John Banville Mevrouw Osmond Recensie

John Banville Mevrouw Osmond Recensie Waardering en Informatie. In maart 2018 is de nieuwe roman van de Ierse schrijver John Banville Mevrouw Osmond verschenen bij Uitgeverij Querido. Op deze pagina kun je de John Banville Mevrouw Osmond recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek lezen.

John Banville Mevrouw Osmond Recensie

John Banville Mevrouw Osmond Recensie

Mevrouw Osmond geschreven door de Ierse schrijver John Banville is een prachtige revival van en vervolg op de beroemde roman Portrait of a Lady van Henry James’s. Geïnspireerd door de personages en de verhaalijn van Henry James’ roman creëert hij een eigen spannend en gelaagd verhaal, wat vol zit met intriges en met een zeer boeiend personage als hoofdpersoon. Isabel Archer, Mevrouw Osmond, is op haar 20ste van Amerika verhuisd naar Europa en heeft meteen een aantal niet onbemiddelde aanbidders. Zij kiest er echter voor in Italië te trouwen, op aanraden van haar “vriendin” Serena Merle, met de weduwnaar Gilbert Osmond. Isabel belandt in een streng keurslijf in dit huwelijk. Ze verlaat haar man en gaat haar eigen leven leiden – kan dat ook echt voor een vrouw als zij in deze tijd? Dat is een belangrijk thema van dit boek.

Alle personage zijn gelaagd, boeiend en interessant

Terwijl Isabel rondreist door Europa en allerlei interessante mensen ontmoet, leren we haar steeds beter kennen. Tegelijkertijd ontvouwt zich haar verleden en komen we achter de slinkse en manipulatieve plannen van Gilbert Osmond en Serena Merle.  Zal Isabel uiteindelijk terugkeren naar het keurslijf van haar huwelijk of kiest ze haar eigen weg? En is die weg er wel, binnen de strakke normen en waarden die in het Victoriaanse Europa gelden? John Banville beschrijft zijn hoofdpersoon en ook de andere personages in het boek met veel karakter. Ze zijn gelaagd en interessant, je wilt ze leren kennen. Opvallend is de rol van Staines, de kamermeid van Isabel, zij is voor een Victoriaans verhaal opvallend aanwezig en ze komt regelmatig aan het woord. Ik heb Mevrouw Osmond met veel plezier gelezen – het is een prachtige roman die pakt. John Banville – Mevrouw Osmond is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

John Banville – Mevrouw Osmond

• Titel: Mevrouw Osmond