2021)
  • Nederlandse vertaling: Elina Jongsma
  • Verschijnt: 17 juni 2022
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 13,99

Recensie en waardering van de Zweedse klimaatroman

• Zo op het eerste gezicht lijkt Zweden een land dat gevrijwaard is voor extreme klimaatproblemen. Echter Jens Liljestrand weet in zijn roman Zelfs als alles eindigt de lezer op  indringende wijze van het tegendeel te overtuigen. Tijdens een extreem droge en hete zomer kort na de coronacrisis breken er enorme bosbranden uit in de uitgestrekte Zweedse wouden. De branden verwoesten een groot gedeelte van de bossen en zorgen ervoor dat honderdduizenden mensen op de vlucht moeten. Ook een succesvolle pr-man en zijn gezin moeten voor het verwoestende vuur vluchten. Aan de hand van deze personen vertelt Liljestrand op overtuigende wijze hoe een schijnbaar veilig land als Zweden in een paar dagen tijd terecht komt in totaal ontwrichtende situatie. Ondanks de onheilspellende situatie en boodschap slaagt de schrijver er overtuigend in om de lezer mee te slepen in het verhaal. Niet alleen is de roman spannend, het leest als een zeer goede thriller, ook laat het op overtuigende wijze zien hoe snel een goed georganiseerd land als Zweden binnen een mum van tijd in totale wanorde en chaos vervalt. Doordat Lilje strand er bovendien voor kiest om verschillende verhaallijnen in zijn roman te verweven, die zich zowel op macro- als microniveau afspelen houdt hij de spanning van begin tot eind vast zonder overspannen te raken. Zelfs als alles eindigt is een van de allerbeste dystopische klimaatromans die tot nu toe zijn verschenen juist omdat het verhaal zo dicht bij de dagelijkse realiteit blijft en daarmee direct onder de huid van de lezer dringt om daar voorlopig niet weg te gaan. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van de roman van Jens Liljestrand

Het is zomer en half Zweden wordt geteisterd door bosbranden. Een idyllische zomervakantie aan een afgelegen meer ontaardt in een helletocht wanneer Didrik, in het dagelijks leven een succesvolle pr-consultant in Stockholm, met zijn gezin halsoverkop moet vluchten voor de oprukkende vlammen. Van de ene minuut op de andere worden ze klimaatvluchteling in eigen land. Ondertussen zoekt Didriks voormalige maîtresse Melissa toevlucht tot de koelte van een luxe-appartement in Stockholm. Buiten op straat woeden de klimaatprotesten; binnen zijn er kalmerende middelen en rosé. Terug in de smeulende bossen neemt Didriks oudste dochter Vilja het heft in eigen handen – want de volwassenen om haar heen zijn er duidelijk niet toe in staat.

Zelfs als alles eindigt legt pijnlijk bloot hoe zeer we met onszelf bezig kunnen blijven, zelfs wanneer de wereld zoals we die kennen ten einde loopt.