Barber van de Pol Hemelse dieren Recensie

Barber van de Pol Hemelse dieren Recensie Waardering

Zangeres Nootje, denkt en kletst graag, ontmoet de eigenzinnige, zelfverzekerde, ja zelfs arrogante Terry. De liefde en vooral de lust bloeit op, waarbij je af en toe het gevoel bekruipt dat de lust van beide kanten komt, maar de liefde vooral van Nootje. Dat kan niet goed gaan. En dat blijkt: beste vriendin van Nootje Jet komt tussen de geliefden in te staan. Maar zo simpel als het hier staat, is het toch ook weer niet.

Wat het meest opvalt aan Hemelse Dieren is de stijl en eigenaardige sfeer
Door het taalgebruik van Van de Pol krijgt dit boek een eigenaardige sfeer mee. Het is alsof een voyeuristische, roddelzieke voice-over ons meeneemt door het leven van de drie hoofdpersonages, waarbij die abstracte figuur heel nadrukkelijk bepaalt wat we wel en niet te lezen krijgen. Dat klinkt bijvoorbeeld zo (na een beschrijving van het gezin waarin Terry opgroeit): “Krijgen we dan nu de seks tussen pa en ma Bommeljé? Nee, dat zijpad wordt onder geen beding ingeslagen.” Vernieuwend is het zeker, maar tegelijkertijd krijg je het gevoel altijd door de ogen van een ander naar de personages te kijken. Alsof je door een beslagen ruit naar een toneelstuk kijkt waarbij iemand anders bepaalt welk stukje van de ruit wordt schoongepoetst. Natuurlijk gebeurt dat vaker in de literatuur, maar het ligt er hier zo dik bovenop dat het wat afleidt van de gebeurtenissen. Want hoewel het in korte vorm een redelijk algemeen verhaal is – man en vrouw ontmoeten elkaar, krijgen relatie, beste vriendin van vrouw gaat er met man vandoor – zijn Nootje, Terry en Jet zeker de moeite waard om te leren kennen. Terry, met zijn non-conformistische kunstenaarsgedrag, Nootje, praatgraag en wil graag bevestigd worden in haar lange gedachtekronkels, en de nuchtere Jet. Voor wie tussen de regels door de moeite neemt hen te leren kennen krijgt er heel wat mensenkennis voor terug. Barber van de Pol – Hemelse dieren is gewaardeerd met ★★ (goed).

Recensie van Annika Brandenburg

BARBER VAN DE POL – HEMELSE DIEREN
– Titel: Hemelse dieren
– Schrijfster: Barber van de Pol ♀ (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: Lebowski
– Verschenen: 27 september 2017
– Omvang; 224 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★ (Goed) Annika Brandenburg

Flaptekst Barber van de Pol Hemelse dieren
De beschaafde Nootje vindt in de onbehouwen kunstenaar Terry Bommeljée haar grote liefde. Lange tijd hebben de twee genoeg aan elkaar en hun zelf gecreëerde paradijs. Dan wordt Terry bij toeval een BN’er en weet hartsvriendin Jet een wig tussen het stel te drijven. Zullen ze ooit in staat zijn de idylle te laten herleven? Hemelse dieren is een betoverende roman over de liefde, maar vooral over de clash tussen nature en nurture, tussen intellect en drift, rede en onderbuik.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken September 2017