Nieuwe Boeken Maart 2018 Boekentips Recensies

Nieuwe Boeken Maart 2018 Boekentips Recensies Nieuwe Romans Thrillers en Non-Fictieboeken. Wat zijn de interessante nieuwe boeken maart 2018? Boekentips van de redactie.

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken maart 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Februari 2017 | Overzicht | April 2018 >

Nieuwe Boeken Maart 2018 Recensies Boekentips en Hoogtepunten

Wat zijn de nieuwe boeken die gaan verschijnen in maart 2018 waar de redactie naar uitkijkt en hoge verwachtingen van heeft? Een overzicht van nieuwe boeken maart 2018 boekentips.

Johannes Anyuru Ze zullen verdrinken in hun moeders tranen RecensieZe zullen verdrinken in hun moeders tranen

• Schrijver: Johannes Anyuru (Zweden)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar (2017)
  • Nederlandse vertaling: Maydo van Marwijk Kooy
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 20 maart 2018
  • Prijs: € 20,99
  • Inhoud boek: Op een winteravond stappen drie aanhangers van IS een boekhandel binnen. Een geweerschot klinkt, paniek breekt uit en alle aanwezigen worden gegijzeld. Maar een van de drie terroristen, een jonge vrouw die de taak heeft om het geweld te filmen, draagt een geheim met zich mee dat alles kan veranderen. Twee jaar later zoekt een schrijver haar op in een tbs-kliniek. Ze vertelt hem dat ze vanuit de toekomst naar deze tijd is gezonden. Geïntrigeerd probeert de schrijver de waarheid te achterhalen. Die blijkt gruwelijker dan hij had kunnen bevroeden. Het onvergetelijke Ze zullen verdrinken in hun moeders tranen is rauw, ritmisch en bijzonder urgent.

Fernando Aramburu Vaderland RecensieVaderland

• Schrijver: Fernando Aramburu (Spanje, Baskenland)
  • Soort boek: familieroman, politieke roman, sociale roman
  • Origineel: Patria (2016
  • Nederlandse vertaling: Hendrik Hutter
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 6 maart 2018
  • Omvang: 608 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Vaderland is een grootse roman over familie, loyaliteit en strijd. Twintig jaar na de dood van haar man verhuist Bittori terug naar hun geboortedorp. Haar man werd vermoord door de Baskische terreurbeweging eta, vermoedelijk door de zoon van Bittori’s jeugdvriendin, Miren. Voor Bittori sterft, wil ze de ware toedracht kennen. Ze denkt zelfs Mirens zoon te kunnen vergeven om zo het verleden af te sluiten. Bittori en Miren zijn getekend door een politiek fanatisme waar geen van beiden een boodschap aan had maar dat hen lijnrecht tegenover elkaar heeft geplaatst. En nu moeten ze hun wonden en verdriet, keuzes en hun levens onder ogen zien. Is een verzoening mogelijk?

Gerbrand Bakker Rotgrond bestaat niet RecensieRotgrond bestaat niet

• Schrijver: Gerbrand Bakker (Nederland)
  • Soort boek: natuurverhalen
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschenen: 5 maart 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: In Rotgrond bestaat niet probeert Gerbrand Bakker de menselijke drang om de natuur te willen controleren te doorgronden. Hij verwondert zich over van alles wat hij tijdens zijn werk als hovenier tegenkomt: vogels, bomen, huisdieren en, natuurlijk, tuinen. Net en aangeharkt, wild, overwoekerd, tuinen die je om de tuin leiden – Bakker heeft het allemaal gezien en onderzoekt of en hoe de gecultiveerde natuur de menselijke psyche weerspiegelt. Kun je aan een tuin zien wie die tuin geschapen heeft? Willen we de natuur, die onherbergzame toestand, naar onze hand zetten, om te laten zien dat wij mensen toch sterker, slimmer of krachtiger zijn? Bakker neemt de lezer mee door de seizoenen heen naar de bossen in Duitsland, waar hij nu woont, en naar zijn eigen geboortegrond de Wieringerwaard. Op lichtvoetige en humoristische wijze maakt Bakker je deelgenoot van zijn leefwereld waarin hij onderzoekt hoe wij – mensen, planten, dieren – samenleven in een wereld waarin hij de natuur toejuicht en vervloekt, maar waarin hij boven alles de verbinding probeert te zoeken.

John Banville Mevrouw Osmond RecensieMevrouw Osmond

• Schrijver: John Banville (Ierland)
  • Origineel: Mrs Osmond (2017)
  • Nederlandse vertaling; Arie Storm
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 13 maart 2018
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Prijs: € 20,99
  • Inhoud boek: Isabel Osmond, gevangen in een verstikkend huwelijk, vlucht van Rome naar Londen, waar ze piekert over wat ze kort geleden heeft ontdekt: haar echtgenoot heeft haar gedurende vele jaren misleid. Wat moet ze doen, welke afslag moet ze nemen in het emotionele labyrint waarin ze al zo lang is verdwaald? Wakker geschud door het verdriet en de wetenschap dat haar groot onrecht is aangedaan, besluit ze om, net als in haar jeugd, voor haar vrijheid en onafhankelijkheid te vechten. Spoedig zal Isabel naar Italië moeten terugkeren om daar de confrontatie met haar echtgenoot aan te gaan en zich te bevrijden van zijn machtige greep op haar. Maar zal ze hem te slim af kunnen zijn? John Banville blaast de heldin uit Henry James’ befaamde en verfilmde roman The Portrait of a Lady nieuw leven in: Mevrouw Osmond is een meesterlijke roman over verraad, bedrog en moraal, en biedt een opwindend en verrassend portret van een onvergetelijk personage.

Sara Baume Zevenduizen eiken RecensieZevenduizend eiken

• Schrijfster: Sara Baume (Ierland)
  • Origineel: A Line Made by Walking (2017)
  • Nederlandse vertaling: Lette Vos
  • Uitgver: Querido
  • Verschenen: 6 maart 2018
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: Het leven in de grote stad valt de jonge kunstenaar Frankie niet mee. Ze pakt haar koffers en trekt zich terug in een vervallen bungalow die leegstaat sinds het overlijden van haar grootmoeder. Haar dagen in deze veilige haven vult ze met pogingen tot lezen en halfslachtig naar de radio luisteren. Niet langer afgeleid door menselijke interactie, richt Frankie de lens van haar camera steeds vaker op de natuur om zich heen, op de eeuwige cyclus van leven en dood, om te begrijpen hoe ze hier gekomen is en hoe ze weer verder kan. Zevenduizend eiken verkent de menselijke tekortkomingen en toont de schoonheid die te vinden is door aandachtig naar de wereld te kijken.

Onno Blom Memoires van een biograaf RecensieMemoires van een biograaf

In de voetsporen van Jan Wolkers

• Schrijver: Onno Blom (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgeverij: De Arbeiderspers, prive-domein
  • Verschijnt: 6 maart 2018
  • Omvang: 220 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Bij het werken aan de opdracht van zijn leven – het schrijven van de biografie van Jan Wolkers – hield Onno blom notities bij van zijn werkzaamheden, ontdekkingen, ontmoetingen en overdenkingen. Op basis van die notities schreef hij de afgelopen twee jaar Memoires van een biograaf…lees verder >

Kees Camphuysen De zilvermeeuw RecensieDe zilvermeeuw

• Schrijver: Kees Camphuysen (Nederland)
  • Soort boek: vogelboek, monografie
  • Uitgever: Atlas Contact vogelserie
  • Verschijnt: 8 maart 2018
  • Prijs: € 21,99 (tot 31 mei 2018 € 15,00)
  • Inhoud boek: De zilvermeeuw is een vogel die bij veel mensen weerstand oproept. Weerstand gevoed door vooroordelen. Als soort is de zilvermeeuw misschien opportunistisch, maar individuen blijken heel traditioneel. Aan de hand van dagboekaantekeningen en het meest recente meeuwenonderzoek op Texel beschrijft Kees Camphuysen het leven van de zilvermeeuw…lees verder >

Peter Carey Ver van HuisVer van huis

• Schrijver: Peter Carey (Australië)
  • Soort boek: avonturenroman, historische roadnovel
  • Origineel: A long Way from Home (2018)
  • Nederlandse vertaling: Hien Montijn
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 15 maart 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 22,99
  • Inhoud boek: Het is 1954. Irene Bobs is een onafhankelijke vrouw zonder enige angst. Boven alles houdt ze van hard rijden. Haar man Titch is de beste autoverkoper van Zuidoost-Australië en samen besluiten ze mee te doen met de Redex Trial, een meedogenloze race rond het continent, over wegen die geen enkele auto kan overleven…lees verder >
  • …Meer informatie en Bestellen >

Charles Ducal Kroniek van een verzonnen leven RecensieKroniek van een verzonnen leven

• Schrijver: Charles Ducal (België)
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: In een van godsdienst en plichtsgevoel doordrenkt milieu op het Vlaamse platteland, jaren ’50, komt een jongen van zes thuis met zijn eerste rapport: honderd op honderd. Die prestatie wordt de drijfveer van zijn leven: de beste zijn, altijd en overal. Maar een andere ervaring is minstens zo bepalend voor het verloop van zijn leven: hij is getuige van een verkrachting die eindigt in doodslag. Er installeert zich een trauma in zijn leven dat hem voorgoed tekent in zijn omgang met de vrouw en zijn worsteling met de seksualiteit. Lichamelijkheid en seks zijn van een duistere, verboden, lagere orde en pas als ouder wordende man komt hij via een aantal confronterende situaties en ontmoetingen in het reine met zichzelf. Deze kleine roman schetst via een ragfijn netwerk van draden tussen de wereld van het kind en die van de oude man een mensenleven van de vroege jeugd tot de dood.

Emuna Elon Sonja's zoon RecensieSonja’s zoon

• Schrijfster: Emuna Elon (Israël)
  • Soort boek: oorlogsroman
  • Origineel: Bajit al majim rabiem
  • Nederlandse vertaling: Hilde Pach
  • Verschenen: 15 maart 2018
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Joël Blum ziet tijdens een bezoek aan Amsterdam toevallig op 61 archiefbeelden in het Joods Historisch Museum zijn moeder, met een blond jongetje op de arm. Eindeloos vaak bekijkt hij ze en één ding staat vast: dat jongetje is hij niet. Die ontdekking brengt zijn leven aan het schuiven en Joël móét terug naar Amsterdam om zijn identiteit, het raadsel van het verdwenen jongetje, en het verleden van zijn moeder te vinden. Joëls rusteloze zoektocht brengt hem heel dicht bij zijn moeders leven tijdens de oorlog en het dramatische moment dat ze op het perron, op weg naar Palestina, op het allerlaatste moment een andere baby in haar armen gedrukt krijgt. Elon slaagt er uitstekend in Joëls toenemende beklemming op de lezer over te brengen naarmate hij meer te weten komt over het leven van zijn moeder als ‘gewone’ joodse Hollandse vrouw die langzaam maar zeker uit het openbare leven wordt geweerd, waar ze haar hele leven deel van uitmaakte.

Esther Gerritsen De trooster RecensieDe trooster

• Schrijfster: Esther Gerritsen (Nederland)
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 6 maart 2018
  • Prijs: € 20,99
  • Inhoud boek: Geheel tegen de regels van het klooster in wordt een nieuwe gast opgevangen door Jacob, de conciërge. Aanvankelijk stelt Jacob, zich bewust van de hiërarchie binnen de orde, zich terughoudend op. Maar gaandeweg groeit er een verstandhouding tussen de gelovige conciërge en de gast die een misdaad op zijn geweten heeft. Jacob verliest zich in de aandacht die hij krijgt en is bereid ver te gaan om de vriendschap te behouden...lees verder >

Maarten ''t Hart Johann Sebastian Bach BiografieJohann Sebastian Bach

Nieuwe, geheel herziene en aangevulde editie

• Schrijver: Maarten ’t Hart (Nederland)
  • Soort boek: biografie, muziekboek
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 6 maart 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Toen Maarten ’t Hart acht jaar oud was, hoorde hij “Wohl mir, dass ich Jesum habe’ uit cantate 147 in de befaamde pianobewerking van Myra Hess. Het was het mooiste wat hij ooit gehoord had. Bach is zijn oudste, diepste, grootste liefde, meer nog zelfs dan Mozart. Dat is ook te danken aan het feit dat hij zich iedere dag aan de piano laaft aan de springlevende geest van dit onvergankelijke genie. In dit boek bespreekt hij een aantal biografische onduidelijkheden in het leven van Bach, probeert hij aan te tonen dat Bach rond 1730 in een crisis geraakte vanwege zijn huiselijke omstandigheden, geeft hij zijn visie op de cantates, de concerten, het Wohltemperierte Klavier, de andere klaviermuziek, de Matthäuspassion, de kamermuziek, en op de omvangrijke literatuur over het fenomeen Bach.

Min Jin lee Waar wij thuis zijn Recensie PachinkoWaar wij thuis zijn / Pachinko

• Schrijfster: Min Jin Lee (Verenigde Staten)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Origineel: Pachinko
  • Nederlandse vertaling: Paul van der Lecq
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 2 maart 2017
  • Omvang: 512 pagina’s
  • Prijs: € 22,99
  • Inhoud boek: Een generaties omspannend verhaal over een Koreaanse familie die een nieuw leven opbouwt in Japan. Korea, 1900. Sunja, de veelgeprezen dochter van een arme maar trotse visser, valt voor een rijke vreemdeling aan de kust van haar geboortedorp. Hij belooft haar gouden bergen, maar wanneer ze zwanger wordt en ontdekt dat haar minnaar elders een gezin heeft, weigert ze zijn geld en bescherming. In plaats daarvan accepteert ze de hand van een jonge dominee, die haar meeneemt naar Japan. Sunja’s beslissing om haar geboorteland de rug toe te keren en de machtige vader van haar zoon af te wijzen, zet een reeks gebeurtenissen in gang die nog generaties lang na-echoot. Zo begint een grootse doch intieme kroniek van een uitzonderlijke familie, verbannen uit hun thuisland Korea en in de ban van het meedogenloze voortschrijden van de geschiedenis.

Peter Lenssen Pleisterplaats Belleville RecensiePleisterplaats Belleville

• Schrijver: Peter Lenssen (Nederland)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 19,50
  • Inhoud boek: De roman Pleisterplaats Belleville verschijnt drie jaar na de aanslag op Charlie Hebdo. Peter Lenssen stond een hommage voor ogen aan Charlie Hebdo, een monument voor de vrijheid van meningsuiting, gedreven door ‘Je suis Charlie’, de schreeuw om solidariteit die opklonk meteen na het bloedbad in Parijs. Want zijn we niet allemaal verknocht aan onze vrijheid? Het pakte anders uit. Pleisterplaats Belleville is het testimonium geworden van een mensenrechtenactivist die voelt dat de grond onder zijn voeten wegzakt en dat mensenrechten en de vrijheid van het woord steeds meer onder druk komen te staan. Pleisterplaats Belleville symboliseert het einde van een tijdperk…lees verder >

Stefano Mancuso Plantenrevolutie RecensiePlantenrevolutie

Hoe planten onze toekomst bepalen

• Schrijver: Stefano Mancuso (Italië)
  • Soort boek: natuurboek, non-fictie boek
  • Origineel: Plant Revolution (2017)
  • Nederlandse vertaling: Etta Maris
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschenen: 5 maart 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Planten zijn, zoals wij in Briljant groen hebben gezien, buitengewoon resistent. Dankzij hun netwerken kunnen zij catastrofale gebeurtenissen overleven zonder hun functionaliteit te verliezen. Zij bezitten een uitzonderlijk aanpassingsvermogen en kunnen in extreme klimatologische omstandigheden leven. Ze absorberen vocht uit de lucht, kunnen zich vermommen om te ontkomen aan vijanden en bewegen zonder energie te verbruiken. Mancuso laat op uiterst aanschouwelijke manier zien, dat dit vooral met hun lichaamsbouw te maken heeft. Planten produceren stoffen die ze gebruiken om het gedrag van dieren (bijvoorbeeld insecten) te manipuleren. Met hun verfijnde wortelstelsel, met worteltoppen die de omgeving verkennen, verwerken zij informatie en geven die door aan andere planten. Het zijn geavanceerde, ontwikkelde sociale organismen, en de onderzoekers waren keer op keer verbaasd over de ingenieuze strategieën die planten ontwikkelen om oplossingen te vinden voor veranderingen in hun leefwereld. Planten zijn in hun basale structuur dermate geniaal, dat ze intussen toegepast worden als voorbeelden voor de robotisering van onze samenleving. Als wij onze leefomgeving willen verbeteren en op ingrijpende veranderingen op onze planeet willen reageren, dan kan dat niet zonder ons te laten inspireren door de meest geavanceerde oplossingen uit de plantenwereld.

Robert Menasse De hoofdstad RecensieDe hoofdstad

• Schrijver: Robert Menasse (Oostenrijk)
  • Soort boek: sociale roman, politieke roman
  • Origineel: Die Hauptstadt (2017)
  • Nederlandse vertaling: Paul Beers
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 13 maart 2018
  • Omvang: 464 pagina’s
  • Prijs: € 23,00
  • Bijzonderheden: Winnaar Deutscher Buchpreis 2017
  • Inhoud boek: Brussel vormt het knooppunt van allerlei draden – en een varken loopt door de straten. eu-ambtenaar Fenia Xenopolou, staat voor een lastige opgave. Ze moet het imago van de Europese Commissie opvijzelen via een groot jubileumevenement. Maar hoe? Haar collega Martin Susman ontwikkelt een idee dat een spook uit het verleden wakker maakt. Ondertussen staat commissaris Brunfaut eveneens voor een moeilijke opgave. Hij moet om politieke redenen een moordzaak laten rusten. En Alois Erhart, professor Volkseconomie, moet in een denktank voor de toekomst van Europa woorden uitspreken die zijn laatste zouden kunnen zijn. En wat doet Brussel? Het zoekt een naam – voor het varken dat door de straten rent.

Willem van Hanegem Biografie RecensieWillem van Hanegem. Buitenkant links

• Schrijver: Frans van den Nieuwenhof(Nederland)
  • Soort boek: biografie, voetbalboek
  • Uitgever: Voetbal Inside
  • Verschijnt: 20 maart 2018
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Hij was nooit een allemansvriend, maar is nog altijd razend populair. Dit boek vertelt Willems verhaal van een halve eeuw topvoetbal. Uit zijn mond, vanuit zijn visie. Feilloos ontmantelt hij aannames en halve waarheden. Steeds opnieuw legt hij de vinger op de zere plek…lees verder >

Filip Rogiers Angel RecensieAngel

• Schrijver: Filip Rogiers (België)
  • Uitgever: Uitgeverij Polis
  • Verschijnt: 5 maart 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Marville, Noord-Frankrijk. In de plooi van de jaren vijftig en zestig daalt een legervliegtuig log en loom neer uit de wolken. Op het tarmac van de NAVO-legerbasis wacht de Canadese soldaat Nathan op zijn jonge en zwangere bruid Margret. Er werd hun een nieuw, spannend leven beloofd. Er is wel oorlog, maar die heet koud en de vrede is broos, maar verzekerd. Tot het vliegtuig landt en de droom van Nathan en Margret uit elkaar spat. Niets houdt stand in de beloofde nieuwe wereld…lees verder >

Karin de Roos Dubio Recensie Middeleeuwen romanDubio

• Schrijfster: Karin de Roos (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, Middeleeuwen roman
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: 6 maart 2018
  • Omvang: 284 pagina’s
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: De jonge Bernulf vindt in het veenmoeras bij het middeleeuwse Flardinga een zwaar mishandeld meisje, Germaine. Ze wordt opgenomen in de familie van de smid. Niemand kan achterhalen waar ze vandaan komt. Wanneer de graaf in conflict komt met de keizer, spelen Bernulf en Germaine tegen wil en dank een doorslaggevende rol in de historische slag bij Flardinga. In 2018 wordt in een psychiatrische kliniek een jonge vrouw opgenomen. Op geen enkele wijze kan worden vastgesteld wie ze is en waar ze vandaan komt. Ze beweert uit het elfde-eeuwse Flardinga te komen en wil wanhopig graag terug. Ze lijkt psychotisch, maar waarom kan ze dan feilloos plekken uit heden en verleden verbinden? Therapeute Martha komt tot een gruwelijke conclusie, een die haar patiënte weigert te aanvaarden. Dubio is een prachtige historische roman die heden en verleden vervlecht. Het boek speelt met de thema’s identiteit, oorsprong en religie, grotendeels tegen het decor van middeleeuws Vlaardingen.

Christophe Vekeman Mensen als ik RecensieMensen als ik

• Schrijver: Christophe Vekeman (België)
  • Soort boek: autobiografische roman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 27 maart 2018
  • Omvang: 172 pagina’s
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud boek: Christophe ‘Buck’ Vekeman was vierenveertig jaar toen hij besloot eindelijk, voor het eerst in zijn leven, tot een gemeenschap te willen behoren. Hij vond dat hij ‘nieuwe vrienden’ nodig had, mensen die eruitzagen, dachten en naar dezelfde muziek luisterden als hij. Maar de zoektocht naar zielsverwanten – en naar zichzelf – voerde hem algauw langs diepe afgronden van eenzaamheid en leidde ten slotte tot een spectaculaire, zij het hoogst noodlottige afloop. Van deze zoektocht naar vriendschap is Mensen als ik het openhartige, troostende en zeer vermakelijke relaas.

Dima Wannous De opgejaagden RecensieDe opgejaagden

• Schrijfster: Dima Wannous (Syrië)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Origineel:
  • Nederlandse vertaling: Djûke Poppinga
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschenen: 13 maart 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek:

Jesmyn Ward Het lied van de geesten RecensieHet lied van de geesten

• Schrijfster: Jesmyn Ward (Verenigde Staten)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Sing, Unburied, Sing (2017)
  • Nederlandse vertaling: Harm Damsma
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Bijzonderheden: Winnaar National Book Award 2017
  • Inhoud boek: Jojo en zijn kleine zusje Kayla wonen met hun zwarte grootouders langs de kust van Mississippi. Hun moeder, Leonie, veroorzaakt met haar sporadische aanwezigheid in hun levens alleen chaos. Als hun (blanke) vader vrijkomt uit een gevangenis in het noorden van de staat, besluit Leonie, in een poging een goede echtgenote te zijn, dat ze hem gezamenlijk moeten ophalen. Ze hoopt op een gelukkige familiereünie, maar in plaats daarvan volgt een hellevaart door een landschap dat nog altijd is getekend door armoede en racisme. Onderweg wordt zowel Leonie als Jojo geteisterd door spoken uit het verleden, dat op het platteland van het Diepe Zuiden, in de onsterfelijke woorden van William Faulkner, nooit dood is, zelfs niet voorbij.

Yu Hua Flesjes knallen Alle verhalenFlesjes knallen

Alle verhalen

• Schrijver: Yu Hua (China)
  • Soort boek: Chinese verhalen
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 20 maart 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Yu Hua ontleedt in zijn korte verhalen de Chinese condition humaine met evenveel zin voor controverse als in zijn romans. Nu eens vol wreedheid en dan weer vol humor gunnen Yu Hua’s verhalen ons een ontluisterende blik op een samenleving die worstelt met zichzelf en met de gevolgen van de zich in ijltempo opvolgende veranderingen van de afgelopen decennia. Deze bundel bevat alle korte verhalen die Yu Hua heeft geschreven.

Koos van Zomeren Nog meer vogels VogelverhalenNog meer vogels

• Schrijver: Koos van Zomeren (Nederland)
  • Tekeningen: Erik van Ommen (Nederland)
  • Soort boek: vogelverhalen
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 6 maart 2018
  • Omvang: 136 pagina’s
  • Prijs: € 15,00
  • Inhoud boek: Op weg naar de presentatie van het monumentale Alle vogels, waarin alles wat hij ooit had geschreven over vogels sinds 1977 is gebundeld, schoten Koos van Zomeren opeens twee eksters te binnen uit een van zijn thrillers. Het boek werd gepresenteerd en daarna lovend ontvangen door lezers en de pers. Eén minpuntje maar: sommige lezers wezen de schrijver op de vogels in zijn werk die ontbreken in Alle vogels. Reden genoeg voor een toegift speciaal voor de Boekenweek: de vergeten en verborgen vogels uit Van Zomerens oeuvre, met wederom schitterende illustraties van Erik van Ommen.
  • …Meer informatie en Bestellen >