Ken Follett Het eeuwige vuur Recensie

Ken Follett Het eeuwige vuur Recensie. In september 2017 is bij Uitgeverij Boekerij deel drie uit de Kingsbridge serie historische romans van schrijver Ken Follett verschenen. Op deze pagina kun je de Ken Follett Het eeuwige vuur Recensie waardering en informatie lezen.

Ken Follett Het eeuwige vuur Recensie

Ken Follett Het eeuwige vuur Recensie

Het eeuwige vuur is een heerlijk dik boek, dat  bijna onnodig, begint met de opsomming van personages van het verhaal. Handig ter verduidelijking is de kaart van Kingsbridge, waar dit verhaal begint. De geschiedenis rolt zich uit over Frankrijk, Spanje en de Nederlanden in de strijd tussen koningin Maria Stuart van Frankrijk en later Schotland en Elizabeth koningin van Engeland. Veel historische feiten, maar er is geen voorkennis nodig om van dit spannende historische verhaal te genieten.

Een heerlijke spannende historische roman die de 17e eeuw tot leven brengt

Ned Willard komt na een jaar thuis na een stage bij familie in Frankrijk. Ned is verliefd op Margery, maar zij wordt uitgehuwelijkt aan Bart. Rollo haar broer ziet het wel zitten dat zijn zus gravin wordt om zo de katholieke zaak te dienen. Ned gaat uiteindelijk werken voor de protestante, maar tolerante koningin Elizabeth. Barney zijn broer is liever op zee. En met zijn koopvaardijschip Alice vecht hij uiteindelijk mee tegen de Spaanse armada. Dit is een enorme oorlogsvloot gefinancierd door de katholieke Spaanse koning Philips de tweede. Verder komen veel historische figuren en gebeurtenissen voor in dit veel omvattende verhaal: De Bartholomeus-nacht in Parijs waarin protestanten massaal werden afgeslacht. De opstand in de Nederlanden en manier waarop er handel werd gedreven in Europa. Verzonnen gebeurtenissen illustreren het leven in de zestiende eeuw: De slavernij die de getalenteerde ijzergieter Ebrima in de weg zit voordat hij met Carlos en Barney in de Nederlanden een goed leven kan leiden. Maar het gaat vooral over verraad en onverwacht vertrouwen tussen katholieken en protestanten binnen families en tussen familieleden en geliefden.

Als je van historische romans houdt is dit boek echt een aanrader

Zelf ben ik heel nieuwsgierig naar de vorige twee boeken van de Kingsbridge-serie die ik nog niet gelezen heb. Helaas bevat de roman een aantal paar hinderlijke vertaalfouten. In het Nederlands zeg je niet stijve bries (stiff breeze), hoewel het wel in de Van Dale staat. De vertalers gebruiken de omschrijving de plaag waar ze waarschijnlijk de pest (plague) bedoelen. De woorden schalkse, vermetele, belendende en zeker, vermetele doodgemoedereerdheid !(p769), wellicht om het idee van 17e eeuws taalgebruik te suggereren, komen de leesbaarheid niet ten goede. Desondanks is de boeiende bloedige strijd om macht, religie en liefde, die het zestiende-eeuwse Europa verscheurde, van begin tot eind spannend. Ken Follett Het eeuwige vuur is gewaardeerd met  ★★★ (uitstekend).

Recensie van Lia Sluijs

Ken Follett – Het eeuwige vuur

Kingsbridge, deel 3

• Titel: Het eeuwige vuur
  • Schrijver: Ken Follett (Wales, Verenigd Koninkrijk)
  • Soort boek: historische roman
  • Origineel: A Column of Fire (2017)
  • Nederlandse vertaling; Joost van der Meer, William Oostendorp
  • Uitgever: Boekerij
  • Verschenen: 8 september 2017
  • Omvang; 864 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Paperback / Ebook
  • Prijs: € 29,99 / € 20,00 / € 14,99
  • Waardering★★★ (uitstekend) Lia Sluijs

Flaptekst Ken Follett – Het eeuwige vuur

558. Politieke drama’s bepalen het dagelijks leven en een bloedige religieuze strijd zet vrienden en geliefden tegen elkaar op. Zo ook Ned Willard en zijn Margery, de vrouw met wie hij wil trouwen. Ned keert terug naar Kingsbridge in een jaar dat niet alleen zijn leven, maar dat van een heel continent op zijn kop zal zetten: door de kroning van de protestantse Elizabeth I komt Engeland alleen te staan in Europa. Daarom richt de ambitieuze jonge koningin de eerste geheime dienst op, die moordaanslagen, opstanden en invasies in de kiem moet smoren. Tegelijkertijd beraamt haar nicht Maria Stuart, de katholieke koningin van Schotland, een plan om de Engelse troon op te eisen.