Daniel Rovers De waren Recensie Waardering ★★★★

Daniel Rovers De waren Recensie
Ade, Bob en Ricky, hoofdpersonen van de nieuwe roman van Daniel Rovers, ontmoeten elkaar voor het eerst in Nijmegen als ze achttien jaar oud zijn. Het zijn de jaren negentig van de vorige eeuw en Ade, Bob en Ricky sluiten vriendschap. Twintig jaar later komen ze weer samen aan de rivierde De Waal, in de stad waar hun vriendschap ooit begon. Daar onderzoeken ze wat hun vriendschap betekend heeft en wat er na twee decennia nog van over is.

Mooie roman over vriendschap en liefde
Daniël Rovers vertelt in De waren het verhaal van de ontluikende vriendschap tussen de drie vrienden, over hun onzekerheden, liefdes en onderlinge verhoudingen in het begin van de vriendschap maar ook over het leven van de hoofdpersonen gedurende de periode van twintig jaar na het ontstaan van de vriendschap. In een mooie stijl, die kenmerkend is voor Daniël Rovers, worden de illusies, desillusies, liefdes en intermenselijke relaties opgetekend. Knap is de manier van vertellen die Daniël Rovers heeft gekozen. Elk hoofdstuk is een kleine novelle met een eigen sfeer. Toch weet hij op een vakkundige wijze de roman tot een geheel te smeden. Met De rovers heeft Daniël Rovers weer een mooie roman aan zijn oeuvre toegevoegd. Een roman over liefde en vriendschap die soms weemoedig is, misschien zelfs verdrietig, maar ook vrolijk maakt en vol compassie geschreven is. De waren van Daniël Rovers is een plezier om te lezen en genieten en krijgt ★★★★ (uitstekend).

DANIËL ROVERS – DE WAREN INFORMATIE ROMAN
– Titel: De waren
– Schrijver: Daniël Rovers ♂ (Nederland)
– Genre: liefdesroman. psychologische roman
– Uitgever: Wereldbibliotheek
– Verschenen: 7 februari 2017
– Omvang: 192 pagina’s
– Prijs: € 17,99
– Bijzonderheden: ECI Literatuurprijs 2017 Shortlist
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst en inhoud Daniël Rovers – De waren
Achttien jaar oud zijn ze, als de levens van Ricky, Ade en Bob elkaar kruisen in Nijmegen. Ze worden vrienden, maar op de landkaart van de liefde zoeken ze hun eigen weg. Ze verlangen naar de eerste keer, overwinnen hun verlegenheid, worden afgewezen, zweren trouw en gaan schoorvoetend vreemd. De verhoudingen die ze beleven vormen een verhaal op zich. De spelregels moeten ze onderweg leren kennen, of het nu aan de Costa Brava is, of op Vossenveld, of in Amsterdam-Oost. Twintig jaar na het begin van hun vriendschap komen de drie weer samen in de stad waar het begon. Ze vieren een lustrum en tasten af wat hen nog bindt. Er is een herinnering aan een nachtelijke zwempartij in een baai aan de Waal, waar ze voor even verlost raakten van hun eenzaamheid. Maar het is zo lang geleden dat het wel een droom lijkt – een droom waaraan ieder zijn eigen betekenis geeft. Wat is er over van het verleden? Wat betekenen ze nog voor elkaar? En hoeveel prinsen rijden er eigenlijk op een wit paard?

Nieuwe Boeken Februari 2017
Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Boekrecensies Februari 2017