Rafael Cardoso De vlucht van de familie Simon Recensie

Rafael Cardoso probeert in de roman De vlucht van de familie Simon op basis van teruggevonden dagboeken en brieven en door hem geraadpleegde literatuur van tijdgenoten van zijn opa en overgrootvader de vluchtgeschiedenis van zijn Joodse familie in beeld te brengen. Het eindresultaat is eerder een geromantiseerde weergave en door hem zelf geïnterpreteerde weergave dan een biografische roman. Het streven van Rafael Cardoso om van De vlucht van de familie Simon geen biografie maar een roman schrijven is gelukt. Maar of het hem daarmee gelukt is een helemaal geslaagde roman te schrijven, valt een beetje te betwijfelen.

Niemand in Brazilië zit te wachten op een gevluchte Joodse familie

Cardoso neemt de lezer mee vooral door het leven van zijn grootvader. Tegelijkertijd probeert hij een beeld te schetsen van een wereld die, zeker vanaf begin jaren 30 van de vorige eeuw langzaam maar zeker in brand komt te staan. Het opkomend fascisme en de Jodenvervolging die beetje bij beetje het dagelijks leven van de totale Joodse bevolking, onmogelijk begint te maken. Het ongeloof over deze onbegrijpelijke werkelijkheid en dat deze ontwikkeling zeker negatieve consequenties gaat hebben voor de familie Simon wordt helder door Cardoso verwoord. De roman heeft raakvlakken met De Wereld van Gisteren van Stephan Zweig waarin dit thema ook beschreven wordt. Onder de meeste leden van de Joodse intelligentsia en een grote groep invloedrijke Joodse families leefde de overtuiging dat zo’n blaaskaak als Hitler nooit aan de macht zou komen. De realiteit was schrijnend anders. De familie die in Duitsland woonde is uiteindelijk genoodzaakt om te vluchten. Via Frankrijk en Spanje gaan ze naar Brazilië. En in dat land wacht bepaald geen warm onthaal.

Een niet helemaal geslaagde roman over een bewogen familiegeschiedenis
Zo’n heftig verhaal als dit, zo’n wereldwijde en in ieder geval Europees breed noodzakelijk vluchtgeschiedenis van een totaal volk was, volgens mij, voor de schrijver moeilijk goed in een geromantiseerd verhaal te verwoorden. Door het hoge, helaas kan ik het niet anders verwoorden, “keukenmeidengehalte” van de roman was het lastig om door te lezen. Ondanks dat lukte het Cardoso mij uiteindelijk wel bij de les te blijven. Dat dit verhaal van een vlucht voor van nazisme, racisme, fascisme en genocide en de bijna vijandige ontvangst in Brazilië, verteld moest worden, is volkomen begrijpelijk. Maakt wellicht had het op een andere wijze en in een andere stijl geromantiseerd moeten worden. Alhoewel Rafael Cardoso – De vlucht van de familie Simon een beetje voelt als een gemiste kans, wordt het toch gewaardeerd met ++ (goed).

Recensie: Mieke Koster

RAFEAL CARDOSO – DE VLUCHT VAN DE FAMILIE SIMON
– Titel: De vlucht van de familie Simon
– Schrijver: Rafael Cardoso ♂ (Brazilië)
– Soort boek: familieroman, historische roman, oorlogsroman
– Origineel: The Remnant
– Nederlandse vertaling: Ronnie Boley
– Uitgever: Nieuw Amsterdam
– Verschenen: 9 mei 2017
– Omvang: 432 pagina’s
– Prijs: € 24,99 / € 14,99
– Waardering: ++ (goed) Mieke Koster

Flaptekst Rafael Cardoso De vlucht van de familie Simon
Het Berlijn van de jaren twintig en dertig is een bruisende metropool waar het culturele leven bloeit. Hugo Simon, pater familias van de vooraanstaande familie Simon, is bankier, kunstverzamelaar en mecenas, en vormt het middelpunt van een groep intellectuelen, onder wie Thomas Mann, Albert Einstein en Max Liebermann. Wanneer de nazi’s aan de macht komen kan niemand zich voorstellen dat dit grote veranderingen teweeg zal brengen. Algauw wordt echter duidelijk dat ook de vooraanstaande Joodse familie Simon op de vlucht moet slaan, en via Frankrijk en Spanje komen ze uiteindelijk in Brazilië terecht. Daar blijkt dat niemand zit te wachten op een familie in ballingschap.

Braziliaanse Schrijvers Schrijfster Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Mei 2017