Jolien Janzing Audrey & Anne Recensie Boekbespreking

Jolien Janzing Audrey & Anne Recensie Boekespreking

In januari is het nieuwe boek over Adrey Hepburn en Anne Frank van Jolien Janzing Audrey & Anne verschenen bij Uitgeverij De Geus. Op deze pagina kun je Jolien Janzing Audrey & Anne recensie informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden vinden. Jolien Janzing – Audrey & Anne is beoordeeld door de redactie met ++++ (uitstekend).

– Titel: Audrey & Anne
– Schrijfster: Jolien Janzing (Nederland)
– Soort boek:
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: januari 2017
– Uitgever: De Geus
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 18,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Monique van der Hoeven
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Jolien Janzing Audrey & Anne Recensie
Audrey & Anne is een biografische roman geschreven door de in Nederland geboren en in België opgegroeide schrijfster en journaliste Jolien Janzing. Janzing maakte al eerder naam met de roman De geheime liefde van Charlotte Brontë. Audrey & Anne vertelt een prachtig verhaal over de band die er blijkt te bestaan tussen de actrice Audrey Hepburn en Anne Frank.

Als Otto Frank in 1957 de jonge actrice Audrey Hepburn benaderd met de vraag of zij de rol van Anne voor haar rekening wil nemen in een verfilming van het Dagboek van Anne Frank. Audrey schrikt van zijn vraag, al is zij zeer onder de indruk van de persoonlijkheid van Frank. Ze is 28 dan, even oud als Anne geweest zou zijn als ze de oorlog overleefd zou hebben. De vraag zet haar aan na te denken over haar verleden, of meer nog: het verleden van haar beide ouders.

Een fascinerend en onbekend verhaal over de onzichtbare band tussen twee families
Het boek vertelt hoe Audrey voor en tijdens de oorlog opgroeide, deels in Nederland. Haar moeder, barones Ella van Heemstra, en haar vader, Joseph Ruston (die later nog de naam Hebpurn aan zijn naam laat toevoegen) hebben beide banden met nazi’s. Hoe ze opbloeit door balletlessen en haar eenzame jeugd langzaam achter zich kan laten. Hoe lastig, angstig en onzeker de tijd waarin ze opgroeide voor iedereen was. Ook lezen we hoe het gezin Frank naar Nederland vlucht en hoe hun wereld steeds maar kleiner wordt onder het Duitse nazi-regime en hoe ze, uiteindelijk, vlak voor het einde van de oorlog nog worden gedeporteerd naar een concentratiekamp.

Boeiende parallelle levens bepaald door de keuzes van moeders
Jolien Janzing beschrijft in het boek de parallelle levens van Audrey en Anne. Ze laat ook, wat ik heel sterk vond, de keuzes zien die de beide moeders, Ella en Edith, maken en het is duidelijk dat het in de onzekere en angstige oorlogstijd bijzonder moeilijk was om te weten wat een “juiste” keuze voor je gezin of voor jezelf was. Ze is er ook prachtig in geslaagd de overeenkomsten en verschillen tussen de beide meisjes Audrey en Anne te laten zien; normale jonge meisjes die opgroeiden in alles behalve normale omstandigheden. Meisjes die allebei bang waren en toch ook heel dapper. Audrey & Anne is een werkelijk prachtig boek, een fascinerend en onbekend verhaal over de onzichtbare band tussen twee families– zeker de moeite van het lezen waard! De roman van Jolien Janzing – Audrey & Anne krijgt ++++ (uitstekend).

Flaptekst en inhoud Jolien Janzing Audrey & Anne
Herfst, 1957. Otto Frank brengt een bezoek aan de jonge filmster Audrey Hepburn in haar Zwitserse chalet. Hij wil haar overhalen zijn dochter te spelen in een film over haar leven. Lente, 1929. Er worden twee meisjes geboren die later wereldfaam zullen verwerven: Audrey Hepburn en Anne Frank. Hun levens vertonen opvallend veel overeenkomsten. Zo zijn ze beiden op jonge leeftijd gedwongen hun geboorteland te verlaten. Audrey is een telg van de Europese elite. Zij wordt naar een Engelse kostschool gestuurd terwijl haar ouders in München, Brussel en Londen flirten met de rest van de jetset – en met het fascisme. Ook de familie Frank vertrekt van huis. Noodgedwongen, deel uitmakend van de enorme stroom joodse vluchtelingen. Audrey viert haar elfde verjaardag nog in het vrije Nederland waar haar moeder opgroeide. Maar als Anne elf wordt, marcheren de Duitsers er al door de straten. Ze zitten in de val.

Nieuwe Boeken Januari 2017