Mike McCormack Dag der zielen Recensie

Mike McCormack Dag der zielen Recensie Waardering ★★★

De brieven van mijn vader begonnen met een hoofdletter en eindigde met een punt. Hij vertelde alles wat hij te vertellen had in een enkele zin. Je hoorde hem als het ware zijn denken. Dit boek begint niet eens met een hoofdletter en aan het eind staat geen punt. En toch is het een heel leesbaar boek. Complimenten voor de schrijver en de Nederlandse vertaler Robbert-Jan Henkes. Door het inspringen van de tekst en soms een komma of gedachtestreep is de tekst zonder moeite te lezen en de inhoud is ook interessant. Gedachtenstromen, tijdens autoritten of telefoongesprekken, die echt alle kanten op gaan, maar ondanks dat uitstekend te volgen zijn.

Een uitdagende roman die bestaat uit één zin maar toch prima te lezen is
Het leven van een vader, echtgenoot en goed burger volgen we van 2 november 2008 tot vrijdagmiddag 21 maart. Hij maakt zich zorgen om zijn vrouw en twee kinderen, politiek en zijn werk in West Mayo, Ierland. Marcus Conway is getrouwd met Mairead en hun dochter en zoon zijn net het huis uit. En ze wennen langzaam aan hun nieuwe ritme. Dochter Agnes heeft haar eerste tentoonstelling en hij is geschokt dat zij regionaal nieuws met haar eigen bloed, in golvende zinnen, door de tentoonstellingsruimte heeft geschreven. Zoon Darragh skypet met zijn ouders vanuit Australië. Hij denkt terug aan de moeizame relatie met zijn vader, vanaf toen zijn moeder was overleden, terwijl hij hem zo bewonderde. Sinds 1977, toen hij net 18 jaar voor het eerst mocht stemmen wisselt hij van gedachten met zijn vader over verkiezingen van dat belangrijke verkiezingsjaar. Hij realiseert zich dat hij net als zijn vader regelmaat in zijn leven brengt door de dagelijkse nieuwsberichten op de radio. Net als de Angelus dat al eeuwen doet om 12:00 (verandert dat met de zomertijd?) Mairead vertelt hem over een nomadenstam in de Gobi woestijn waar ze geloven als iedereen dezelfde kant oploopt, praat en dingen doet in dezelfde richting de wereld zal omvallen. Een vrouwelijke sjamaan doet voor het evenwicht alles tegengesteld. Ze loopt achteruit en gaat naar bed als iedereen opstaat. Deze uitdagende bijzondere roman haalde in 2017 de shortlist van de Man Booker Prize. Mike McCormack Boek der zielen is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van Lia Sluijs

MIKE MCCORMACK DAG DER ZIELEN
– Titel: Dag der zielen
– Schrijver: Mike McCormack  (Ierland)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: Solar Bones (2016)
– Nederlandse vertaling: Robbert-Jan Henkes
– Uitgever: Lebowski
– Verschenen: 10 oktober 2017
– Omvang: 272 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Bijzonderheden: Shortlist Booker Prize 2017
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Lia Sluijs

Flaptekst Mike McCormack Dag der zielen
De westkust van Ierland, 2 november 2008. De maand van Allerzielen is aangebroken; vader, echtgenoot en civiel ingenieur Marcus Conway zit aan de keukentafel, wachtend op zijn gezin. Terwijl in de verte de Angelusklok luidt overdenkt hij zijn leven. Zijn gedachten dwalen af naar zijn vrouw en kinderen, zijn jeugd, zijn werk, en naar de financiële crisis die Ierland en de rest van de wereld teistert. Dag der zielen, geschreven in slechts één zin, is een wonderschone, huiveringwekkende elegie, een verhaal over chaos en orde, over liefde en verlies, dat laat zien hoe kleine beslissingen grote gevolgen kunnen hebben.

Ierse Schrijvers Boeken en Informatie
Boekrecensies 2017
Nieuwe Boeken Oktober 2017