De financiële detox Recensie en Review Boek

De financiële detox Recensie en Review Boek Joëlla Opraus en Nathalie van Wingerden
De titel van dit boek De financiële Detox sprak me eigenlijk niet direct aan – ik ben zelf geen voorstander van ontgiftingskuren en een financiële kuur vond ik dan ook niet aantrekkelijk klinken. Toen ik de achtergrond van de schrijfsters, Joëlla Opraus en Nathalie van Wingerden, las, raakte ik meer geïnteresseerd. Financiën voor vrouwen, in een taal voor vrouwen, vond ik een boeiend onderwerp. De dames zijn eigenaar van het bedrijf How 2 Spend it en ik trof een aantrekkelijke website aan met veel interessante blogs en informatie.

Zorg goed voor jezelf, ook financieel
De schrijfsters geven aan dat als je goed voor jezelf wilt zorgen – en wie wil dat nou niet – ook op financieel gebied goed voor jezelf zorgen belangrijk is. Ze raden vrouwen aan zichzelf wijzer te maken op financieel gebied, zodat ze bewuste keuzes kunnen maken. In het boek kun je het antwoord op verschillende vragen direct invullen. Op de website kun je een test doen om uit te vinden wat voor geldtype je bent – dat heeft alles met je money mindset te maken. Ik vond het een leuke benadering en was natuurlijk benieuwd naar mijn geld-type. De test vond ik tegenvallen, ik herkende mezelf maar in heel weinig stellingen en vragen. De uitkomst – de strateeg – vond ik op z’n minst verrassend. Ik ben een enorm gevoelsmens en behoorlijk chaotisch, al ben ik zeker een visionair. Misschien past het type bij me als ik financieel beter in balans ben? Dat sluit ik niet uit.

Een financiële detox van zes weken
Het boekje bestaat verder uit een financiële detox van 6 weken, waarin je je eigen financiële gedrag eens heel goed onder de loep gaat nemen. Elke week heeft een eigen thema waar je mee aan de slag kunt gaan, zoals inzicht in je vaste uitgaven en toxic spending habits. In elk hoofdstuk staan goede tips om je financiën en je financiële gedrag te verbeteren. Na de detox-hoofdstukken volgen nog een aantal hoofdstukken over thema’s als praten over geld en geld en relaties.

Een interessant boek dat meer inzicht biedt in financiën
Een interessant boek voor vrouwen die meer inzicht in hun financiën willen krijgen en zelf verantwoordelijkheid daarvoor willen nemen. Ik geloof dat ik een heleboel van deze tips eens (beter) ga toepassen in de praktijk – maar het spending dieet vind ik nog steeds geen aantrekkelijke optie. Door het aantal plussen en minnen beoordeel ik het boek De financiële detox van Joëlla Opraus en Nathalie van Wingerden met ++ (goed).

JOËLLA OPRAUS & NATHALIE VAN WINGERDEN – DE FINANCIËLE DETOX INFORMATIE
– Titel: De financiële detox
– Ondertitel: Hoe je meer geld overhoudt aan het einde van de maand
– Schrijfster: Joëlla Opraus, Nathalie van Wingerden (Nederland)
– Soort boek: financieel adviesboek, levenskunstboek
– Uitgever: Lev.
– Verschenen: 3 januari 2016
– Omvang: 246 pagina’s (met afbeeldingen)
– Prijs: 19,99 / € 13,99
– Oordeel: ++ (goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst De financiële detox
Breng je financiële situatie in kaart en reken af met geldstress. Of je nu geen idee hebt waar je geld elke maand naartoe vliegt, met een grote boog om je administratiemap heen loopt of als je gewoon even wilt weten of je goed bezig bent op financieel gebied: dit is hét boek voor jou! Krijg antwoord op vragen als:
* Weet jij precies wat er binnenkomt en wat eruit gaat?
* Wat voor geldtype ben jij eigenlijk?
* Waar zitten jouw financiële valkuilen en waar ben je juist heel goed in?