Theodor Fontane Onder de perenboom Recensie

Onder de perenboom van Theodor Fontane is een mooie en zeer elegant geschreven misdaadroman. Wellicht licht het aan de vertaling, maar op geen enkel moment heb je het idee te maken hebben met een boek dat al in 1885 voor het eerst verscheen. Natuurlijk zijn de omstandigheden en de setting van het verhaal 19e eeuws. Maar de stijl, opbouw en de aanpak van Theodor Fontane doen op geen enkele wijze verouderd aan. Sterker de keuze om een roman te schrijven waarin de misdaad zich als het ware zelf oplost, is zeer origineel en heeft weinig navolging gekregen.

Hoe een gokverslaving noopt tot een ingenieuze moord
Hoofdpersoon van Onder de perenboom is Abel Hradscheck. In een kleine dorpje aan de rivier de Oder runt hij een kleine herberg annex winkel. Voor de buitenwereld lijkt hij alles goed voor elkaar te hebben. Maar schijn bedriegt. Hij is gokverslaafd en drinkt bovenmatig. Bovendien wordt er in het kleine dorp nogal laatdunkend over zijn vrouw, Ursel, gesproken. Zij is een elegante vrouw die vragen bij de bekrompen dorpelingen oproept. Ook ze draagt het leed bij zich van het overlijden van al haar kinderen. Als er een schuldeiser in de herberg opduikt maakt de herbergier, samen met zijn vrouw, snode plannen om zich van hem te ontdoen. De plannen worden ook werkelijk ten uitvoer gebracht, alhoewel het gebeuren nergens tot in detail wordt verteld. Weliswaar wordt Hradscheck op een bepaald moment verdacht en zelfs even vastgehouden. Maar komt toch weer op vrije voeten. Zijn vrouw krijgt trouwens wel meer en meer last van gewetenswroeging met alle consequenties van dien. Uiteindelijk komt het allemaal toch tot een bizarre ontknoping en lijkt de dader zichzelf de das te hebben omgedaan.

Een moderne sprankelende literaire misdaadroman van meer dan 130 jaar oud
Theodor Fontane bevolkt Onder de perenboom met kleurrijke personages die goed het bekrompen en benauwende dorpsleven illustreren. Zijn roman is een genot om te lezen. Er lijkt geen woord te veel in te staan en hij laat veel ruimte over aan de interpretatie van de lezer. En alhoewel al in 1885 verschenen doet Onder de perenboom nergens verouderd, laat staan archaïsch aan. Een echte aanbeveling. En Martin Michael Driessen die vorig jaar de ECI-literatuurprijs won met zijn boek Rivieren, heeft met zijn uitstekende vertaalwerk Theodor Fontane volledig recht gedaan. Theodor Fontane – Onder de perenboom wordt gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

THEODOR FONTANE – ONDER DE PERENBOOM INFORMATIE
– Titel: Onder de perenboom
– Schrijver: Theodor Fontane ♂ (Duitsland)
– Soort boek: misdaadroman, sociale roman
– Origineel: Unterm Birnbaum (1885)
– Nederlandse vertaling: Martin Michael Driessen
– Uitgever: Wereldbibliotheek Klassiek Juweel
– Verschenen: 4 mei 2017
– Omvang: 176 pagina’s
– Prijs: € 17,99 / € 10,99
– Waardering: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Theodor Fontane – Onder de perenboom
In een klein dorp aan de Oder drijven Abel Hradscheck en zijn vrouw Ursel rond 1850 een bloeiende herberg en groothandel. Maar Abel is verslaafd aan gokken en heeft speelschulden. Wanneer zijn schuldeiser betaling eist, overtuigt Abel zijn vrouw ervan mee te werken aan een ingenieus moordplan, waardoor de schuld in een keer verdwenen is. In het plan speelt het twintig jaar oude lijk van een Franse soldaat, dat Abel bij toeval in zijn tuin ontdekte, een belangrijke rol. Alles lijkt te verlopen zoals Abel het had uitgedacht, maar hij heeft geen rekening gehouden met een spelbreker: hijzelf.

Duitse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Mei 2017
Nieuwe Thrillers Mei 2017