Isabelle Allende De winter voorbij Recensie ★★★

Isabelle Allende De winter voorbij Recensie Waardering

Isabelle Allende De winter voorbij Recensie ★★★ Waardering

“Midden in de winter begreep ik eindelijk dat er in mij een onoverwinnelijke zomer huisde”. Met deze quote van Albert Camus eindigt de nieuwste roman van de bekende Chileense schrijfster Isabel Allende, De winter voorbij. Een prachtige samenvatting van het verhaal, met zijn vele lagen.

Een mooi verhaal over moord, liefde, immigratie, menselijkheid en kwetsbaarheid
De winter voorbij speelt zich af in New York in 2015, waar op dat moment een vreselijke sneeuwstorm plaatsvindt. Huiseigenaar Richard Bowmaster hoogleraar en zijn huurster en collega van de universiteit, Lucía Maraz zitten door de kou opgesloten in hun woning. Lucía koestert, met haar 62 jaar. nog altijd haar droom ooit ware liefde te vinden. Richard is, na een dramatisch einde van zijn huwelijk met de Braziliaanse Anita, een heel veilig bestaan gaan leiden en heeft zijn hart gesloten. Als Richard er achter komt dat één van zijn katten anti-vries heeft gedronken, moet hij ondanks de sneeuw de deur uit om naar de dierenarts te gaan met het dier. Als hij op de terugweg een kleine aanrijding krijgt met een jonge vrouw, die later Evelyn blijkt te heten, begint een bizar verhaal. Een verhaal over moord, liefde, immigratie, maar ook een verhaal over menselijkheid, kwetsbaarheid en een tweede kans krijgen.

Een pakkende, vlot geschreven roman met drama en spanning

Allende’s schrijfstijl is pakkend en leest vlot, bijna als een spannende detective met aardig wat drama. De hoofdpersonages zijn sterk uitgewerkt en doordat Allende ze diep in hun verledens laat graven, vat je als lezer heel veel sympathie voor ze op. Het verhaal op zichzelf is net iets te voorspelbaar – krijgen ze elkaar, de twee zestigers die de hoofdpersonen van het boek zijn? – en ook wel ongeloofwaardig: de barre tocht van drie mensen die elkaar nauwelijks kennen, met twee auto’s door de sneeuw om een lijk te verbergen tot in de lente. En ondanks dat heb ik het boek met heel veel plezier gelezen en kon ik het bijna niet wegleggen. De kracht van een zeer goede schrijfster, die in een verhaal zóveel weet te verweven, aan historie en aan menselijkheid, dat het toch boeiend is om te lezen. Isabelle Allende – De winter voorbij is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie: Monique van der Hoeven

ISABELLE ALLENDE DE WINTER VOORBIJ

– Titel: De winter voorbij
– Schrijfster: Isabelle Allende (Argentinië)
– Soort boek: sociale roman
– Origineel: Más allá del invierno (juni 2017)
– Nederlandse vertaling: Rikkie Degenaar
– Uitgever: Wereldbibliotheek
– Verschenen: 6 februari 2018
– Omvang: 352 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst Isabelle Allende De winter voorbij

New York, december 2015. De stad wordt geteisterd door een vreselijke sneeuwstorm. Door een bizar toeval komen drie mensen samen, die elkaar niet kennen. Ze raken verzeild in een soort roadmovie tegen wil en dank waarin ze zich moeten ontdoen van een lijk, een pistool en een auto. Tijdens deze absurde en bizarre tocht leren ze elkaar steeds beter kennen en langzaam vallen ook voor de lezer alle puzzelstukjes op hun plaats. Opnieuw schreef Isabel Allende een onweerstaanbare pageturner zoals miljoenen lezers wereldwijd van haar verwachten. Een rijk en hartverwarmend verhaal vol liefde en verraad, waarin ze een vleugje maatschappijkritiek met betrekking tot de positie van migranten niet schuwt.

★★★ (Volkskrant, 3 februari 2018, Maarten Steenmeijer)

Argentijnse Schrijvers en Schrijfsters Boeken
Nieuwe Boeken Februari 2017