Nic Stone – Wat zou Justyce doen?

Nic Stone Wat zou Justyce doen? recensie en informatie young adult roman over racisme. Op 23 oktober 2020 verschijnt bij Uitgever Van Goor Best of YA de Nederlandse vertaling van de roman Dear Justyce geschreven door de Afro-Amerikaanse schrijfster Nic Stone.

Nic Stone Wat zou Justyce doen recensie en informatie

Dit boek zou íedereen moeten lezen. Wat een waanzinnig toegankelijk, schrijnend, pijnlijk en hoopvol meesterwerk over racisme.

Een dode agent, een pistool en vele brieven

Quan doet zijn best om iets goeds van zijn leven te maken. Om zijn vader niet teleur te stellen en een voorbeeld te zijn voor zijn jongere (half)zus en broer. Hij doet echt niet alles goed, maar het wordt hem ook niet makkelijk gemaakt. Mensen lijken er ook vanuit te gaan dat hij het niet goed zal doen. Ondanks zijn oprechte pogingen er wat van te maken, belandt hij in een jeugdgevangenis. Een dode agent, een pistool, hoe kon hij híer nu in verzeild raken?

Justyce groeit in dezelfde buurt op als Quan. Hij komt terecht als student op het prestigieuze Yale. Hij schrijft zijn voormalig buurtgenoot een brief, en zo ontstaat er een lange correspondentie. Gaandeweg wordt duidelijker hoe Quan terecht is gekomen in de shit waarin hij nu zit, en wat er nu precies op die fatale avond is gebeurd.

Nic Stone Wat zou Justyce Doen Recensie

Niets van wat ik hier ga schrijven, kan recht doen aan het verhaal dat Nic Stone op papier heeft gezet. Het is fictie, maar tegelijkertijd is het allesbehalve dat. Het is een dagelijkse realiteit voor velen. Ze omschrijft het zelf als het moeilijkste boek dat ze ooit geschreven heeft. Maar ze is er wat mij betreft verdomd goed in geslaagd. Ze weet haarscherp te laten zien waar regels gevolgd worden, maar voor de ene (zwarte) persoon anders uitpakken dan voor de ander (wit). Je voelt aan alles dat Quans leven hem door de vingers glipt, dat hij de controle kwijt raakt. En dat er maar bijzonder weinig is dat hij kan doen. Quan zorgt voor meer begrip, het laat zien hoe diep vooroordelen kunnen zitten en hoe geïnternaliseerd ze zijn. Zelfs Quans eigen moeder gaat er vanuit dat hij het slechte pad op zal gaan.

Nic Stone legt feilloos bloot hoe diep vooroordelen kunnen zitten

Wat zou Justyce doen is een scherp, toegankelijk, schrijnend en prachtig verhaal. Een verhaal dat vertelt moest worden, maar vooral, een verhaal dat gelezen moet worden. Omdat het op een toegankelijke manier inzicht geeft in discriminatie. Het laat ook zien hoe belangrijk vriendschap kan zijn en dat het van levensbelang is dat je mensen om je heen hebt die het goede in je zien. Nic Stone heeft wat mij betreft een meesterwerk geschreven. Een boek dat je altijd bij blijft. Het boek is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Wat zou Justyce doen?

• Schrijfster: Nic Stone (Verenigde Staten)
  • Soort boek: jeugdroman, young adult boek