Ineke Riem Rauw hart Recensie Waardering

Ineke Riem Rauw hart Recensie Waardering ★★★

De tweede roman van de Nederlandse schrijfster Ineke Riem kenmerkt zich door een poëtische stijl die vooral tot uiting komt in bloemrijke zinnen en een klassiek thema van aantrekking en afstoting. Hoofdpersoon Rugo Vlielander werkt aan zijn proefschrift over de vrijwel onbekende schilder Pieter Rudolph Kleijn. Daarnaast is hij leraar kunstgeschiedenis en heeft een relatie met een lerares. Zijn werk staat hem tegen en dat zorgt ervoor dat hij ontslagen wordt en zijn relatie met de lerares zit op een dood spoor.

Een poëtische zoektocht naar innerlijke rust en welbevinden
Als hij op een aantal tekeningen stuit van de schilder stuit die hij in Frankrijk heeft gemaakt, biedt dit Rugi Vlielander een uitweg uit misère. Hij besluit naar Frankrijk te gaan om zijn proefschrift af te maken. Hier krijgt hij onderdak in het landhuis van de excentrieke landheer Emmy. Rust brengt het verblijf in Frankrijk hem echter niet. In het landhuis verblijft ook Does, jonge vrouw, die het talent heeft om te zijn, te genieten van de natuur en muziek uit de jaren 60 en 70. Vlielander en Does worden meer en meer tot elkaar aangetrokken. In het nabijgelegen dorp woont ome Swaan. Hij verzorgt de tuin van het landgoed. Does en Swaan verschaffen Vlielander inzicht in zijn eigen onrust en zetten hem aan het denken. Op schetsmatige wijze tekent Ineke Riem de ontwikkeling van Vlielander, zijn zoektocht naar innerlijke rust en welbevinden. Verwacht geen spannend verhaal. Maar wat Rauw hart wel biedt is een poëtische roman, mooie zinnen en verfijnde beelden. Ineke Riem – Rauw hart is subtiele roman die gewaardeerd is met ★★★.

Recensie: Theo Jordaan

INEKE RIEM – RAUW HART

– Titel: Rauw hart
– Schrijfster: Ineke Riem (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: De Arbeiderspers
– Verschenen: 3 oktober 2017
– Omvang: 248 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (Theo Jordaan)

Inhoud Ineke Riem – Rauw hart

Rugo Vlielander is geboren in de verkeerde tijd. De jonge kunsthistoricus verafschuwt alles wat modern is. Op zoek naar een plek waar hij ongestoord zijn proefschrift kan voltooien, komt Rugo terecht in een oud landhuis in het hart van Frankrijk, eigendom van de excentrieke landheer Emmy. Rugo kanzich maar moeilijk concentreren, want hij is niet de enige op het rommelige landgoed. Uit de moestuin stijgen de wijsjes op van Swaan, een kwieke oud-Amsterdammer. En dan is er Does, een jonge vrouw. Blote voeten, geur van paarden. Ze zwerft rond in verwassen T-shirts met popiconen uit de jaren tachtig erop, leest Asterix en de Bhagavad Gita. “Hou jij eigenlijk wel van de natuur?’ vraagt ze aan Rugo. “Of alleen op schilderijen?’

Recensies Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken 2018
Nederlandse Schrijfsters