Leo Blokhuis Berlijn Muzikale Revolutie Recensie

• Schrijver: Leo Blokhuis (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 24 november 2020
  • Omvang; 224 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boek: Blokhuis slaagt er overtuigt in om de boeiende muziekgeschiedenis van de stad waar het experiment eerder regel dan uitzondering is geweest op een aanstekelijke en helder wijze voor de Nederlandse muziekliefhebber en bezoeker van Berlijn te ontginnen en beschrijven. Natuurlijk is er veel aandacht voor David Bowie maar Blokhuis exploreert ook de andere muziek die de Duitse hoofdstad rijk is geweest, een geschiedenis waar voor de gemiddelde muziekloefhebber nog veel verrassends te ontdekken valt…lees verder >

Leo Blokhuis op bezoek bij tv-programma M

Wat lokt muzikanten en andere artiesten naar naar Berlijn? Leo Blokhuis, Ad visser en Sven Ratzke bespreken het met Margriet van der Linden in het tv-programma M.

Flaptekst van het muziekboek over Berlijn

In 2013 verraste David Bowie de wereld, na tien jaar stilte, met de single “Where Are We Now?’ Daarin greep hij terug op zijn jaren in Berlijn: een tijd waarin hij zichzelf als artiest hervond, en met “Heroes’ een van zijn allergrootste hits schreef.

Wat maakt Berlijn tot zo’n bijzondere muziekstad? Leo Blokhuis neemt de lezer mee naar de jaren twintig van de vorige eeuw – de jaren van Marlene Dietrich, Kurt Weill en Bertolt Brecht, maar ook de tijd van de eerste experimenten met elektronische muziek. Het naziregime maakt hier in de jaren dertig rigoureus een einde aan. Duitsland wordt het land van de schlagers.

In de jaren zestig ontstaat, onder invloed van de moderne klassieke muziek, de kosmische Musik, ook wel Krautrock genoemd. De succesvolste band is Kraftwerk, en het is hun werk dat Bowie verleidt om naar Berlijn te gaan. En Bowie zet een nieuwe generatie artiesten – zoals Nick Cave, Depeche Mode en U2 – ertoe aan om hun artistieke inspiratie ook in Berlijn te zoeken.

In Berlijn laat Blokhuis op zeer onderhoudende wijze zien hoe, tegen de achtergrond van politiek en geschiedenis, Berlijn een bakermat wordt van een bijzondere muzikale revolutie.