Yuri Herrera De koning, de zon, de dood Mexicaanse trilogie

YURI HERRERA – DE KONING, DE ZON, DE DOOD MEXICAANSE TRILOGIE RECENSIE
De Mexicaande trilogie, De Koning, De Zon, De Dood van de Mexicaanse schrijver Yuri Herrera geeft een indrukwekkend beeld van een Mexico dat verscheurd wordt door het geweld van de drugskartels, illegale immigratie naar de Verenigde Staten en een land in verval.

Actueel, indringend en indrukwekkend
In De koning, de zon, de dood zijn drie novellen gebundeld van de Mexicaanse schrijver Yuri Herrera. Twee van de novellen zijn al eerder uitgegeven in Nederlandse vertaling met de titels Kroniek van een hofzanger (2013) en Voortekenen van het einde van de wereld (2014). De derde novelle verschijnt voor het eerst in het Nederlands met de titel De transmigratie der lichamen. Alle drie de korte romans zijn geschreven in een indringende en betoverende stijl en behandelen elk een actueel Mexicaans vraagstuk. De Koning (Kroniek van een hofzanger) vertelt het verhaal van de ondergang van een drugsbaron, gezien door de ogen van straatjongn die de lofzanger van narcocorridos (drugsballaden) in het kartel actief is. In de tweede korte roman De Zon (Voortekenen van het einde van de wereld) trekt een jonge vrouw illegaal over de grens met de Verenigde Staten. Het verhaal dat is beïnvloed door de mythologie van de Azteken geeft een indringen beeld van de migratie van Mexicanen naar de Verenigde Staten. De trilogie wordt afgesloten met De Dood (De transmigratie der lichamen). Mexico en de Mexicanen gaan gebukt onder de effecten van een ziekte die door muggen wordt overgedragen (Ongetwijfels geinspierred op de Mexicaanse griep die het land teisterde in 2012). De Mexicanen zijn gedwongen binnenshuis te blijven. Geweld en corruptie beheersen het land tot diep in de haarvaten.

De Koning, De Zon, De Dood verdient een groot lezerpubliek
Met deze drie korte romans is het Yuri Herrera uitermate goed gelukt om door te dringen tot de kern van de problemen waarmee het hedendaagse Mexico te kampen heeft. Prachtig geschreven in een originele stijl die de verhalen nog meer lading geeft. Yuri Herrera – De Koning, De Zon, De Dood verdient een groot lezerspubliek en wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

– Titel: De koning, de dood, de zon
– Genre: sociale roman
– Schrijver: Yuri Herrera ♂ (Mexico)
– Origineel: La transmigración de los cuerpos (2013)
– Nederlandse vertaling: Heijo Alting
– Uitgever: Wereldbibliotheek
– Verschijnt: 17 januari 2017
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Yuri Herrera De koning, de zon, de dood
De Mexicaanse werkelijkheid die wij uit het nieuws kennen – drugskartels, geweld, corruptie en illegale immigratie naar de VS – vormt de basis voor de drie betoverende romans van Yuri Herrera die in dit boek zijn gebundeld onder de titel De koning, de zon, de dood. De hoofdpersonen van deze romans leven in die werkelijkheid en staan er tegelijkertijd los van. De eerste twee novellen, over de narcowereld respectievelijk de illegale immigratie naar de VS, waren al eerder door Wereldbibliotheek uitgegeven. In deze trilogie is daar een nieuw verhaal aan toegevoegd over de dood: Terwijl een epidemie van apocalyptische dimensies de angst en het wantrouwen van de burgers naar ongekende hoogten jaagt, waagt de Mediateur zich na een dwingend telefoontje in de krochten van zijn stad om te bemiddelen bij de uitwisseling van twee lichamen die postuum in gijzeling worden gehouden door rivaliserende criminele families. De macabere tragikomedie die volgt, verwijst met haar stereotiepe verplaatsingen, snedige dialogen en onderkoelde humor naar de hard-boiled detectives van Hammett en Chandler, met wellicht een knipoog naar Romeo en Julia, en is tegelijk een eerbetoon aan de doden, geliefd en begeerd voordat hun lichaam door ziekte of geweld werd ontheiligd. Net als in de eerste twee novellen van Herrera slaat de hoofdpersoon zich in De transmigratie der lichamen door het leven dankzij de gave des woords.