Nieuwe Boeken Juni 2018 Boekentips Recensie

Nieuwe Boeken Juni 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken juni 2018? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken Juni 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken juni 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Mei 2018Overzicht | Juli 2018 >

Tine Bergen Merg Recensie Waardering en InformatieMerg

• Schrijfster: Tine Bergen (België)
  • Soort boek: familieroman, psychologische roman
  • Uitgever: Uitgeverij Vrijdag
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 163 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 17,50 / € 9,99
  • Waardering★★★ (uitstekend) Mieke Koster
  • Recensie boekMira, bijna dertig en net moeder van haar dochter Vesper moet het verhaal over de oorlog die woedt tussen haar en haar moeder vertellen. Aan haar dochter. Dat wil ze niet, nee dat moet. Terwijl ze weet; “Moeten ligt op het kerkhof en willen ligt ernaast.” Mira, de perfecte dochter van pappa en mamma. Slim op school,uitblinker in alles, goeie cijfers, prachtige opstellen, mooie gedichten, maar oh zo eenzaam. En altijd het buitenbeentje.  Onbewust de taak op zich genomen voor haar geestelijk instabiele, onberekenbare moeder te zorgen, haar te beschermen, zonder dat ze er ooit wat voor terugkreeg. Dus weet Mira zeker dat ze eigenlijk voor niets geschikt is in dit leven. En zeker niet voor het moederschap…lees verder >

Philipp Blom Bij storm aan zee RecensieBij storm aan zee

• Schrijver: Philipp Blom (Duitsland)
  • Soort boek: familieroman, pscyhologische roman
  • Origineel: Bei Sturm am Meer (2016)
  • Nederlandse vertaling: Kris Lauwereys, Isabelle Schoepen
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 207 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boekIn afwachting van de urn met de as van zijn moeder die bijgezet moet gaan worden, verblijft de verteller van Bij storm aan zee, Ben, in Amsterdam. Zijn verblijf duurt langer dan gepland omdat de urn zoek is geraakt in de post. Tijdens het wachten schrijft hij een brief aan zijn zoontje van vier die pas gelezen mag worden op 44 jarige leeftijd. In de brief vertelt hij over de bewogen familiegeschiedenis waarin zijn moeder, vader, oma en zijn eigen jeugd centraal staan…lees verder >

Merijn de Boer De geur van miljoenen RecensieDe geur van miljoenen

• Schrijver: Merijn de Boer (Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: 1 juni 2018
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: In De geur van miljoenen gaan ernst en spel hand in hand. Veel verhalen zijn reacties op of geïnspireerd door het werk van schrijvers die De Boer bewondert, zoals Gogol, Springer, Nabokov en Proust. Een man krijgt tot zijn verbazing een rouwkaart van een oud-collega door wie hij altijd werd gehaat. Op de crematie krijgt hij tot zijn nóg grotere verbazing een vipbehandeling. In een ander verhaal zet een man een advertentie in de krant…lees verder >

H.M. van den Brink Het ontbijtbuffet RecensieHet ontbijtbuffet

• Schrijver: H.M. van den Brink (Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Verschijnt: 13 juni 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 9,99
  • Recensie boek: Tijdens de vakantie en op reis blijkt vaak hoe de werkelijke verhouding is tot je geliefden en de rest van de wereld. Los van de thuissituatie en buiten de dagelijkse beslommeringen is er, bewust of onbewust, tijd voor reflectie en bezinning. In Het ontbijtbuffet heeft H.M. van den Brink een aantal verhalen gebundeld die zich afspelen in, zoals het op de achterflap treffend is omschreven, het niemandsland dat vakantie heet…lees verder >

Ian Buruma Tokio mon amour RecensieTokio mon amour

Japanse avonturen

• Schrijver: Ian Buruma (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Origineel: A Tokyo Romance (2018)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschenen: juni 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Tags: filmerJapanJaren 70Tokio
  • Recensie boekAls zoon van een Engels Joodse moeder en de eerste doopsgezinde legerpredikant, groeide Ian Buruma op in Den Haag. Na zijn studie Chinees aan de Rijksuniversiteit Leiden. De studie Chinees bevalt hem niet. China is veel te gesloten voor de wereldse Buruma. Hij besluit over te stappen op Japans. Een flim van de Franse regisseur François Truffaut met het Japanse model Hiroko inspireert hem hiertoe. Daarna gaat Buruma in het midden van de jaren 70 van de vorige eeuw een studie Japanse film volgen aan de Nihon Universiteit in Tokio…lees verder >

Andrea de Carlo Het onvolmaakte wonder RecensieHet onvolmaakte wonder

• Schrijver: Andrea de Carlo (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, liefdesroman
  • Origineel: L’imperfetta meraviglia (2016)
  • Nederlandse vertaling: Annette de Koning
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschenen: 4 juni 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie roman: Milina Migliari is een ijsmaakster die een wat moeizame relatie heeft met haar vriendin Viviane. De kinderwens van Viviane waarbij Milina de biologische moeder zou moeten worden van hun kind zet de relatie nog verder op scherp. Om aan deze prangende situatie enigszins te ontkomen stort Milina zich helemaal op het maken van ijs. Zij blijkt een ware culinaire ijskunstenares te die de meest bijzondere smaken weet te maken. In de buurt van het dorp heeft de wereldberoemde rockster Nick Cruickshank een groot landhuis. Hij bivakkeert hier met zijn aanstaande vrouw en een gevolg van bandleden en aanhang…lees verder >

Renato Cisneros De afstand die ons scheidt RecensieDe afstand die ons scheidt

• Schrijver: Renato Cisneros (Peru)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Origineel: La distancia que nos separa (2015)
  • Nederlandse vertaling: Jos den Bekker
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 18 juni 2018
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: De afstand die ons scheidt wordt door de Peruaanse schrijver Renato Cisneros zelf aangeduid als een fictieve autobiografie. Veel van de elementen in dit rijke boek stemmen dan ook met de waarheid. Echter Cisneros heeft de vrijheid genomen om de waarheid niet volledig te volgen. De romanvorm biedt hem de gelegeheid om daarmee zijn verhaal te vertellen. De roman is niets verhullend en onverbloemd en zeer geslaagd verslag van een getroebleerde vader-zoon relatie…lees verder >

Paolo Cognetti De buitenjongen RecensieDe buitenjongen

• Schrijver: Paolo Cognetti (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, filosofische roman
  • Origineel: Il ragazzo selvatico (2013)
  • Nederlandse vertaling: Yond Boeke, Patty Krone
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 14 juni 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 9,99
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boek: De Italiaanse schrijver Paolo Cognetti maakte veel indruk met zijn roman De acht bergen. Een aantal jaren ervoor schreef hij De buitenjongen wat een soort van vingeroefening lijkt voor de de indrukwekkende te zijn voor de indrukwekkende roman. Genoeg van het hectische bestaan in de grote stad trekt de schrijver de bergen in op zoek naar vrijheid, rust en ruimte. In de buitenjongen doet Paolo Cognetti verslag van deze persoonlijke zoektocht…lees verder >

Marita Coppes De laatste verhalenweefster RecensieDe laatste verhalenweefster

• Schrijfster: Marita Coppes (Nederland)
  • Verschenen: 7 juni 2018
  • Omvang:
  • Prijs: € 20,00 / € 9,99
  • Waardering roman★★★★★ (zeer goed) Mieke Koster
  • Recensie boek: Een echte verhalenweefster, zo kun de debuterende schrijfster Marita Coppes zelf met een gerust hart ook noemen.  Haar roman begint met een prachtige tekening van een heupweefgetouw. Alleen door de juiste lichamelijke bewegingen van je heup worden de oude familieverhalen zichtbaar in het weefsel dat je maakt. Oude familiepatronen die geleid hebben tot een fatale afloop en die zo meegenomen wordt in de volgende generatie van de familie. Op zo’n manier weven is lang niet iedereen gegeven. Het vraagt concentratie, overgave, door pijnlijke geschiedenissen heengaan, heen weven…lees verder >

Michel van Egmond Inside Boek over Voetbal InsideInside

Kroniek van de turbulente talkshow

• Titel: Inside
  • Schrijvers: Michel van Egmond, Dick Hillenius (Nederland)
  • Soort boek: portret, tv-boek
  • Verschijnt: juni 2018
  • Omvang:
  • Prijs:
  • Informatie boek: Op maandag 8 mei 2018 was de laatste uitzending van het roemruchte tv-programma over voetbal bij RTL 7, Voetbal Inside. De makers van het voetbalprogramma verhuizen met ingang van het voetbalseizoen 2018-2018 naar Veronica. Maar voordat dit het geval is verschijnt er nog een tweede boek over Voetbal Inside na het in 2016 verschenen boek Topshow. Het boek dat als tiel Inside heeft meegekregen wordt geschreven door schrijver Michel van Egmond in samenwerking met de eindredacteur van het tv-programma Dick Hillenius…lees verder >

Anna Enquist Want de avond RecensieWant de avond

• Schrijfster: Anna Enquist (Nederland)
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 19 juni 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 21,50
  • Inhoud boek: Vier mensen moeten met zichzelf en elkaar in het reine zien te komen na een gijzeling door een gevluchte crimineel, die culmineerde in de explosie van de woonboot waarop ze – als strijkkwartet – zaten te repeteren. Heleen, onder het motto Du musst dein Leben ändern, heeft zich onderworpen aan een extreme make-over. Jochem verschanst zich grimmig in zijn zwaarbeveiligd atelier…lees verder >

Peter Giesen Retour de France RecensieRetour de France

Over de route nostagique naar het Frankrijk van nu

• Schrijver: Peter Giesen (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, reportages
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 271 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 12,99
  • Recensie boekVoor vele Nederlanders is de snelweg de Route du Soleil richting het zuiden van Frankrijk synoniem aan de vakantie. Echter voordat de snelweg er werd aangelegd, was de Route Nationale 7, een die zich door vele steden en dorpen slingerde, de weg naar het zonnige zuiden van Frankrijk. Peter Giesen, voormalig correspondent van de Volkskrant in Frankrijk, volgt in zijn boek Retour de France deze oude vakantieroute om een beeld van Frankrijk te schetsen in het huidige tijdsgewricht…lees verder >

Markus van der Graaff Mijn moeder en haar zoon RecensieMijn moeder en haar zoon

• Schrijver: Markus van der Graaff (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 5 juni 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud roman: In Mijn moeder en haar zoon staat Marius Beeke centraal, een zwijgzame jongen die de wereld nieuwsgierig in zich opneemt: de nieuwbouwwijk die om hem heen ontstaat, het rumoerige winkelcentrum, het handjevol mensen dat hem omringt – en vooral zijn moeder. In haar opmerkelijke taalgebruik openbaart zij de aard en het wezen van de wereld aan iedereen die haar pad kruist, en vooral aan Marius…lees verder >

Karl Ove Knausgård Het Amerika van de ziel RecensieHet Amerika van de ziel

Essays 1996-2013

• Schrijver: Karl Ove Knausgård (Noorwegen)
  • Soort boek: essays
  • Origineel: Sjelens Amerika. Tekster 1996-2013
  • Nederlandse vertaling: Marin Mars
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 5 juni 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 / € 13,99
  • Inhoud boek: Waarom schrijven, waarom schilderen? Waarom lezen, waarom musea bezoeken? Kan het om iets anders gaan dan over de grote levensvragen? En wat heeft deze confrontatie met kunst met ons dagelijks leven te maken? Nog voor Karl Ove Knausgård zijn eerste roman publiceerde, schreef hij essays over kunst en literatuur…lees verder >

Wiel Kusters Frans Welters De witte helm RecensieDe witte helm

• Schrijver: Wiel Kusters (Nederland)
  • Fotograaf: Frans Welters (Nederland)
  • Soort boek: beeldverhaal, oorlogsboek
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: juni 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: September 1944. Geallieerde troepen rukken op in Zuid-Limburg. De NSB-burgemeester van Sittard slaat op de vlucht en zoekt met zijn gezin een heenkomen in Duitsland. Frans Welters, de zesjarige burgemeesterszoon wordt geconfronteerd met liquidaties, bombardementen en vooral veel angst en onrust. Hij ziet dingen die hij niet kan duiden, maar die hem nooit zullen loslaten. Beelden die hem tot een sociaal bewogen fotograaf zullen maken…lees verder >

Phillip Lewis Een andere stilte RecensieEen andere stilte

• Schrijver: Phillip Lewis (Verenigde Staten)
  • Origineel: The Barrowfields (2017)
  • Vertaler: Lidwien Biekmann
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 5 juni 2018
  • Omvang: 333 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Mieke Koster
  • Recensie boek: De roman Een andere stilte van de Amerikaanse schrijver Philip Lewis speelt zich vooral af in een dorp dat Old Buckram heet. Een kleurloos dorp midden in de Appalachen. Daar woont de opa van Henry Aster. Opa is getrouwd met Maddy. Opa heeft daar zijn hele leven gewoond en over hem is niets opmerkelijks bekend, behalve dat hij zich één keer verkiesbaar heeft gesteld voor de plaatselijke verkiezingen. Hij deed dat op aandringen van de plaatselijke pastoor. Uiteindelijk kreeg hij maar twee stemmen en leefde opa verder met achterdocht voor zowel oma Maddy als de pastoor…lees verder >

Hugo Logtenberg De hand van Van Gaal RecensieDe hand van Van Gaal

• Hugo Logtenberg (Nederland)
  • Soort boek: voetbalboek, WK Voetbal Boek
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschenen: 1 juni 2018
  • Omvang:
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 17,50 / € 10,99
  • Inhoud boek: Arrogant, niet realistisch of zelfs van God los. Sinds Louis van Gaal coach is, wijzen critici naar hun voorhoofd als hij zijn ambities uitspreekt. Of het nou om Ajax, Barcelona, AZ, Bayern München, het Nederlands elftal of Manchester United gaat, altijd is er het verwijt van zelfoverschatting. Toch lukt het de bezeten Van Gaal vaak het onhaalbare te realiseren. Met een kansloos geacht team won Oranje in 2014 op het wereldkampioenschap in Brazilië brons. Hoe groot was Van Gaals aandeel in dat succes?…lees verder >

Domenico Rea De nimf van Napels RecensieDe nimf van Napels

• Schrijver: Domenico Rea (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, sociale roman
  • Origineel: Nimfa plebea (1992)
  • Nederlandse vertaling: Hilda Schraa, Manon Smits
  • Uitgever: Serena Libri
  • Verschenen: 13 juni 2018
  • Omvang: 233 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 21,90
  • Winnaar Premio Strega: 1993
  • Inhoud roman: L’education sentimentale van Miluzza, een meisje dat zich door het leven worstelt in een dorp in Zuid-Italië. Het zijn de jaren veertig van de twintigste eeuw maar het lijken de Middeleeuwen wel. Een bestaan van extreme vleselijke lust, grote armoede, schijnheilige priesters, moordend geroddel, optochten, gebeden, uitwerpselen, stank en modder…lees verder >

Sake P. Roodbergen De Kievit RecensieDe kievit

• Schrijver: Sake P. Roodbergen (Nederland)
  • Soort boek: vogelboek, monografie van de kievit
  • Uitgever: Atlas Contact vogelserie
  • Verschijnt: 5 juni 2018
  • Omvang: 232 pagina’s
  • Prijs: € 21,99 (actieprijs tot 1 juni 2018 € 15,00)
  • Inhoud boek: De kievit is, net als de grutto, een iconische Nederlandse vogel. Als voorbode van de lente is de kievit dan ook bijzonder populair. In zijn monografie beschrijft Sake Roodbergen, een van de grootste kenners van onze weidevogels, aan de hand van één jaarcyclus het leven van de kievit. Een weiland zonder kieviten leek tot voor kort ondenkbaar. Maar de achteruitgang van de natuur heeft directe gevolgen voor het leefgebied van de kievit. Als geboren Fries heeft Roodbergen een duidelijke mening over eierrapen. In De kievit zet hij uiteen wat de beste manier is om deze prachtige vogel te beschermen en voor het Nederlandse landschap te behouden.

Marcel van Roosmalen Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt RecensieJe moet opschrijven dat hier niets gebeurt

• Schrijver: Marcel van Roosmalen (Nederland)
  • Soort boek: reportages, ontmoetingen
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 5 juni 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 17,50 / € 11,99
  • Waardering★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Je kunt Marcel van Roosmalen inmiddels wel bestempelen als een unieke schrijver waarvan er zo snel geen tweede te vinden. Hij heeft inmiddels een groot aantal reportages geschreven van vaak zeer alledaagse Nederlandse fenomenen. Hij doet dit in een karakteristieke stijl en met een benaderingswijze die met regelmaat een lach oproept. Als je Marcel van Roosmalen een keer hebt gehoord op de radio of gezien hebt op televisie, herken je meteen zijn benaderingswijze van het leven terug in zijn reportages. Door vaak letterlijk neer de schrijven wat er gezegd wordt, beschrijft hij op een zeer aansprekende wijze de absurditeit van de situatie, treffend en origineel…lees verder >

Care Santos De blauwe diamant RecensieDe blauwe diamant

• Schrijfster: Care Santos (Spanje)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Oorspronkelijke taal: Spaans
  • Origineel: Diamante eral
  • Nederlandse vertaling: Maartje Vermeer
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 11 juni 2018
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven
  • Recensie roman: De blauwe diamant is de Nederlandse vertaling van de roman Diamante azul geschreven door de Spaans-Catalaanse schrijfster Care Santos (1970). In haar romans staat steeds de vraag centraal hoe individuen omgaan met wat door generaties eerder in hun familie in gang is gezet. Dat centrale thema komt ook in De blauwe diamant duidelijk naar voren…lees verder >

Sarah Sluimer Keizer RecensieKeizer

• Schrijfster: Sarah Sluimer (Nederland)
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 223 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 9,99
  • Inhoud roman: Leo is de beroemdste regisseur van Nederland, misschien wel van Europa. Hij heeft niet alleen zijn ensemble tot in de puntjes naar zijn wensen gekneed, maar ook zijn leven. Hij leeft voor en in zijn kunst, zo ver mogelijk van het dagelijkse gewoel, het verderf. Dan ontmoet hij in New York de schilder Victor, die hem een voorstel doet waardoor hij zijn droom kan realiseren…lees verder >

Paul Christiaan Smis Historische verhalen RecensieHistorische verhalen

Korte verhalen uit de Middeleeuwen

• Schrijver: Paul Christiaan Smis (Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Uitgever: Uitgeverij Historische Verhalen
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 315 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering★★★ (uitstekend) Jos van Raan
  • Recensie boekHet vijfde boek uit de reeks Korte historische verhalen en gelijk weer een schot in de roos.  Deze keer van een auteur, die met 30 verhalen een uiterst onderhoudend boek heeft geschreven.  Meestal zijn de hoofdpersonen uit een verhaal verzonnen en de gebeurtenissen tot een fictief verhaal omgewerkt, maar de kern van het verhaal heeft een historische achtergrond. En die wordt na het verhaal steeds toegelicht en in het perspectief van de historie geplaatst…lees verder >

Nige Tassell Drie weken acht seconden RecensieDrie weken, acht seconden

De legendarische Tour de France van 1989

• Schrijver: Nige Tassel (Engeland)
  • Soort boek: Tour de France boek, wielerboek
  • Origineel: Three Weeks Eight Seconds
  • Nederlandse vertaling: Rene van Veen
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 21,99 / € 11,99
  • Recensie boekDe Tour de France van 1989 is de geschiedenis in gegaan als een van de meest spannende, zo niet de spannendste ronde ooit. Pas op de allerlaatste dag wist de Amerikaanse wielrenner Greg LeMond tijdens de individuele tijdrit de Tour te winnen met achte seconden verschil nadat voor aanvang nog 50 seconden afstand had. De Engelse schrijver Nige Tassell heeft een fascinerend en uitmuntend boek geschreven over deze ronde…lees verder >

Maria Vlaar Diepe aarde RecensieDiepe aarde

• Schrijfster: Maria Vlaar (Nederland)
  • Soort boek: verhalen, debuut
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 5 juni 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 18,99 / € 11,9
  • Recensie boekDe verhalenbundel Diepe aarde is het debuut van Maria Vlaar als schrijfster. Ze is geen onbekende in de literaire wereld omdat ze al jarenlang actief is als redacteur. Daarnaast schrijft ze voor de Vlaamse krant de Morgen recensies en maakt ze interviews. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we nu pas kennis kunnen maken met Maria Vlaar als schrijfster. Diepe aarde is een overtuigend debuut met zonder uitzondering zeer boeiende en uitstekend geschreven verhalen die het lezen meer dan waar zijn…lees verder >

Simone van der Vlugt Het schaduwspelHet schaduwspel

• Schrijfster: Simone van der Vlugt (Nederland)
  • Soort boek: historische roman
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 348 pagina’s
  • Waardering★★★ (uitstekend) Monique van der Hoeven
  • Recensie boekSimone van der Vlugt behoeft voor mij geen toelichting, al vele prachtige historische romans las ik van haar, dus mijn verwachting van Het schaduwspel is beslist hoog – terecht, blijkt na lezing! Het schaduwspel speelt zich af in Amsterdam en in Batavia en de hoofdrol in dit verhaal is weggelegd voor Eva Ment, dochter van een lakenkoopman, die de vrouw wordt van Jan Pieterszoon Coen. Jan Coen, afkomstig uit Hoorn, is een omstreden figuur in de vaderlandse geschiedenis…lees verder >

Gerwin van der Werf Een onbarmhartig pad RecensieEen onbarmhartig pad

• Schrijver: Gerwin van der Werf (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, IJsland roman, roadnovel
  • Verschijnt: juni 2018
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Tijdens een reis door IJsland pikken Onno en Isa met hun camper een lifter op. De lifter lijkt het land te kennen als zijn broekzak. Hij raakt bevriend met het stel en wint het vertrouwen van hun schuchtere zoon Jonathan. Als Onno hem in een opwelling een geheim toevertrouwt dat als een bom onder zijn huwelijk met Isa ligt, en de lifter niet van plan is weg te gaan, ziet hij in dat hij de lifter moet afschudden. Daartoe sleept hij zijn gezin mee de barre hooglanden in, over een van de gevaarlijkste wegen ter wereld, op weg naar een afgelegen kratermeer met een ontknoping als een mokerslag. Een onbarmhartig pad is een razend spannende roadnovel over een man die tot het uiterste gaat om te behouden wat hij eigenlijk al kwijt is.

Onno Wesseling Licht RecensieLicht

• Schrijver: Onno Wesseling (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, kunstenaarsroman
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 5 juni 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 21,50 / € 11,99
  • Waardering★★★★ (goed) Mieke Koster
  • Recensie boek: Nadat ik de achterflap van het boek had gelezen werd ik erg nieuwsgierig. Vooral om eens uitgebreid te lezen over de Bergense school. Een kunststroming die voor zover ik weet geassocieerd wordt met vernieuwing, de weerslag die deze heeft gehad op het Noord-Hollandse Bergen,  een eigenzinnig wereldje waar veel kunstenaars graag gezien werden. Ik weet weinig van kunst dus ging er eens goed voor zitten…lees verder >

Edwin Winkels En ze deed het RecensieEn ze deed het

• Schrijver: Edwin Winkels (Nederland)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Uitgever: Uitgeverij Brandt
  • Verschenen: 12 juni 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 18,50
  • Recensie boekMet En ze deed het heeft Edwin Winkels zich gewaagd aan een liefdesroman. Een risicovolle onderneming omdat hierbij sentimentaliteit altijd op de loer ligt. De roman beschrijft de relatie tussen Anoek en Dylan. Edwin Winkels heeft er voor gekozen om de heftige relatie tussen zijn hoofdpersonen te vertellen vanuit beider perspectief in hoofdstukken die met hij of zij worden aangeduid. In een directe stijl, ongecompliceerd en wars van vals sentiment vertelt Edwin Winkels het verhaal van een relatie…lees verder >

Alejandro Zambra Mijn documenten VerhalenMijn documenten

• Schrijver; Alejandro Zambra (Chili)
  • Genre: psychologische roman in verhalen
  • Origineel: Mis documentos (2013)
  • Nederlandse vertaling: Luc de Rooy
  • Uitgever: Uitgeverij Karaat
  • Verschenen: 31 juli 2017
  • Omvang: 240 pagina’s
  • Prijs: € 19,90
  • Recensie boekMet een soort van nonchalance verhaalt Alejandro Zambra over de dagelijkse belevenissen van zijn hoogfpersonen. Al mijmerend slaan ze zich door het leven dat lijkt te worden bepaald door dagelijkse beslommeringen. Alhoewel de verhalen, versterkt door de titel Mijn documenten, een autobiografisch karakter lijken te hebben, zullen ze toch vooral uit de rijke verbeeldingskracht van Alejandro Zambra ontsproten zijn. Op een ingenieuze wijze neemt hij de lezer mee in meanderende verhalen waarvan je je vaak afvraagt waar ze heengaan. Toch blijkt Zambra een strakke regie te voeren…lees verder >

Nieuwe Boeken Juni 2018