Filip Rogiers Angel Recensie Waardering

Filip Rogiers Angel Recensie Waardering

Filip Rogiers Angel Recensie Waardering en Informatie. Begin maart 2018 is de nieuwe roman van de Vlaamse schrijver Filip Rogiers – Angel bij Uitgeverij Polis. Zodra de roman gelezen is door de redactie kun je hier de Filip Rogiers Angel recensie en waardering lezen. Ook is er uitgebreide informatie over de inhoud van Angel te vinden.

Filip Rogiers Angel Recensie Waardering Nieuwe Roman

Ik hoorde Daniel Hilfiger in de stem aan de andere kant van de lijn. De eerste zin van dit boek. Aan de telefoon is Nathan Helmer een oud Navo soldaat die samen met zijn maat Daniel begin jaren vijftig is gelegerd op een Navo basis in Marville. Samen met veel andere Canadezen worden zij ingezet in de koude oorlog. De manschappen vervelen zich te pletter en missen hun vrouwen. Na veel druk van deze mannen krijgen zij hun zin en met een vlucht in een vrachtvliegtuig komen de vrouwen aan in België. Maar wat is er met hen aan de hand? Margret, de vrouw van Nathan staat op het punt te bevallen. Zij krijgt een mismaakt kind dat al snel overlijdt. De vrouw van Daniel overlijdt tijdens de bevalling. Nathan en Margret redden het niet samen. Margret wil terug naar huis. Zij vertrekt met Daniel.

Door de ogen van de fotograaf wordt je meegenomen door de na-oorlogse geschiedenis van Europa

Nathan blijft, krijgt een nieuwe lief en samen met Emilie krijgt hij een zoon Alain. Nathan is niet zo’n prater en verliest zichzelf uiteindelijk in de bijen. Alain raakt aan het puberen en krijgt vriendschap met een meisje dat woont op de oude campus die inmiddels verworden is tot een soort van arbeiderswijk. Samen met haar ontdekt hij een begraafplaats waar 37 kinderen begraven liggen. Hij komt er zo achter dat hij een dood broertje of zusje heeft. Hoe zit dat? Vader is zeker niet erg spraakzaam als er vragen komen over zijn verleden. Moeder dringt aan vader met rust te laten. Vader en zoon groeien uit elkaar. Alain wordt fotograaf en begint een actiefotograaf te worden. Zo wordt hij opgepakt tijdens demonstraties in Parijs. Door de ogen van Alain als fotograaf/journalist, wordt je als lezer meegenomen door de na-oorlogse geschiedenis van Europa. De opstand in Tsjecho-Slowakije,het vallen van de muur, het einde van de koude oorlog, het opkomend populisme e.d. Er gaan geruchten over misstanden rondom chemische en nucleaire proeven op nietsvermoedende burgers in Amerika en Canada. Is er een link met de 37 doden op de begraafplaats in Marville?

Hoe een onbesproken geschiedenis van verlies en rouw weerslag kan hebben op een gezin

Alain wordt rustiger. Komt op verzoek van Emilie in een caravan op het land van zijn ouders wonen. Hij gaat een stuk van zijn krant schrijven over de grote bijensterfte. Dit wordt geplaatst en stiekem hoopt hij op deze manier een toenadering te vinden tot zijn vader. Vader raakt intussen steeds verder van het padje. Hij lost op als een klontje suiker in een kopje koffie staat ergens in het laatste hoofdstuk van dit boek. Nathan herleeft zijn tijd met Margret. Praat met haar, ziet haar. “De geest houdt grote schoonmaak, scheidt kaf van koren, verjaagt alle ballast, de verkeerd ingeslagen wegen.” (pagina 239) Dus, nee, Nathan zal zijn oude vriend in Canada nooit meer zien en spreken. Mooi hoe Filip Rogiers geloofwaardig maakt hoe een onbesproken geschiedenis van verlies en rouw haar weerslag kan hebben op een gezin. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Ik blijf echter wel achter met de vraag in hoeverre dit een historische roman is, terwijl ik geen moment twijfel aan de historische feiten die langskomen in dit verhaal. Filip Rogiers – Angels is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie van Mieke Koster

FILIP ROGIERS – ANGEL

– Titel: Angel
– Schrijver: Filip Rogiers (België)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: Uitgeverij Polis
– Verschijnt: 5 maart 2018
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 14,99
– Waardering: ★★★★★ (zeer goed) Mieke Koster

Inhoud Filip Rogiers – Angel

Marville, Noord-Frankrijk. In de plooi van de jaren vijftig en zestig daalt een legervliegtuig log en loom neer uit de wolken. Op het tarmac van de NAVO-legerbasis wacht de Canadese soldaat Nathan op zijn jonge en zwangere bruid Margret. Er werd hun een nieuw, spannend leven beloofd. Er is wel oorlog, maar die heet koud en de vrede is broos, maar verzekerd. Tot het vliegtuig landt en de droom van Nathan en Margret uit elkaar spat. Niets houdt stand in de beloofde nieuwe wereld. Margret keert kinderloos terug naar huis, Nathan blijft in Marville. Hij hertrouwt met Emilie, ze krijgen samen een zoon, Alain. De toekomst begint dan toch nog, verlaat en gehavend. Angel is het verhaal van mensen die trachten te vergeten wat nooit vergeten kan worden. ‘Vegen we niet allemaal onze scherven bij elkaar, ooit?’ vraagt Alain zich af. Hij puzzelt het verleden van zijn vader bij elkaar. De zoektocht begint op het kerkhof van Marville en eindigt in Amerika. Rogiers schetst op gevoelige wijze hoe de tijd dolt met de mens. Wat weten we ooit echt van de gebeurtenissen die onze tijd markeren? Hoe verhoudt het nieuws van gisteren en vandaag zich tot ons eigen bestaan? ‘Tijd verandert geen feiten meer, wel de vragen die we ons stellen.’

Vlaamse Schrijvers Nieuwe Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken 2018
Nieuwe Boeken Maart 2018