Jonas Jonasson De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden Recensie

Jonas Jonasson De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden Recensie Waardering en Informatie. Op 3 juli 2018 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact het boek van de Zweedse schrijver Jonas Jonasson De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden. Het is het vervolg op de succesroman De 110-jarige man die uit het raam klom en verdween. Op deze pagina kun je de Jonas Jonasson De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden recensie waardering en informatie over het boek lezen.

Met De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden zet Jonas Jonasson het verhaal voort dat hij begon met De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween. Ook deze keer weten Allan Karlsson en zijn vriend Julius weer op de meest bizarre manieren betrokken te raken bij belangrijke gebeurtenissen in wereldpolitiek. Ook deze keer staat de schelmenroman weer boordevol met hilarische avonturen.

Meer avonturen van de 100-jarige man

Verrassend kun je dit nieuwe deel over de 100-jarige avonturier Jonas Karlsson niet noemen. Weliswaar beschikt hij nu over een tablet waarmee het wereldnieuwsm terwijl het plaatsvindt, bij hem binnenkomt. Toch is het patroon van de roman dezelfde als de voorganger. Door bijzarre gebeurtenissen weten de mannen, meestal onbedoeld, betrokken te raken bij de wereldpolitiek. Echter als dit dan het geval is dan laten ze zich er niet door weerhouden om in te grijpen en te sturen. Net als in het eerste boek tovert dit met regelmaat een lach bij de lezer. Maar de verassing is er wel een beetje af.

Leesplezier voor de liefhebbers van het genre

Voor de liefhebbers van het eerste boek, is er desondanks aan De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden een aantal uren leesplezier te beleven. Maar het idee begint nu wel een klein beetje uitgeput te raken. Als er Jonas Jonasson nog een derde deel wil schrijven zal hij echt zijn beste moeten doen om een originele invalshoek te bedenken. Voor de liefhebbers van het genre zijn er desalnietemin nog wel een aantal uurtjes leesplezier aan het boek te beleven. Daarom is Jonas Jonasson – De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden gewaardeerd met ∗∗∗∗ (goed).

Jonas Jonasson – De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden

• Titel: De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden
  • Schrijver: Jonas Jonasson (Zweden)
  • Soort boek: avonturenroman, schelmenroman
  • Origineel: Hundraåringen som tänkte at han tänkte för mycket (2018)
  • Nederlandse vertaling: Corry van Bree
  • Verschenen: 3 juli 2018
  • Omvang: 383 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Dwarsligger / Ebook
  • Waardering∗∗∗∗ (zeer goed) Theo Jordaan

Inhoud Jonas Jonasson – De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden

De 100-jarige man is terug. Een jaartje ouder, maar ook wijzer? De 100-jarige man Allan Karlsson en zijn kompaan Julius leiden een luxe, paradijselijk leven op Bali. De bodem van de koffer met geld die ze aan hun vorige strapatsen hebben overgehouden komt echter in zicht en eigenlijk vervelen ze zich maar. Een ballonvaart met voldoende flessen champagne voor de 101e verjaardag van Allan kan allicht tijdelijk voor wat spanning zorgen. Door omstandigheden belanden ze in zee en de drenkelingen worden opgevist door een Noord-Koreaans militair schip op weg naar huis. Dat dat schip verrijkt uranium smokkelt voor Kim Jong-un weten ze op dat moment nog niet, maar Allan ontmoet vervolgens Kim Jong-un op een kritiek moment, wanneer de hele wereld, en president Trump met name, zich geprovoceerd voelt door de raketten die over de Japanse zee suizen. In no time vormen ze het middelpunt van een diplomatieke rel waar veel leidende politieke figuren bij betrokken raken, van de Zweedse minister van Buitenlandse zaken tot Angela Merkel en Donald Trump aan toe.