Renske de Greef Waarom ik mensen niet in mootjes hak Recensie

Eindelijk: de beeldcolumns van Renske de Greef die in NRC Handelsblad en nrc.next verschenen zijn nu gebundeld. De Greef schreef al meerdere romans; dit is het eerste boek in deze vorm.Met het woord beeldcolumn doe je het meest recht aan wat het is: een geëngageerde soms scherpe mening, of vernieuwende gedachte, ondersteund met grappige tekeningetjes en hier en daar een taartdiagram voor de gezelligheid.

De Greef’s engagement is oprecht, nooit drammerig of zuur, maar juist grappig en verrassend
Tegelijkertijd is De Greef ook niet te beroerd om de (luxe)problemen van haar generatie aan de kaak te stellen: hoe je mobieltje echt contact in de weg kan staan, of hoe de realiteit van een oud-en-nieuwfeestje toch altijd anders uitpakt dan je verwachtingen. Daar staat tegenover dat ze ferme taal uitslaat als het gaat om haar stokpaardjes. Zoals sekse-gerelateerde vooroordelen: waarom veel vrouwen altijd zeggen dat zieke mannen aanstellers zijn; waarom als vrouw one of the guys zijn helemaal niet cool is, kortom: waarom er toch aan de lopende band onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen terwijl individuele verschillen veel relevanter zijn. En zo zijn er wel meer terugkerende thema’s: de liefde voor/de terreur van baby’s en katten, hoe duurzaam te leven en taalfetisjisme (ze is niet voor niets groot fan van Drs. P. – en andersom !). Je hoeft het niet met haar eens te zijn, maar vaak bieden de columns een nieuw perspectief op een heel herkenbaar probleem. En met kleurige tekeningetjes en een fijne sticker is dit een boek dat je gewoon heel graag wilt hebben. Renske de Greef Waarom ik mensen niet in mootjes hak is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Annika Brandenburg

RENSKE DE GREEF – WAAROM IK MENSEN NIET IN MOOTJES HAK
– Titel: Waarom ik mensen niet in mootjes hak