Jonas T. Bengtsson Sus Recensie Waardering

Jonas T. Bengtsson Sus Recensie waardering en informatie  van de nieuwe roman van de Deense schrijver Jonas T. Bengtsson Sus die in mei 2018 is verschenen bij Uitgeverij Koppernik. Op deze pagina kun je de Jonas T. Bengtsson Sus recensie waardering en informatie over de inhoud lezen.

Jonas T. Bengtsson Sus Recensie

Jonas T. Bengtsson Sus Recensie

Hard en meedogenloos zo kun je het leven van Sus wel omschrijven. Ze is een meisje van negentien. Maar ziet eruit als een twaalfjarige met alle ongemakken en voordelen van dien. Haar vader zit gevangen maar vrijlating dreigt. Zodra hij vrijkomt wil ze het “monster” zoals ze zelf over hem denkt, vermoorden. Haar broer ligt op de intensive care omdat hij een granaatsplinter in zijn hoofd heeft gekregen. Ze besluit een kat te nemen met de bedoeling zich te kunnen trainen in moord. Sus verzacht haar dagen met drugsgebruik. Sterker nog als ze een gehandicapte dealer ontmoet gaat ze zelf drugs verkopen aan scholieren. Dit alles met de bedoeling om aan geld te komen om de ultieme wraak op haar vader te kunnen nemen.

Hard, indringend en boeiend van begin tot eind

De Deense schrijver Jonas T. Bengtsson waarvan uitgeverij Koppernik als eerder de roman Een sprookje uitgegeven heeft, beschrijft het rauwe bestaan van Sus op een zeer indringende wijze. Zijn stijl is direct en to-the-point. Toch weet hij, ondanks haar meedogenloze gedrag, sympathie en mededogen op te wekken voor Sus. Maar het mededogen wordt wel op de proef gesteld. Sus is een harde en realistische beschrijving van het leven van een tiener die de last van het leven als zwaar op de schouders heeft rusten, geschreven in een pakkende stijl. Boeiend en verontrustend van begin tot het einde is de romans van Jonas T. Bengtsson het lezen meer dan waard. Jonas T. Bengtsson – Sus is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Jonas T. Bengtsson – Sus Informatie

• Titel: Sus
  • Schrijver: Jonas T. Bengtsson (Denemarken)
  • Soort boek: Deense roman, sociale roman
  • Origineel: Sus (2017)
  • Nederlandse vertaling: David Grävling
  • Uitgever: Koppernik
  • Verschenen: 3 mei 2018
  • Omvang; 180 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Jonas T. Bengtsson – Sus

Sus is negentien jaar, maar ze lijkt nog steeds een kind, en is opgegroeid onder erbarmelijke en wrede omstandigheden. Haar broer ligt op de intensive care met een granaatsplinter in zijn hoofd. Haar vader zit gevangen wegens de moord op haar moeder – hij had haar vastgebonden op bed en was haar vergeten. Sus probeert haar vertwijfeling weg te dringen en brengt al haar tijd door met zich voorbereiden om haar vader dood te slaan zodra hij wordt vrijgelaten. Sus is er namelijk van overtuigd dat haar vader een monster is, geen mens. Sus is een hard en onbevooroordeeld verhaal over het zwaarste en sociaal meest achtergestelde milieu in Kopenhagen, dat tegelijkertijd het begrip overbrengt dat bij iedereen een fundamentele menselijkheid aanwezig is.

Jonas T. Bengtsson Biografische Informatie

• Geboren op: 27 april 1976
  • Geboorteplaats: Brønshøj, Kopenhagen, Denemarken