Kamila Shamsie Huis in brand Recensie ★★★★

Kamila Shamsie Huis in brand Recensie Waardering en Informatie. Op 8 mei 2018 is de roman verschenen van de Pakistaanse schrijfster Kamila Shamsie Huis in brand bij Uitgeverij Sigantuur. Op deze pagina kun je de Kamila Shamsie Huis in brand recensie waardering en informatie lezen.

Kamila Shamsie Huis in brand Recensie

Kamila Shamsie Huis in brand Recensie

Een hartverscheurend verhaal, Huis in brand. Een inkijk in een gespleten Pakistaans immigranten gezin uit Londen. En wellicht een beeld van meerdere immigranten gezinnen waarvan één of meerdere leden zich inlaten met het jihadisme. Isma, het oudste meisje uit dit gezin vertrekt naar Amerika om te na een onderbreking van haar studie om voor haar tweeling broer en zusje te aan zorgen nadat moeder plotseling is overleden, aan haar promotie onderzoek te beginnen. De huidige sfeer ten aanzien van vermeend  religieus fanatisme wordt zo krachtig verwoord in de tweede zin van dit boek dat ik meteen het verhaal in werd gezogen. Schokkend. In Amerika aangekomen komt Isma een oude bekende tegen, Eamonn, de zoon van een vooraanstaand politicus  in Engeland. Wordt ze verliefd op hem? Hun werelden liggen te ver uiteen. Zij belijdend Moslima, hij heeft een meer liberale houding ten opzichte van religie. Zijn vader heeft zich ooit beledigend uitgelaten over Isma’s vader die zich aansloot bij de jihadisten in Afghanistan. Deze verdwenen vader speelt een prominente rol in haar gezin. En ja, ook Eamonn verdwijnt weer uit haar leven wanneer hij naar Engeland teruggaat vanwege de hoe benoeming van zijn vader tot minister van binnenlandse zaken.

Een hartverscheurende inkijk in een gespleten Pakistaans immigranten gezin

Vanuit Amerika heeft Isma zo’n beetje dagelijks skypecontact met Aneeka, haar jongere zusje en maakt zich zorgen om haar broertje Parvaiz. Deze gevoelige jongen lijkt te verdwijnen. Is hij verliefd? Waar is hij mee bezig? Ook Aneeka, zijn tweelingzus heeft geen idee waar Parvaiz zich mee bezighoudt. Haar broertje, waarmee zij zich altijd elke minuut van de dag verbonden mee wist. Het verdriet vanwege het verdwijnen van vader en het plotseling overlijden van moeder. Dit verdriet heeft hen onlosmakelijk met elkaar verbonden, en nu dit? Prachtig verwoordt Kamila Shamsie dit op pagina 171 en verder. En nu blijkt haar broertje bevattelijk voor de druk van een ronselaar. Schokkend, zoveel wreedheid, zoveel indoctrinatie. Eamonn, inmiddels aangekomen in Engeland gaat langs bij deze familie om een pakketje van Isma af te geven. Hij maakt kennis met Aneeka, het bloedmooie zusje van Isma, zij worden verliefd. Maar hoe zit dat met deze liefde? Wil Aneeka hem gebruiken om via hem haar uitgereisde broertje weer terug naar Engeland te krijgen? Via zijn vader heeft hij immers de juiste lijntjes dat te kunnen doen. Het blijkt nl. dat Aneeka alles wil inzetten om haar broertje, die er achter komt dat het leven in een kalifaat verschrikkelijk is, terug naar Engeland te krijgen. Zet zij zelfs haar relatie met Eamonn op het spel? Natuurlijk komt er een clash tussen Eamonn en zijn vader wanneer blijkt dat hij een relatie heeft met een meisje uit een jihad gezin. Eamonn, die is opgevoed met het idee dat welke uiting van radicalisme dan ook, of zelfs mildere uitingen van religiositeit, funest zijn om te integreren en/of  hogerop te raken in de maatschappij, juist hij zoekt zo’n meisje. Dus deze relatie wordt verboden en hij wordt naar het buitenland gestuurd. Parvaiz wordt doodgeschoten wanneer hij hulp gaat zoeken bij de Engelse ambassade. En nu? Wanneer komt zijn lichaam naar Engeland? Nou, niet dus. Er begint een politiek getouwtrek tussen de verschillende nationale en internationale instituties. Een hartverscheurend einde geeft inzicht in de onmacht, het onbegrip, en onoplosbare van zowel liefde, religie en (inter)nationale wet- en regelgeving.

Kamila Shamsie is een schrijfster op zoek naar gerechtigheid

Kamila Shamsie is volgens mij in dit boek op zoek naar gerechtigheid. Dwars door alle regelgeving heen. Hoezo ondervind je als moslima meteen tegenwerking wanneer je wil vliegen? Hoezo word je als familie niet op de hoogte gehouden  wanneer iemand uit jouw gezin verdwijnt naar het kalifaat?  Hoezo is het hele gezin meteen fout? Wat voor een rol spelen de verschillende regeringen en met welk belang? Is wetgeving gebaseerd op gerechtigheid of speelt de publieke opinie een doorslaggevende rol? Kortom, interessante vragen waar je als lezer van dit boek onherroepelijk mee achterblijft. Kamila Shamsie Huis in brand is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Mieke Koster

Kamila Shamsie – Huis inbrand

• Titel: Huis in brand