Susana Lopez Rubio Een vrouw in Havana Recensie

Susana Lopez Rubio Een vrouw in Havana Recensie ★★★

Een vrouw in Havana is een mooi en romantisch verhaal geschreven door de Spaanse scriptschrijfster Susana López Rubio. De Spaanse titel El Encanto – de naam van het schitterende en luxe warenhuis in Havana – doet het verhaal mijns inziens meer recht dan de Nederlandse vertaling Een vrouw in Havana. Dat Susana López Rubio scenarioschrijfster is voor een aantal succesvolle Spaanse tv-series en films, is merkbaar in dit boek. Het is een zeer romantisch verhaal dat tot de verbeelding spreekt en wat het zeker niet slecht zou doen als film of serie. Een vrouw in Havanna vertelt het verhaal van de onmogelijke liefde tussen Patricio en Gloria dat begint in 1957, als Patricio als vluchteling uit Asturië aankomt in de Cubaanse hoofdstad. Hij heeft geen enkele bezitting, maar door zijn vindingrijkheid, jeugd, niet onknappe uiterlijk en zijn brutaliteit lukt het hem om te overleven en al snel twee goede vrienden voor het leven te maken: Guzmán en Grescas. Patricio kan door zijn verkooptalent aan de slag in het mooiste warenhuis van Havana, El Encanto. Gloria is de vrouw van de beruchte en zeer wrede gangster César, die op Cuba een flinke invloed heeft. Als Patricio en Gloria elkaar ontmoeten springt de vonk meteen over en begint het verhaal van hun onmogelijke en vooral ook heel gevaarlijke liefde, die een leven lang zal duren.

Mooie roman over een levenslange onmogelijke en gevaarlijke liefde
Het boek bestaat uit 3 delen, waarin afwisselend het verhaal verteld wordt vanuit Patricio en vanuit Gloria. Ik heb genoten van de romantiek van dit verhaal en ook zeker van de heerlijke sfeer van Havana en het prachtige warenhuis El Encanto, die door de schrijfster geschetst worden. De contrasten met Madrid en Asturië zijn opvallend en worden goed belicht. De eerste keer dat Patricio aankomt in Havana is zijn kleding veel te warm. Maar als hij op enig moment terugkeert naar Madrid is zijn kleding veel te zomers. Het romantische verhaal neemt in deze historische roman de overhand. De geschiedenis van Cuba vormt eigenlijk slechts de achtergrond voor de levendige roman. Susana Lopez Rubio Een vrouw in Havanna is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie door Monique van der Hoeven

SUSANNA LOPEZ RUBIO – EEN VROUW IN HAVANA
– Titel: Een vrouw in Havana
– Schrijfster: Susana López Rubio  (Spanje)
– Soort boek: historische roman, liefdesroman
– Origineel: El Encanto (2017)
– Nederlandse vertaling; Jacqueline Visscher
– Uitgever: Boekerij
– Verschenen: 28 september 2017
– Omvang: 365 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering:  ★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst Susana López Rubio – Een vrouw in Havanna
Een ontroerend liefdesverhaal tussen een jonge Spaanse immigrant en de vrouw van een -Cubaanse maffiabaas. Patricio Rubio is een 87-jarige inwoner van Madrid die slechts nog leeft voor zijn herinneringen. Op een ochtend, op weg naar zijn kaartclub, ruikt hij ineens een parfum dat hij al jaren niet meer heeft geroken. De geur brengt hem terug naar het land waar hij zo lang heeft gewoond: Cuba, en in het bijzonder naar warenhuis El Encanto. Patricio denkt terug aan hoe hij in 1947 emigreerde naar Cuba, en zichzelf met zijn vlotte babbel een baantje wist te bezorgen in El Encanto. Langzaam beklom hij de hiërarchische ladder, maar zijn carrière werd altijd overschaduwd door zijn persoonlijke leven – zijn grote liefde, Gloria, behoorde toe aan een andere man. En niet zomaar een man, maar César Valdés, de machtigste maffiabaas van Cuba. Toch blijkt hun liefde uiteindelijk sterker te zijn dan wat dan ook.

Spaanse Schrijvers Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken September 2017