Jane Gardam De geheime brieven Recensie ★★★★ Uitstekend

De Engelse schrijfster Jane Gardam is in 2017 door het Nederlandse publiek ontdekt doordat Uitgeverij Cossee de drie boeken in de zogenaamde Old Filth trilogie voor het eerst in Nederlandse vertaling heeft uitgegeven. Vrijwel zonder uitzondering zijn de eerste twee delen zeer lovend ontvangen en het laatste deel Laatste vrienden is in januari 2018 verschenen. Het betekende de doorbraak van de inmiddels 89-jarige schrijfster.

Mooie introductie tot het boeiende werk van schrijfster Jane Gardam
Het boekje De geheime brieven dat door Uitgeverij Cossee in de zogenaamde broekzakbibliotheek is uitgegeven voor een zeer aantrekkeojke prijs, is een mooie introductie tot haar werk. Misschien wel Engelser dan Engels zijn beide verhalen. Uitstekend geschreven, beelden en met een vileine ondertoon. Het eerste verhaal De mensen van Privilege Hill is een vrij recent verhaal, het verscheen met als titel The People from Privilege Hill in 2007. Het titelverhaal is een stuk ouder, dat verscheen in 1980 met als titel The Sidmouth Letters. Beide verhalen zijn een genot om te lezen. In het eerste verhaal komen een aantal oude notabelen op het platteland samen om het vertrek om de oude pater Ambrosius voor zijn vertrek uit te zwaaien met een diner. Het diner krijgt een bijzondere wending. Maar vooral de kleurrijke karakters maken het verhaal. In het tweede verhaal gaat het om de zoektocht naar een aantal vermeende liefdesbrieven van schrijfster Jane Austin die zich blijken te bevinden bij de familie van de literatuuronderzoekster die op pad wordt gestuurd om deze te kopen. Al met al is het boekje een uitstekende introductie van de schrijfster Jane Gardam en haar werk. Voor het boekje moet je naar de boekhandel. Jane Gardam – De geheime brieven is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie: Theo Jordaan

JANE GARDAM – DE GEHEIME BRIEVEN
– Titel: De geheime brieven
– Schrijfster: Jane Gardam (Engeland)
– Soort boek: verhalen
– Nederlandse vertaling: Gerda Baardman, Kitty Pouwels
– Uitgever: Cossee Broekzakbibliotheek
– Verschenen: 15 januari 2018
– Omvang: 96 pagina’s
– Prijs: € 5,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Jane Gardam De geheime brieven
Voor de lezers van Gardams Onberispelijke man-trilogie een heerlijke nagalm, voor de Gardam-newcomers een prachtige introductie. Edward Feathers, intussen bijna negentig, en zijn buurman en rivaal Terry Veneering zijn bij een oude vriendin (Betty’s vriendin Dulcie) voor een etentje uitgenodigd. De elfjarige kleinzoon uit Amerika is er op vakantie, en Dulcie verlangt in deze koude natte winter in Dorsetshire duidelijk ook nog naar een ander gezelschap dan dat van Little Herman die de rust van Granny Dulcie met zijn drumtoestel grondig verstoort. Bij het feestgezelschap voegen zich bovendien Dulcie’s schoonmaakster uit Litouwen, de stokoude tweeling Olga en Fairy, hun verpleegster Kate en de oude Pater Ambrosius die even door het raam naar binnen kijkt. Ook gaat er iets grondig mis met de paraplu’s, het wordt – zoals bij grand old lady Jane Gardam niet anders te verwachten is – een onvergetelijk feest. Ook voor de lezer.

Bijpassende Informatie
Jane Gardam Interview (Trouw, 21 januari 2018)
Nieuwe Boeken 2018