De kracht van dankbaarheid Recensie Boek ★★★

De kracht van dankbaarheid Recensie Boek

Heel erg toevallig: op de dag dat ik besluit om als persoonlijk experiment 365 dagen lang dagelijks te gaan schrijven over dankbaarheid, krijg ik het boekje De kracht van Dankbaarheid op mijn bureau. Het boekje is geschreven door Ernst Bohlmeijer, psycholoog en als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Twente en Monique Hulsbergen, eveneens psycholoog en oprichter van Voluit Leven. Het boek gaat over dankbaarheid als levenshouding: de intentie om het goede in het leven te waarderen en te vergroten. Is dankbaarheid nou ècht een middel om gelukkiger te leven? En is dat wetenschappelijk aantoonbaar?

Dankbaarheid als levenshouding

Er komen acht aspecten van dankbaarheid aan de orde, die dan weer onderverdeeld worden naar drie thema’s. Ook staat er een dankbaarheidstest in he boekje. Mijn eigen score op deze test is redelijk goed op alle gebieden, maar er is nog ruimte voor verbetering. De auteurs vermelden nadrukkelijk dat dankbaarheid niet dient ter vervanging van negatieve emoties en dat het dus niet de bedoeling is negatieve emoties te negeren. In elk onderdeel van het boek worden verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar aangehaald – interessant om de wetenschappelijke onderbouwing te lezen van de kracht van dankbaarheid. Er is steeds meer bewijs voor de kracht van dankbaarheid. Per onderdeel staan er ook oefeningen in het boek, om je eigen dankbaarheidsspier te trainen en hoe je jouw dankbaarheidsbarrière (bijvoorbeeld materialisme of wantrouwen) kunt doorbreken.

Fijn leesvoer en interessant inzicht in onderzoek naar dankbaarheid

Dankbaarheid als levenshouding blijkt wel degelijk aan te leren en heeft veel positieve effecten. Dankbaarheid is een hartskwaliteit, net zoals liefde, compassie en vergeving – kwaliteiten die in deze tijd ontzettend belangrijk zijn. Ik vond het een prettig leesbaar boekje, wat laat zien dat de kracht van dankbaarheid groot is, zowel op persoonlijk als relationeel vlak. Eric Bohlmeijer en Monique Hulsbergen: dank jullie wel voor jullie boek, fijn leesvoer en interessant om te lezen wat er al aan onderzoek is gedaan over dankbaarheid. Wat mij betreft gaan we flink aan de slag met het oefenen van onze dankbaarheidsspier – ik ben in elk geval nog meer gemotiveerd om mijn 365 dagen dankbaarheid-experiment te vervolgen. De kracht van dankbaarheid van Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

ERNST BOHLMEIJER & MONIQUE HULSBERGEN – DE KRACHT VAN DANKBAARHEID

– Titel: De kracht van dankbaarheid
– Schrijvers: Ernst Bohlmeijer, Monique Hulsbergen (Nederland)