Lidewey van Noord – De Spaanse renner

Lidewey van Noord De Spaanse renner recensie en informatie over de inhoud van de novelle over de Vuelta in West-Brabant. Op 12 juli 2022 verschijnt bij Uitgeverij Volt het nieuwe boek van de Nederlandse schrijfster Lidewey van Noord.

Lidewey van Noord De Spaanse renner recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de novelle De Spaanse renner. Het boek is geschreven door Lidewey van Noord. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van de Nederlandse schrijfster Lidewey van Noord.

Lidewey van Noord De Spaanse renner Recensie

De Spaanse renner

• Schrijfster: Lidewey van Noord (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse novelle
  • Uitgever: Uitgeverij Volt
  • Verschijnt: 12 juli 2022
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Prijs: € 10,00 / € 7,99

Recensie en waardering van het boek

• Wielerschrijfster Lidewey van Noord verrast in de aanloop van de start van de Vuelta in Utrecht met haar eerste prozawerk. In de korte roman vertelt ze het verhaal van een Spaanse wielrenner die worstelt met zijn identiteit. Als de Spaanse renner een val veroorzaakt in West-Brabant waarbij zijn grootste concurrent zwaar ten val komt, vlucht hij het parcours af en vindt een schuilplaats bij een Brabantse boer. Miguel de wielrenner krijgt van de boer de mogelijkheid om op de boerderij tot rust en op adem te komen. Op mooie en invoelende wijze schetst Lidewey van Noord het verhaal van twee mannen die worstelen met hun geaardheid en hun gevoelens, maar die elkaars aanwezigheid te langzamerhand weten te waarderen. Het prozadebuut van Lidewey van Noord is gelaagd en geslaagd en het wachten is nu op meer verhalen of een roman. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗∗)
  • “Met fantasie en inlevingsvermogen geeft Van Noord haar gevallen Spaanse wielerheld de kracht om uit een diep dal te kruipen. Deze wielernovelle smáákt!” (Wilfried de Jong)

Flaptekst van de novelle over de Vuelta in Noord-Brabant

Op de dag dat de Vuelta door West-Brabant trekt, veroorzaakt een Spaanse wielrenner van naam een valpartij met zware gevolgen voor zijn grootste concurrent. Vrijwel direct daarna raakt de Spaanse renner zelf finaal uit koers. Uren later vindt een boer hem gewond en half bewusteloos terug in een berm. Hij vangt de renner op in zijn huis. Tijdelijk, denkt hij. Maar de wielrenner, verteerd door zelftwijfel en schuldgevoelens, blijkt niet van zins de boerderij snel te verlaten.

In een trefzekere, beeldende stijl toont Van Noord in deze novelle twee mannen die op het Brabantse platteland schuilen voor de buitenwereld, en voor zichzelf. De Spaanse renner is een elegant verteld, diep menselijk verhaal over verlangen, eenzaamheid en de vraag hoe je te verhouden tot de verwachtingen van anderen.