Mathijs Deen De grenzeloze rivier Recensie

• Soort boek: reisverhalen, geschiedenis
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschijnt: 16 september 2021
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook

Recensie en waardering van het boek

• Dat schrijver en radiomaker Mathijs Deen een verbluffend goede verteller is bewees hij al eerder met zijn boeken en radioreportage. Maar mocht je nog enige twijfel hebben, De grenzeloze rivier is het definitieve bewijs van schrijverschap. Op zeer boeiende wijze vertelt hij over de rol die de rivier De Rijn speelt in de geschiedenis. Door te kiezen voor een combinatie van reisverhalen en geschiedenis met een fleugje wetenschap ontstaat er een caleidoscopisch beeld van de rivier die zo bepalend is voor ons land en eigenlijk voor geheel Noordwest-Europa. Door kleine persoonlijke verhalen te vermengen met grote gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis pakt Deen de lezer bij de lurven om pas weer los te laten op de laatste pagina. De grenzeloze rivier is boeiend en in een prachtige stijl geschreven een echte aanrader. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek over de Rijn van Mathijs Deen

Na zijn lovend ontvangen boeken over de Wadden en de oude wegen van Europa, neem Mathijs Deen ons nu mee op een duizelingwekkende reis door het stroomgebied van de Rijn. ‘Stel dat de rivier een personage is,’ zegt de auteur op een zonnige septemberdag tegen zijn disgenoot, een geoloog, ‘dan heeft ze ook een geboorte en een dood. Vertel me hoe dat is gegaan.’ Zo begint de lezer de reis die meevoert ver voordat er sprake was van een Europees continent, via de machtige nijlpaarden die miljoenen jaren geleden aan de oevers graasden, tot onze eigen dagen waarin de schippers de rivier nog altijd als een levend wezen zien, een persoon.

Deen laat ons naar de rivier en haar stroomgebied kijken door de ogen van haar bewoners, toen en nu – van het oermeisje van Steinheim, tot de vermoeide zalm die zijn habitat ziet veranderen, en van de jonge Goethe tot de schipper van de Terra Maris, die elke dag geniet van het gevecht van zijn schip tegen de rivier. Samen vertellen ze een verhaal dat laat zien hoe de Rijn haar oeverbewoners sinds het begin der tijden verbindt en verdeelt, schrik aanjaagt en troost, draagt en verzwelgt.

Martin Hendriksma De Rijn Recensie Boek over De RijnMartin Hendriksma (Nederland) De Rijn
reisverhalen, geschiedenisboek
Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)