Stephan Abarbanell - Morgenland Recensie Duitse Roman Recensie

– Uitgever: Signatuur
– Verschijnt: 6 juni 2016
– Omvang: 400 pagina’s
– Prijs: € 21,99 / € 13,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Recensie Stephan Abarbanell – Morgenland
Morgenland is de eerste roman van de Duitse schrijver Stephan Abarbanell die chef Cultuur is bij de Duitse omroep Rundfunk Berlin Brandenburg. Hoofdpersoon van de zeer goed geschreven roman is de Jodin Lilya Wasserfall die in 1946 actief strijdt tegen het Britse mandaat in Palestina die zij beschouwt als bezettingsmacht. Ze krijgt de opdracht om de wetenschapper Raphael Lind te zoeken. Daarmee start een zoektocht door het door de Tweede Wereldoorlog getekende en gedeeltelijk verwoeste Europa dat haar brengt in Londen, Camp Föhrenwald bij Wolfratshausen in Duitsland, een plek waar thuislozen, meestal Joden, hopen op emigratie naar Palestina en de Verenigde Staten, Berlijn en concentratiekamp Bergen-Belsen. Doordat ook de Britse geheime dienst geïnteresseerd is in Raphael Lind ontspant zich een spannende roman die gezien kan worden avonturenroman, liefdesroman, psychologische roman en spionageroman. De roman is doorspekt met mensen die verlangen naar een betere tijd en een betere wereld. De titel van de roman kun je als een verwijzing hiernaar zien. Maar het verlangen blijkt vooralsnog lastig invulbaar. Morgenland is een uitstekend geschreven debuutroman die helder beeld verschaft van een ontwricht Europa en Duitsland en beschrijft de ambivalente houding ten opzichte van de Joden direct na de Tweede Wereldoorlog, gezien door de ogen van een Jodin. De redactie beoordeelt het boek met ++++ (uitstekend)

Inhoud Morgenland, roman van Stephan Abarbanell
Epische zoektocht naar een thuis in een ontwricht Europa. 1946. De Joodse Lilya Wasserfall is actief in het verzet in Palestina en hoopt bij een grote sabotageactie ingezet te worden. Maar ze krijgt een volkomen andere opdracht: in het ontregelde Duitsland moet ze op zoek naar de verdwenen Joodse wetenschapper Raphael Lind. Voor de oorlog vluchtte zijn broer Elias Lind naar Israël, terwijl Raphael geen afstand kon nemen van zijn Duitse wortels. Elias kan het bericht dat Raphael omkwam in een concentratiekamp niet geloven en denkt bewijs te hebben dat hij nog leeft. Voor Lilya begint een avontuurlijke reis door Europa, die ook een zoektocht is naar zichzelf en naar een heimat. Morgenland is een meeslepende roman over liefde, verlies en het verlangen naar een thuis in een wereld die verkeert tussen de gruwel uit het recente verleden en de hoop op een betere toekomst.