Salman Rushdie De Familie Golden Recensie Waardering ★★★

Salman Rushdie De familie Golden Recensie Waardering ★★★

Salman Rushdie De familie Golden beschrijft de ondergang van een rijke familie in het huidige Amerikaanse tijdsgewricht. Pater familias en multi-miljonair Nero Golden is met zijn drie zoon neergestreken in New York. Ze zijn India, min of meer, ontvlucht nadat zijn vrouw bij een terroristische aanslag in een hotel in Mumbai, India is vermoord. Onder schuilnamen hebben ze zich gevestigd in een groot huis in New York. Een van hun buren is René Unterlinden, filmmaker en zoon van een uit België afkomstig echtpaar. Op zoek naar een onderwerp voor zijn nieuwe film, besluit René dat de familie Golden het onderwerp moet zijn.

De ondergang van een steenrijke familie in het huidige roerige tijdsgewricht
René raakt gefascineerd door de rijkdom van de familie en onderzoekt wat zich afspeelt rondom deze dynastie. Meer en meer raakt hij zelf betrokken bij de familie en wordt hij zelf meegesleept door intriges en verwikkelingen die uiteindelijk zullen leiden tot de ondergang van De Goldens. De komst van jonge Russische vrouw waarvoor Nero valt en schimmen uit het duistere verleden van Nero Golden zorgen ervoor dat de ontwikkelingen in een stroomversnelling raken. Vasilisa, de Russische dame, trouwt met Nero en raakt in verwachting. En de familie dynastie Golden stort volledig en dramatisch ineen. De roman speelt zich af in de periode van de acht jaar vanaf de inhuldiging van Barack Obama als eerste zwarte president van Amererika tot aan de opkomst van Donald Trump (alhoewel hij nergens wordt genoemd bij naam). Overal in de roman zijn echo’s te vinden van het Griekse drama’s en mythologie. De familie Golden is een dystopische en actuele roman waarin de ondergang van een rijke familie wordt omschreven in het huidige tijdsgewricht en een land in verwarring en verbijstering. De roman is zeer goed geschreven, boeiend, actueel en spannend en is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

SALMAN RUSHDIE DE FAMILIE GOLDEN INFORMATIE
– Titel: De familie Golden