Jannet Vaessen Iedereen Inc Recensie Review

Ontzettend leuk en interessant om het nieuwe boek van Jannet Vaessen, directeur van Women Inc.(hét netwerk voor alle vrouwen die zichzelf en elkaar willen versterken) in mijn handen te krijgen. Het boek is geschreven ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Women Inc. Omdat ik zelf al vele jaren geïnteresseerd ben in thema’s rondom vrouwenemancipatie en zeker in praktische nieuwe vormen van emancipatie, en me daar in mijn persoonlijke leven voor inzet, vind ik dit een mooie en vooral ook belangrijke organisatie.

Jannet Vaessen laat in het boek Iedereen Inc. heel mooi zien hoe belangrijk en nodig de organisatie Women Inc. is – veel uitsluiting van bepaalde groepen in de samenleving vindt onbewust plaats. Met veel helderheid, kennis, ervaring, betrokkenheid en doorzettingsvermogen heeft Women Inc. de afgelopen 10 jaar een aantal mooie stappen gezet, met name op het gebied van financiën en gezondheid voor vrouwen. Veel mensen (her)kennen wel grote campagnes als Behandel me als een dame (over genderverschillen in de gezondheidszorg) of “Waar is mijn drie ton” (over de nog altijd aanwezige loonverschillen tussen mannen en vrouwen).

Insluiting van alle groepen mensen in de samenleving

De titel Iedereen Inc. vind ik heel aansprekend – hij laat naar mijn mening heel mooi zien waar het over gaat: insluiting van alle groepen mensen in de samenleving – het is dan ook een boek voor iedereen. Al lezende blijkt het thema van inclusiviteit een heel boeiend thema, wat logisch voelt, maar nog helemaal niet zo makkelijk blijkt te zijn. Zo leren we bijvoorbeeld pas wat uitsluiting – die vaak onbewust plaatsvindt – betekent, als we die zelf gaan ervaren in ons leven. Daarnaast is in- en uitsluiting iets van alle tijden en iets wat bij het mens-zijn hoort: we beoordelen allemaal of iemand tot onze groep hoort of juist niet. Omdat we daarnaast eigenlijk vinden dat we niemand op grond van bepaalde eigenschappen of kenmerken mógen uitsluiten, ontstaat een soort spagaat, die vaak zorgt voor blinde vlekken en ontkenning.

Jannet Vaessen verstaat de kunst uitkomsten van onderzoeken te verbinden met persoonlijke ervaringen
Wat ik heel mooi vond in dit boek en wat voor mij persoonlijk een eye-opener was, was de beschrijving van de begrippen “diversiteit” en “inclusiviteit”: “Diversity is being invited to the party; inclusion is being asked to dance”. Jannet Vaessen nodigt ons met dit boek uit om te onderzoeken hoe Inc. wij zelf zijn. Een boeiend boek, met een prettige schrijfstijl. Jannet Vaessen verstaat de kunst uitkomsten van onderzoeken te verbinden met persoonlijke ervaringen, waardoor het thema “inclusiviteit” voor mij nog meer is gaan leven. Een boek wat het lezen waard is, of je nou gelooft dat vrouwenemancipatie niet meer van deze tijd is, of juist dat het een heel actueel thema is. Jannet Vaessen – Iedereen Inc krijgt +++ (zeer goed).
– Monique van der Hoeven –

JANNET VAESSEN – IEDEREEN INC INFORMATIE
– Titel: Iedereen Inc
– Ondertitel: Hoe in- en uitsluiting werkt en hoe je dat kunt beïnvloeden
– Schrijfster: Jannet Vaessen (Nederland)
– Soort boek: boek over sociologie van de welvaart en vrouwen
– Uitgever: Prometheus
– Verschenen: januari 2017
– Omvang: 288 pagina’s (met afbeeldingen)
– Prijs: € 19,99 / € 11,99
– Oordeel: +++ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst Jannet Vaessen – Iedereen Inc
Of we nu willen of niet, we beoordelen elkaar voortdurend. Op uiterlijk, afkomst, sekse, opleiding, inkomen. Binnen een paar seconden vormen we ons een beeld van de ander. Voor een kleine groep mensen pakt dat bijna altijd goed uit. Wie zijn die mensen? Wanneer hoor je bij de ingroup en waar word jij buitengesloten? Als je het mechanisme van in- en uitsluiting begrijpt kun je het aanpakken. Jannet Vaessen, oprichter van WOMEN Inc., laat zien dat het wel degelijk zin heeft om op te komen voor je positie: als je het maar strategisch doet. Hoe krijg je sceptici in beweging? Hoe blijf je uit de slachtofferrol? Vaessen verbindt eigen ervaringen en observaties vloeiend met wetenschappelijke inzichten. Zo creëert ze een nieuwe context voor het oververhitte meningencircus rond maatschappelijke ongelijkheid. Vaessen vindt in het begrip ‘inclusiviteit’ de sleutel om op een nieuwe en constructieve manier met verschillen en gelijkheid om te gaan. IEDEREEN Inc. is een optimistische eyeopener, geschreven door een vrouw die weet hoe ze iets voor elkaar kan krijgen.

Nieuwe Boeken over Levenskunst Overzicht