Boekrecensies Februari 2017 Boekbesprekingen Overzicht

Op deze pagina vind je het boekrecensies februari 2017 boekbesprekingen overzicht. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe boekrecensies en boekbesprekingen van boeken die door redacteuren van Allesoverboekenenschrijvers.nl gelezen zijn. Uiteraard bevatten de boekbesprekingen inhoudelijke informatie over het boek. Daarnaast kennen de redacteuren ook een beoordeling toe aan het betreffende boek.

We streven ernaar om vooral betere boeken te bespreken. En hierbij kan het gaan om romans en verhalen, kinderboeken en non-fictie boeken. Maar ook sportboeken, hobbyboeken en kookboeken passeren de revue en worden besproken.

< Recensies Januari 2017 | Overzicht | Recensies Maart 2017 >

In februari 2017 zijn er weer veel boeken gelezen en besproken door onze redacteuren. Hieronder vind je het overzicht van nieuwe boekrecensies februari 2017 boekbesprekingen. De oranje links verwijzen rechtstreeks naar de recensie en boekbespreking. Ook kun je hier uitgebreide informatie over het boek en zelfs bestelmogelijkheden vinden.

Miika Nousiainen Wortels Recensie Roman uit FinlandWortels

• Schrijver: Miika Nousiainen (Finland)
  • Soort boek: familieroman, komische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (zeer goed)

Een vader die zijn sporen over de wereld heeft achtergelaten in de vorm van vijf kinderen en de kinderen die op zoek gaan naar hun vader dat is de kern van de eerste roman die in het Nederlands is vertaald van de Finse schrijver Miika Nousiainen – Wortels. Pekka Kirnuvaara bezoekt een nieuwe tandarts die dezelfde achternaam heeft en ook nog eens gelijkenis vertoond. Dit moet wel een broer zijn omdat de achternaam niet veel voorkomt…lees verder >

Salomon Kroonenberg - Spiegelzee RecensieSpiegelzee

• Schrijver: Salomon Kroonenberg (Nederland)
  • Soort boek: boek over zeespiegelstijging, populair wetenschappelijk boek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Met Spiegelzee heeft Saolomon Kroonenberg een nuancerend en zeer verhelderend boek geschreven over zeespiegelstijging. Zeker in deze tijden waarin de discussie over de gevolgen van klimaatveranderingen soms op hoge toon wordt gevoerd is de behoefte aan goede inhoudelijke informatie en historisch perspectief broodnodig. En dat is precies was Salomon Kroonenberg met Spiegelzee doet…lees verder >

Atte Jongstra Het fluide tijdperk RecensieHet fluïde tijdperk

• Schrijver: Atte Jongstra (Nederland)
  • Soort boek: essays, kunstbeschouwingen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Het fluïde tijdperk is echt Atte Jongstra boek. Kunstbeschouwingen waarin persoonlijke ervaringen en filosofische beschouwingen over een breed scala aan onderwerpen verweven zijn. Schijnbaar triviale onderwerpen worden natuurlijk ook niet uit de weg gegaan. De winnaar van de Constantijn Huygens-prijs 2016 is er in Het fluïde tijdperk een bijzonder universum om onderwerpen die nauwelijks met elkaar te maken lijken te hebben toch met elkaar te verbinden…lees verder >

Frank Westerman In het land van de ja-knikkers RecensieIn het land van de ja-knikkers

• Schrijver: Frank Westerman (Nederland)
  • Soort boek: reportages uit Nederland
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

In het land van de ja-knikkers is een selectie van reportages die Frank Westerman in de afgelopen 25 jaar heeft geschreven. De oudste reportage werd voor het eerst gepubliceerd in 1991 en de meest recente werd in 2016 gepubliceerd. Dat Frank Westerman een groot talent voor het schrijven van reportages heeft, mag niet meer als verrassend gezien worden. En deze bundeling van reportages uit Nederland is wel weer een goed bewijs ervan…lees verder >

Daniel Rovers De waren RecensieDe waren

• Schrijver: Daniël Rovers (Nederland)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Ade, Bob en Ricky, hoofdpersonen van de nieuwe roman van Daniel Rovers, ontmoeten elkaar voor het eerst in Nijmegen als ze achttien jaar oud zijn. Het zijn de jaren negentig van de vorige eeuw en Ade, Bob en Ricky sluiten vriendschap. Twintig jaar later komen ze weer samen aan de rivierde De Waal, in de stad waar hun vriendschap ooit begon. Daar onderzoeken ze wat hun vriendschap betekend heeft en wat er na twee decennia nog van over is…lees verder >

Andrea Bajani Het hoogste goed RecensieHet hoogste goed

• Schrijver: Andrea Bajani (Italië)
  • Soort boek: psychologische roman, sprookje
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

De Italiaanse schrijver Andere Bajani heeft met Het hoogte goed een kleine roman geschreven over verdriet. In Het hoogste goed, dat je kunt beschouwen als als een metaforisch modern sprookje, hebben mensen letterlijk hun verdriet altijd bij zich en moeten ervoor zorgen zoals je dit ook zou doen als het een huisdier betreft. Hoofdpersoon van het boek is een opgroeiende en eenzame jongen in een dorp dat uit twee delen bestaat en wordt doorsneden door een spoorlijn…lees verder >

Frederik Baas Dagboek uit de rivier Recensie Nederlandse thrillerDagboek uit de rivier

• Schrijver: Frederik Baas (Nederland)
  • Soort boek: literaire thriller, Nederlandse thriller
  • Recensie: Lia Sluijs
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Dagboek uit de rivier van de Nederlandse schrijver Frederik Baas leest als een kort verhaal. Misschien komt dat door de kleine bladspiegel van een e-boek. Ik moest wennen aan de korte zinnen. Het lijkt wel of de schrijver heel veel informatie kwijt wil en daardoor is het een beetje hijgerig. Dat komt ten goede aan de gejaagde sfeer van deze Nederlandse thriller…lees verder >

1917 Romanovs en Revolutie Recensie Catalogus en Boek1917 Romanovs & Revolutie

Het einde van een monarchie

• Schrijver: diverse auteurs
  • Soort boek: geschiedenisboek, catalogus tentoonstelling
  • Recensie: Jos van Raan
  • Oordeel: +++++ (uitmuntend)

Het dramatische oorlogsjaar 1917 staat vooral in het teken van crisis, muiterij en revolutie. De oorlog aan het Westfront is vastgelopen. De troepen zijn de ellende in de loopgraven zat en sommige Franse onderdelen weigeren om in actie te komen. Ook aan het Oostfront heerst crisis. Daar speelt nog wat anders. Demonstraties in Petrograd (Sint Petersburg) in februari monden uit in oproer en stakingen. Ordetroepen schieten op de burgers en sommige onderdelen van het leger lopen over naar de demonstranten. De motivatie van de Russische troepen aan het front wordt hierdoor nog minder. Zij hebben genoeg van de oorlog…lees verder >

Verdwenen landen van de wereld Bjorn Berge Recensie BoekVerdwenen landen van de wereld

Vijftig markante landen die niet meer bestaan

• Schrijver: Bjørn Berge (Noorwegen)
  • Soort boek: geschiedenisboek, historische atlas
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

De ondertitel van het boek geeft zeer goed de inhoud weer “Vijftig markante landen die niet meer bestaan.” Aan de hand van postzegels die uitgegeven zijn in de verdwenen landen beschrijft Bjørn Berge in een aantal pagina’s, kort de geschiedenis van landen die inmiddels verdwenen zijn. En de geschiedenis heeft heel wat bizarre landen opgeleverd. Landen die soms niet lander dan maar een paar weken of maanden hebben bestaan maar toch tijdens dit korte “leven” postzegels hebben uitgegeven. Het boek beslaat een periode van 1840 tot 1975…lees verder >

BA Paris Achter gesloten deuren Recensie spannende thrilleAchter gesloten deuren

• Schrijfster: B.A. Paris (Engeland)
  • Soort boek: psychologische thriller
  • Recensie: Danielle van der Hoeven
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen BA Paris – Achter gesloten deuren is een superspannend boek. Het is zo spannend dat ik mij op een bepaald moment heb afgevraagd of ik wel verder wilde lezen. Achter gesloten deuren is namelijk echt een heel beklemmend verhaal…lees verder >

Anne Crausaz Een vogel in de appelboom RecensieEen vogel in de appelboom

• Schrijfster: Anne Crausaz (Frankrijk)
  • Soort boek: vogelboek voor kinderen, prentenboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Wil je kinderen op een goede manier laten kennismaken met de schoonheid van vogels? Anne Crausaz – Een vogel in de appelboom is een uitstekend en heel mooi hulpmiddel om hierbij te gebruiken. Oorspronkelijk in het Frans geschreven, laat schrijfster en tekenaar Anne Crauzas in haar prachtige prentenboek kinderen kennismaken met vogels die in de tuin en in het bos voorkomen…lees verder >

Cynan Jones Inham Recensie Roman uit WalesInham

• Schrijver: Cynan Jones (Wales)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitmuntend)

De kleine roman van de Welsh schrijver Cynan Jones – Inham beschrijft het verhaal van een man die een strijd voert om te overleden. In een kano vaart een man de zee op om de as van zijn overleden vader uit te strooien. Als er een onweersbui op komt zetten, wordt hij getroffen door de bliksem en raakt buiten westen. Inmiddels is de kano midden op zee geraakt als de man bijkomt…lees verder >

Andy McNab Koud Bloed Recensie Nick Stone ThrillerKoud bloed

• Schrijver: Andy McNab (Engeland)
  • Soort boek: actiethriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (zeer goed)

Spitsbergen en het Noordpoolijs zijn een uitstekende plekken om een actiethriller te situeren. Ontberingen door de extreme kou, ijsberen en mannen die veel te veel drinken, zodra je Spitsbergen betreedt. Het gebied is het werkterrein van verschillen grootmachten die in een van de meest afgelegen en onherbergzame gebieden op aarde een machtsstrijd uitvechten over de voorraden van gas en olie die zich in de bodem van de Noordelijke zeeën bevindt. Andy McNab laat de hoofdpersoon uit zijn reeks actiethrillers Nick Stone een expeditie begeleiden van een aantal oorlogsveteranen die een expeditie ondernemen naar de Noordpool …lees verder >

De Wonderlingen

• Schrijver: Brian Selznick (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenroman, literair jeugdboek
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Oordeel: +++++ (uitmuntend)
  • Bijzonderheden: Boek van de Week

Ik heb net een uur geleden de laatste bladzijde van De Wonderlingen gelezen en ben er nog stil van.  “Je ziet het of je ziet het niet” is een terugkerende zin in het verhaal. En ik denk dat daarmee de spijker op zijn kop wordt geslagen. Het verhaal is subtiel, met vele lagen. Verwacht vooral geen grootse avonturen in de gebruikelijke zin van het woord…lees verder >

Margarita Molina Schaduwvrouw Recensie RomanSchaduwvrouw

• Schrijfster: Margarita Molina (Nederland)
  • Soort boek: biografische roman, Antillenroman
  • Recensie: Danielle van der Hoeven
  • Oordeel: +++++ (goed)

Schaduwvrouw is de debuutroman van de schrijfster Margarita Molina. Alhoewel Nederlands van oorsprong, heeft Margarita Molina een sterke band met de Antillen. En de band met en liefde voor de Antillen komen duidelijk tot uiting in deze biografische roman die trouwens ook een aantal gedichten bevat…lees verder >

Nikki en de Neanderthalers

• Schrijfster: Anne-Margreet Matsuura (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdroman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Oordeel: +++++ (zeer goed)

Nikki is een stoere meid, maar ook lieve meid, waar zowel jongens als meisjes zich goed mee kunnen identificeren. Ze woont met haar opa in het IJstijdmuseum dat helaas moet sluiten. Maar dan gebeuren er geheimzinnige dingen die te maken lijken te hebben met de Neanderthalers! Nikki maakt nieuwe vrienden en ook haar opa krijgt bijzondere mensen in zijn leven…lees verder >

Tosca Menten Dummie de Mummie en de smaragd van de NijDummie de Mummie en de smaragd van de Nijl

• Schrijfster: Tosca Menten (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, historische jeugdroman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Oordeel: +++++ (zeer goed)

Dummie de Mummie en de Smaragd van de Nijl is al weer het achtste deel uit de Dummie de Mummie serie van schrijfster Tosca Menten. Dit keer een grappig avontuur wat Dummie en zijn vrienden uiteindelijk naar Rome brengt. Ongewild wint Klaas, de vader van Goos, een pizza wedstrijd. De prijs is een verblijf in Rome en eregast op het feest van de beroemde pizzabakker, Alfonso Romano…lees verder >

Ilja Leonard Pfeijffer Peachez een romance RecensiePeachez. Een romance

• Schrijver: Ilja Leonard Pfeijffer (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Op een dag ontvangt de classicus en naamloze verteller van de roman een mail van een zekere Sarah. Ondanks al zijn eruditie en kennis laat de professor zich verleiden in te gaan op de ongevraagd mail. En zo ontspint zich een correspondentie tussen de hoofdpersoon en Sarah Peachez die een porno-actrice lijkt te zijn. Van begin af aan is duidelijk dat de professor in noodlottig web verstrikt zal raken…lees verder >

Recensie Serafina en de zwarte MantelSerafina en de zwarte mantel

• Schrijver: Robert Beatty (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, spannend jeugdboek, sprookje
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Serafina woont met haar vader min of meer verstopt in het souterrain van een luxe landhuis. Het feit dat ze het liefst in de nacht actief is, maakt dat ze ook verborgen kan blijven. Maar dan gebeuren er griezelige dingen. Kinderen verdwijnen er spoorloos. Serafina ontdekt wat er gebeurt en is vastbesloten hier een einde aan te maken. Helemaal omdat het leven van de eerste vriend die ze ooit in haar leven maakt, op het spel staat…lees verder >

Marian RIjk Polderpioniers Recensie BoekbesprekingPolderpioniers. Het verhaal van een boerenfamilie

• Schrijfster: Marian Rijk (Nederland)
  • Soort boek: familiegeschiedenis, sociale geschiedenis
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (zeer goed)

Aan de hand van haar eigen familie heeft Marian Rijk een zeer lezenswaardig boek geschreven over de geschiedenis van boerenfamilies sinds het midden van de 19e eeuw tot de jaren tachtig van de vorige eeuw. Zelf is zij afkomstig uit de boerenfamilie Rijk die haar oorsprong heeft op het dan nog zeer geïsoleerd gelegen Schouwen-Duiveland in Zeeland. De familie Rijk is een katholieke familie en zeer kinderrijk…lees verder >

Jolien Janzing Audrey & Anne Recensie BoekesprekingAudrey & Anne

• Schrijfster: Jolien Janzing (Nederland)
  • Soort boek: biografische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Audrey & Anne is een biografische roman geschreven door de in Nederland geboren en in België opgegroeide schrijfster en journaliste Jolien Janzing. Janzing maakte al eerder naam met de roman De geheime liefde van Charlotte Brontë. Audrey & Anne vertelt een prachtig verhaal over de band die er blijkt te bestaan tussen de actrice Audrey Hepburn en Anne Frank…lees verder >

Johan Cruijff in Barcelona Edwin Winkels RecensieJohan Cruijff in Barcelona. De mythe van de verlosser

• Schrijver: Edwin Winkels (Nederland)
  • Soort boek: portret, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Rondom voetballegende Johan Cruijff doen heel wat mythe’s de ronde. Een van de meest hardnekkige is dat Johan Cruijff in Barcelona de verlosser (El Salvador) wordt genoemd. Klopt niet volgens journalist en schrijver Edwin Winkels die al enige tientallen jaren in Barcelona en Spanje actief is. Na grondig onderzoek in de archieven van Catalaanse en Spaanse kranten is hij deze bijnaam voor Johan Cruijff niet tegengekomen…lees verder >

Yuri Herrera De koning, de zon, de dood Mexicaanse trilogieDe Koning, De Zon, De Dood (Mexicaanse Trilogie)

• Schrijver: Yuri Herrera (Mexico)
  • Soort boek: sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

De Mexicaande trilogie, De Koning, De Zon, De Dood van de Mexicaanse schrijver Yuri Herrera geeft een indrukwekkend beeld van een Mexico dat verscheurd wordt door het geweld van de drugskartels, illegale immigratie naar de Verenigde Staten en een land in verval in een unieke en opvallende stijl…lees verder >

Prentenboek Wereldsteden Recensie InformatieWereldsteden

• Schrijfster: Georgia Cherry
  • Tekeningen: Martin Haake
  • Soort boek: prentenboek, atlas
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Uitgeverij Rubinstein heeft in de reeks mooie prentenboeken die sinds enige tijd worden uitgeven weer een zeer mooi deel toegevoegd. Het prentenboek Wereldsteden. Een atlas met 30 stadsplattegronden is een lust voor het oog. In korte en bondige tekstjes en geïllustreerd met leuke en originele tekeningen worden in het kort 30 wereldsteden getoond met de belangrijkste bezienswaardigheden, de stadsbewoners en andere informatie over elke stad…lees verder >

António Lobo Antunes Reis naar het einde Recensie RomanReis naar het einde

• Schrijver: António Lobo Antunes (Portugal)
  • Recensie: Lia Sluijs
  • Oordeel: +++++ (goed)

“Geschreven in Antunes’ kenmerkende stijl, gaat Reis naar het einde over herinneringen en willen vergeten.” Het gaat over zijn jeugd, tijd als soldaat in Angola en werk als psychiater in inrichtingen. Afwisselend in de ik-vorm en hij- vorm of pratend tegen zijn dochter Joana leest het verhaal moeizaam. In bijna elke (lange) zin zit een vergelijking: Het landschap is een decor van gemaakt van “grotpapier van de kerststal” en…”terwijl de invallende avond de randen van de horizon oprolde als een blad papier en de zon leek op het fletse mandarijntje van een stilleven op de kruin van een kurkeik…lees verder >

Aki Ollikainen Witte Honger Recensie Roman uit FinlandWitte honger

• Schrijver: Aki Ollikainen (Finland)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Oordeel: +++++ (uitstekend)

Witte honger speelt zich af tijdens de grote hongersnood die Finland teisterde gedurende de extreem strenge winter van 1867. Veel van de inwoners van Finland had te kampen met honger, ziekte en uitputting. Zo ook de hoofdpersonen van de roman moeder Marja en haar dochter Mataleena en haar zoontje Juha. Als de vader van het gezin op sterven na dood is, verlaat de moeder met haar kinderen in wanhoop het huis. Ze laten de doodzieke man achter en trotseren de vreselijke ontberingen van de Finse winter…lees verder >