Marcel van Roosmalen Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt Recensie

Marcel van Roosmalen Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt Recensie Waardering en Informatie. Op 5 juni is het nieuwe boek van Marcel van Roosmalen Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt verschenen bij Uitgeverij Meulenhoff. Het boek bevat een nieuwe bundeling van de beste reportages. Op deze pagina kun je de Marcel van Roosmalen Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek lezen.

Je kunt Marcel van Roosmalen inmiddels wel bestempelen als een unieke schrijver waarvan er zo snel geen tweede te vinden. Hij heeft inmiddels een groot aantal reportages geschreven van vaak zeer alledaagse Nederlandse fenomenen. Hij doet dit in een karakteristieke stijl en met een benaderingswijze die met regelmaat een lach oproept. Als je Marcel van Roosmalen een keer hebt gehoord op de radio of gezien hebt op televisie, herken je meteen zijn benaderingswijze van het leven terug in zijn reportages. Door vaak letterlijk neer de schrijven wat er gezegd wordt, beschrijft hij op een zeer aansprekende wijze de absurditeit van de situatie, treffend en origineel.

Elk stuk is van een kwaliteit en originaliteit die je niet of nauwelijks bij andere Nederlandse schrijvers zult vinden

Naast reportages bevat Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt een aantal persoonlijke ontmoetingen. In de ontmoetingen met Vitesse coryfeeën Esther Bal, Theo Jannsen en Theo Bos toont Marcel van Roosmalen een andere kant van zijn schrijverschap, een invoelend en betrokken persoon die zonder sentimentaliteit, emoties de kans geeft. Dat ook deze ontmoetingen tot een schaterlach kunnen zorgen, bewijst hij met de ontmoeting met doelman Jean Marie Pfaff. Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt is een prachtige verzameling geworden van de reportages en ontmoetingen die Marcel van Roosmalen in de afgelopen jaren heeft gepubliceerd. Sommige stukken beslaan slechts een paar pagina’s. En een aantal reportages en ontmoetingen zijn langer en uitgebreider. Maar elk stuk is van een kwaliteit en originaliteit die je niet of nauwelijks bij andere Nederlandse schrijvers zult vinden. Marcel van Roosmalen – Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt bevat reportages en ontmoetingen van een ongekend hoog niveau en is gewaardeerd met de maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Marcel van Roosmalen – Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt

De beste reportages

• Titel: Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt
  • Schrijver: Marcel van Roosmalen (Nederland)
  • Soort boek: reportages
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 5 juni 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 17,50 / € 11,99
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan

Inhoud Marcel van Roosmalen – Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt

Marcel van Roosmalen levert een droogkomische blik op doorsnee Nederland. Ruim twintig jaar bouwt Marcel van Roosmalen aan zijn oeuvre als schrijver en journalist. Naast zijn werk als columnist voor NRC Handelsblad schreef hij vele langere reportages over onder meer sport, ‘zijn’ stad Arnhem, Vitesse, politici als Pim Fortuyn, het koningshuis en personages die zich moeilijk kunnen handhaven in onze samenleving. Kenmerkend is zijn droge, soms cynische blik op Nederland en de menselijke tekorten van haar bewoners. Hij observeert vanaf de zijlijn en dat levert inzichten op die vaak hilarisch zijn, maar hoe dan ook altijd treffend en een goede graadmeter van de stand van het land. Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt bevat het beste werk van Marcel van Roosmalen. Een bloemlezing van reportages uit onder meer De Correspondent, Hard gras, VARAgids en Nieuwe Revu en stukken uit de eerder verschenen bundels Op campagne met Oranje, De Pimmels en Op pad met Pim. Werk dat nog immer relevant is en kenmerkend voor de nuchtere, heldere en tegelijk komische stijl die zijn handelsmerk is geworden.