Jón Kalman Stefánsson Jouw afwezigheid is duisternis Recensie

• Nederlandse vertaling: Marcel Otten
  • Verschijnt: 1 maart 2022
  • Omvang: 512 pagina’s
  • Prijs: € 25 – € 30
  • Uitgave: gebonden boek / ebook

Recensie en waardering voor de roman

• De IJslandse schrijver Jón Kalman Stefánsson heeft inmiddels een aantal indrukwekkende romans op zijn naam staan. De meeste ervan zijn inmiddels op een uitmuntende wijze in het Nederlands vertaald door Marcel Otten. Op meesterlijk poëtische wijze weet Stefánsson de keiharde realiteit van het menselijke bestaan over voetlicht te brengen. Als je je durft over te geven aan de roman wordt je onvermijdelijk gegrepen door de prachtige stijl en sfeer waarvan het werk van deze unieke schrijver sowieso doortrokken is. Voor wie nog nooit een roman van de schrijver gelezen heeft, ga het direct doen. Wie al wel genoten heeft van zijn eerdere werk zal ook nu niet teleurgesteld raken. De roman is een echte aanrader. (Allesoverboekenenschrijvers, ∗∗∗∗∗)
  • “Stefánsson balanceert op de rand van proza en poëzie. Deze unieke stem in romans uit het hoge noorden maakt dat elk boek van hem voor mij een sensatie is, deze nieuwe hoort daar beslist bij. Nu al.” (Kester Freriks, NRC Handelsblad)

Flaptekst van de nieuwe roman van Jón Kalman Stefánsson

Jouw afwezigheid is duisternis van de IJslandse meester Jón Kalman Stefánsson balanceert net als zijn vorige werk op de rand van proza en poëzie. Over hoe tijd verstrijkt en niemand onberoerd laat.

Het nieuwe boek van Jón Kalman Stefánsson is een caleidoscopische generatieroman van de IJslandse meester. Een man ontwaakt in een plattelandskerk en heeft geen flauw idee wie hij is; achter in de kerk zit een predikant met groot rijbewijs, zijn toekomstige gids. Dit is het begin van een zoektocht naar het verleden van de man. Er ontstaat een beeld van een verbazingwekkende wereld in een fjord in het noorden van IJsland. Een bonte stoet van personages passeert de revue: onder anderen een dominee die correspondeert met een allang overleden Duitse dichter, een kapitein gespecialiseerd in de filosoof Kierkegaard, een plattelandsvrouw die een artikel schrijft over de regenworm en wier leven totaal verandert. Jon Kalman Stefánsson beschrijft hoe de tijd verstrijkt en niemand onberoerd laat, hoe complex heel gewone mensen in hun dagelijks leven blijken te zijn. Jouw afwezigheid is duisternis is de nieuwe roman van de geliefde en bekroonde schrijver Jón Kalman Stefánsson.