Paul Gellings Zondagavondbuurt Recensie

Paul Gellings Zondagavondbuurt Recensie Waardering ★★★

Eerlijk gezegd was ik Paul Gellings een klein beetje uit het oog verloren. Dat gebeurt wel vaker als een schrijver een overstap maakt naar een wat kleinere uitgeverij. Gelukkig heeft de eerste verhalenbundel van Paul Gellings Zondagavondbuurt mij hem weer op zijn spoor gezet. Natuurlijk is het altijd maar afwachten of een schrijver nog steeds kwaliteit heeft. En gelukkig is dat bij Paul Gellings zeker het geval. Zijn eerste verhalenbundel is het lezen zeker waard!

De eerste verhalenbundel van Paul Gellings is het lezen zeker waard
Gevarieerd kun je de verhalen in Zondagavondbuurt zeker noemen, alhoewel er wel een soort van rode draad in het boek te herkennen valt. Veel van de verhalen worden verteld vanuit het perspectief vanuit een man die langzamerhand de jaren des onderscheids wel bereikt heeft en terugkijkt op gebeurtenissen in het verleden. Paul Gellings lijkt er wel een genoegen in te scheppen om mannen in omstandigheden te brengen waarin mislukking en falen op de loer liggen. Omdat hij zijn verhalen vaak een ironische ondertoon meegeeft en heeft geschreven met een zekere mate van lichtvoetigheid lezen ze op een prettige manier weg. Sommige van de verhalen raken zelfs aan het surrealisme. Alhoewel alle verhalen voldoende kwaliteit hebben vallen met name het eerste openingsverhaal en het laatste verhaal op. De beschrijving van de Nazistische vakantiekolonie Prora op het Duitse eiland Rügen is zeer treffend. Paul Gellings – Zondagavondbuurt is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

PAUL GELLINGS ZONDAGAVONDBUURT
– Titel: Zondagavondbuurt
– Schrijver: Paul Gellings ♂ (Nederland)
– Soort boek: verhalen
– Uitgever: Uitgeverij Passage
– Verschenen: 23 mei 2017
– Omvang: 191 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 18,90

Flaptekst Paul Gellings Zondagavondbuurt
Elk verhaal biedt een blik in het leven van een vreemde vogel: van leraren die wel erg intiem zijn met hun leerlingen tot gewelddadige buschauffeurs, van een schimmige fantast die zijn omgeving jarenlang een rad voor ogen draait tot een wellustige tante die haar jonge neefje het bed in lokt, van een middeleeuwse monnik tot een Poolse menseneter en vele anderen. Een belangrijk deel van deze bundel is doordrenkt van een aan Gellings’ eerdere werk verwante, dromerige, melancholieke sfeer, waarin de humor niet geschuwd wordt. Daarnaast lezen we een paar verhalen met sprookjesachtige dan wel absurdistische trekjes. Onmiskenbaar vertelplezier spat van iedere bladzijde af in deze eerste verhalenbundel van Gellings.

Recensies Oktober 2017
Nieuwe Boeken Mei 2017
Nieuwe Boeken 2017 Recensies