Marloes Morshuis De schaduwen van Radovar Recensie

Marloes Morshuis De schaduwen van Radovar Recensie Waardering en Informatie. In april 2018 is de nieuwe jeugdroman van Marloes Morshuis De schaduwen van Radovar verschenen bij Uitgeverij Lemniscaat. Op deze pagina kun je de Marloes Morshuis De schaduwen van Radovar recensie waardering en informatie over het boek lezen.

De Schaduwen van Radovar zou ik normaal gesproken op basis van de kaft links laten liggen. Maar het Engelse spreekwoord “Don’t judge a book by it’s cover” gaat beslist op voor dit spannende, avontuurlijke jeugdboek. Hoe onaantrekkelijk ik de kaft vond, zo geweldig vond ik de inhoud!

Manipulatie en onderdrukking in Radovar

Jona woont in Radovar, in de enorme flat Sterrenlicht. Alles draait om punten halen, zodat je als gezin zo snel mogelijk op de bovenste verdiepingen terecht komt. Doe je niet wat het systeem je oplegt, dan loop je het risico te dalen, of zelfs ondergronds te komen. Woningen waar geen enkel daglicht naar binnen kan. Alles is aan regels gebonden, wanneer je naar buiten mag, het werk dat de volwassenen doen, zelfs wanneer je het licht uit doet, wordt bekeken. Jona voelt zich een gevangene van de stad en het systeem. Als haar oma, die bij hen woont, jarig is, neemt ze een groot risico voor het cadeau. Zo ontmoet ze Kilian, die haar laat zien hoe gevaarlijk, onderdrukkend en manipulatief Radavor echt is.

Een bloedstollende thriller, spannend, meeslepend en mooi

Wat kon ik dit boek slecht wegleggen. De manipulatie, het machtsmisbruik in de stad, de machteloosheid en verstikking, het kroop onder mijn huid en liet niet meer los. Zelfs als ik noodgedwongen het boek moest weg leggen, zinderde het nog na. Van het boek Boralis wist ik al dat Marloes Morshuis goed kan schrijven. Direct bij de eerste woorden grijpt ze je en laat niet meer los. Het kat-en-muisspel, de bijzondere, mysterieuze personages houden je aan het boek gekluisterd. Je móet weten “waarom”. Spannend, meeslepend en mooi. Die woorden omschrijven dit boek denk ik het beste. De personages, met name hoofdpersoon Jona, komen tot leven. Haar machteloze woede kruipt onder je huid en je voelt haar vastberadenheid. Een heel geslaagd jeugdboek. Marloes Morshuis – De schaduwen van Radovar is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Marloes Morshuis – De schaduwen van Radovar

• Titel: De schaduwen van Radovar
  • Schrijfster: Marloes Morshuis (Nederland)