Juliette Forrest Twister Recensie ∗∗∗

Juliette Forrest Twister recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van dit spannende jeugdboek. Op 19 oktober 2018 is bij Uitgeverij Van Goor het avonturenboek van de Engelse schrijfster Juliette Forrest Twister verschenen.

Juliette Forrest Twister Recensie

Juliette Forrest Twister Recensie

Twister is een heel mooi debuut van de Britse schrijfster Juliette Forrest. Net als Vlaamse boeken, hebben ook Britse boeken een bepaald taalgebruik waar ik erg van houd. Een soort knusheid vermengd met klasse. Twister is hierop geen uitzondering. Een spannend feelgood verhaal doorspekt met humor, Britse charme en magie.

Een geheimzinnige, gevaarlijke ketting

Sinds Twister haar vader is verdwenen, is niets meer hetzelfde thuis. Haar moeder onderwijst haar niet meer thuis (haar moeder doet eigenlijk helemaal niets meer), dus moet ze naar school. Daar heeft ze het niet zo leuk. Alles heeft ze er voor over dat haar vader weer terug komt. Dan wordt haar moeder weer beter en is het leven weer fijn. De heks in het bos geeft haar een geheimzinnige ketting die  haar hierbij helpen kan. Maar hoe vaker ze die ketting gebruikt, hoe groter de kans dat ze van haar leven wordt beroofd. Want er is nog iemand die deze ketting koste wat kost wil hebben.

Twister is zó innemend dat je kleine onduidelijkheden makkelijk vergee(f)t

Het boek begint wat kabbelend. Naarmate het verhaal vordert, en er steeds meer magie bij komt, wordt het verhaal spannender en spannender. Sommige stukjes moest ik wel twee keer lezen, omdat ik niet helemaal volgde wat er gebeurde. Het lijkt alsof de balans tussen uitleg geven en de fantasie van de lezer het werk laten doen, soms nét de plank mis slaat. Desondanks genoot ik meer en meer van het verhaal. Twister is zo’n innemend personage, dat je kleine onduidelijkheden snel vergeet. De humor en woordkeuze van Forrest heeft een heel eigen stijl. Een mooi tegenwicht voor het spannende, soms best gruwelijke verhaal dat ze verteld.

Een feelgood avontuur met flink veel pit!

Forrest schrijft voor kinderen in de leeftijd van 11 tot ongeveer 13 jaar. Wat mij betreft is ze er goed in geslaagd om een verhaal te schrijven dat aansluit bij de belevingswereld van deze kinderen. Spannend, magisch, maar ook een zekere luchtigheid. Er rammelt hier en daar misschien nog iets in de vertelwijze, het begin zou voor mij wat vlotter mogen, maar dat wordt ruimschoots overschaduwd door de vele sterke punten van dit boek. Juliette Forrest Twister is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Juliette Forrest – Twister

• Titel: Twister
  • Schrijfster: Juliette Forest (Engeland)