Nieuwe Gouden Boekjes Recensie Informatie Overzicht

Nieuwe Gouden Boekjes Recensie Informatie

De Gouden Boekjes zijn een begrip in de wereld van de kinderboeken voor kleuters en jonge kinderen. De oorsprong van de Gouden Boekjes ligt in Amerika waar de kinderboekjes bekend zijn onder de naam Little Golden Books. Het eerste Gouden Boekje dat in de Verenigde Staten verscheen werd uitgegeven in 1942. In Nederland werd het eerste Gouden Boekje uitgegeven in 1953 door uitgeverij De Bezige Bij en had als titel Pietepaf, het circushondje. In de beginjaren werden veel van de Gouden Boekjes vertaald en bewerkt door Annie M.G. Schmidt, de beroemde Nederlandse kinderboekenschrijfster. Sinds 2001 worden de nieuwe Gouden boekjes in Nederland uitgegeven door uitgeverij Rubinstein. Leuk is dat er jaarlijks enige nieuwe Gouden Boekjes verschijnen en er ook aandacht is voor heruitgaves van oudere edities. Op deze pagina kun je informatie vinden over de nieuwste Gouden Boekjes. Er is trouwens ook een leuk boek geschreven over de geschiedenis van de Gouden Boekjes in Nederland. Informatie over dit boek vind je onderaan deze pagina.

Nieuwste Gouden Boekjes Recensie Informatie Overzicht

Hieronder vind je het nieuwe Gouden Boekjes recensie informatie overzicht waarbij de nieuwste Gouden Boekjes bovenaan de lijst vermeld staan. De links verwijzen naar uitgebreide informatie en bestelmogelijkheden van het genoemde Gouden Boekje.

Xing Ya en Wu Wen gaan logeren Recensie Boekje over Panda'sXing Ya en Wu Wen gaan logeren

• Schrijfster: Jet Bakels (Nederland)
  • Tekeningen: Thé Tjong-Khing (Nederland)
  • Soort boek: dierenverhaal, kleuterboek, voorleesboek
  • Leeftijd: 3+ jaar
  • Uitgever: Rubinstein Goeden Boekje, Ouwehands Dierenpark
  • Verschenen: 24 april 2017
  • Omvang: 28 pagina’s (met tekeningen)
  • Prijs: € 7,50
  • Recensie boek: De komst van twee panda’s naar Nederland zorgde voor heel veel aandacht en soms zelfs overdreven veel aandacht. Gezien de hoge aaibaarheidsfactor die de panda oproept is het niet vreemd dat er dus ook kinderboekverschijnen met panda’s in de hoofdrol. Xing Ya en Wu Wen gaan logeren is een voorbeeld hiervan. In samenwerking met Ouwehands Dierenpark in Rhenen waar de “Nederlandse” panda’s nu te bewonderen zijn is dit boekje opgenomen in de reeks Gouden Boekjes. Het verhaaltje in het Gouden Boekje heeft niet zoveel om het lijf. Het vertelt over de komst van twee panda’s naar Nederland op uitnodiging van de Koning. Aardig geschreven, maar weinig verrassend en origineel. Gelukkig zorgen de tekeningen, gemaakt door Thé Tjong-Khing dat het boekje wel erg leuk is om naar te kijken. Ongetwijfeld zullen veel kleine kinderen erg blij zijn met dit Gouden Boekje en is het leuk om uit voor te lezen, zeker na een bezoek aan de dierentuin of als voorbereiding voorafgaand aan een bezoek.
  • Waardering: +++++ (goed) Theo Jordaan

Het Gouden KonijnenboekHet Gouden Konijnenboek

Patricia M. Scarry – Het Konijnenboekje
Margaret Wise Brown – Een hol voor Knijn

Margaret Wise Brown – Het gouden ei
Richard Scarry – Konijntje Kattenkwaad
Ariane – Konijntje woelwater

• Soort boek: kleuterboek, prentenboek, voorleesboek
  • Leeftijd: 3+ jaar
  • Uitgever: Rubinstein Gouden Boekje
  • Verschenen: 15 maart 2017
  • Omvang: 144 pagina’s (met tekeningen)
  • Prijs: € 15,00
  • Recensie boek: Juist nu er nogal wat te doen is om het konijn als huisdier, zeker als het alleen gehouden wordt, verschijnt er dit dikke en grote Gouden boek met konijnenverhalen. Het is natuurlijk helemaal toevallig. Maar wel opvallend. Het Gouden Konijnenboek is een bundeling van vijf eerder uitgegeven Gouden Boekjes met konijnenverhalen. De oorspronkelijke Engelse edities verschenen tussen 1971 en 1988. Uitgeverij Rubinstein heeft er een mooie uitgave van gemaakt voor een aantrekkelijke prijs. Een gebonden (voorlees)boek van ruim 140 pagina’s met leuke en sfeervolle tekeningen. Het Gouden Konijnenboek is een ideaal voorleesboek voor het slapengaan en zal door menige kleuter verslonden worden. Leuk als cadeau of om zelf voor te lezen. Een aanrader!
  • Oordeel redactie: +++++ (zeer goed) Theo Jordaan

Erik Kriek Mika het beertje dat niet slapen wilde Gouden BoekjeMika het beertje dat niet slapen wilde

• Schrijver: Erik Kriek
  • Tekeningen: Erik Kriek
  • Uitgever: Rubinstein Gouden Boekje
  • Verschenen: november 2016
  • Uitgave: Gebonden Boekje
  • Prijs: € 6,95
  • Inhoud Gouden Boekje: Wanneer de seizoenen wisselen en de Oude Uil Mika vertelt over het Noorderlicht, rent Mika snel naar huis. Hij vertelt zijn moeder: ‘Mama, ik wil geen winterslaap houden! Ik wil buiten blijven en sneeuw zien en naar het Noorderlicht kijken!’ Moeder Beer probeert het plan uit Mika’s hoofd te praten en gaat verder met het maken van hun winterhol. Maar Mika is vastbesloten. Midden in de nacht sluipt hij bij zijn vader en moeder vandaan, op zoek naar het Noorderlicht.
  • Oordeel redactie: volgt binnenkort
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Vrolijk Kerstfeest met Alvin en de Chipmunks Gouden BoekjeVrolijk Kerstfeest met Alvin en de Chipmunks

Een gouden boekje

• Soort boek: kerstverhaal voor kleuters en jonge kinderen
  • Schrijver: David Corwin
  • Tekeningen: Richard Scarry
  • Origineel: The Chipmunks’ Merry Christmas (1959)
  • Nederlandse vertaling: Roxanne van den Bosch
  • Uitgever: Rubinstein Gouden Boekje
  • Verschenen: november 2016
  • Prijs: € 6,95
  • Inhoud Gouden Boekje: In 1959 werd er al een Gouden Boekje gemaakt met Alvin en de Chipmunks in de hoofdrol. In die tijd waren de eekhoorns heel erg populair door hun kerstlied ‘The Chipmunk song (Christmas don’t be late)’. In dit boekje wordt op grappige wijze uitgelegd hoe het lied is ontstaan. Alvin, Simon en Theodore zijn broers en krijgen zangles van Meneer Uil. Maar Alvin kan zijn gedachten niet bij de les houden. Hij loopt middenin het lied weg. En zo komt het dat hij nooit heeft gezongen wat hij graag van de Kerstman zou willen hebben. Hij is op zoek naar iets… maar wat? Begrijpt de Kerstman wat Alvins grootste wens is?
  • Oordeel redactie: +++++ (zeer goed) Jolien Dalenberg. Met ontzettend veel plezier heb ik dit gouden boekje gelezen en bekeken. Alvin en de Chipmunks zijn voor mij oude bekenden van tv. In dit boekje komt met name de ondernemende Alvin weer helemaal tot leven!

Gouden Boekje Anne Frank Net als AnneNet als Anne…

• Schrijvers: Uggbert & Roberts
  • Tekeningen: Uggbert & Roberts
  • Origineel: Just Like Anne (2016)
  • Nederlandse vertaling: Koos Meinderts
  • Uitgever: Rubinstein Gouden Boekje
  • Verschenen: september 2016
  • Omvang: 32 pagina’s (met tekeningen)
  • Uitgave: Gebonden Boekje
  • Prijs: € 7,50
  • Inhoud Gouden Boekje: Anne Frank leefde in een wereld waar de overheersers vergeten waren wat lachen, plezier maken en liefde was. Boosheid, duisternis en oorlog domineerden. Net als Anne, werden miljoenen moeders, vader, dochters en zonen gedood omdat bepaalde mensen hen niet mochten. Gelukkig liet Anne de wereld iets na: haar geweldige dagboek. De rijmen in dit boek zijn geïnspireerd op Annes gedachten en dromen over alle dingen die ze zo graag zou willen doen, maar niet kon. Dit boek gaat over liefde, blijdschap, vrijheid en nog meer zaken die ons gelukkig maken. Misschien helpt het je het leven lichter te maken op de dagen die zwaar aanvoelen – net als Anne dat deed.
  • Oordeel redactie: ++++(uitstekend). Mooi boekje waarin kleine rijmpjes staan over dingen die de wereld een beetje vrolijker kunnen maken. Die een lampje schijnt op ogenschijnlijk eenvoudige, maar mooie dingen. Voor een beetje meer licht en vreugde. De tekeningen laten een grote diversiteit aan mensen, situaties en omgevingen zien. Zodat kinderen naast de het luisteren naar de woorden, ook heel wat te kijken hebben en hun belevingswereld wordt vergroot en de fantasie wordt aangesproken.

Gouden Boekje Emanuel Wiemans - Sammie is zoekSammie is zoek

• Schrijver: Emanuel Wiemans
  • Tekenaar: Emanuel Wiemans
  • Uitgever: Rubinstein Gouden Boekje
  • Verschenen: september 2016
  • Omvang: 28 pagina’s (met tekeningen)
  • Uitgave: Gebonden Boekje
  • Prijs: € 6,95
  • Inhoud Gouden Boekje: Sophie roept haar oma omdat ze haar vriendje Sammie nergens meer kan vinden na het verstoppertje spelen. Sammie is bij oma geweest en heeft daar een enorme troep achtergelaten. Sophie gaat naar buiten en ziet dat Sammie ook bij de buurman een bende heeft gemaakt. De buurman zegt dat Sophie het beste langs de ijscoman kan gaan. Maar iedere keer komt ze net te laat en steeds treft ze een gigantische troep aan! Tot Sophie bij een winkel aankomt…
  • Oordeel redactie: volgt binnenkort

Gouden Boekje Freek de Jonge Met Annie en Joop naar de bioscoopMet Annie en Joop naar de bioscoop

• Schrijver: Freek de Jonge
  • Tekeningen: Erik Kriek
  • Uitgever: Rubinstein Gouden Boekjes
  • Verschenen: maart 2016
  • Omvang: 28 pagina’s (met tekeningen)
  • Uitgave: Gebonden Boekje
  • Prijs: € 6,95
  • Inhoud Gouden Boekje:
    Annies moeder is ouvreuse.
    Kassière Carla is de zus van Joop.
    Dus kunnen Joop en Annie zo vaak
    ze willen gratis naar de bioscoop.
    Annie en Joop gaan samen naar de film. De zus van Joop verkoopt kaartjes in de bioscoop. En de moeder van Annie wijst de mensen hun plaats; een ouvreuse heet dat sjiek. Lekker zitten in het donker… en kijken naar een mooie film! Dit Gouden Boekje op rijm is geschreven door niemand minder dan Freek de Jonge. Met Annie en Joop naar de bioscoop verscheen in 2016 als oorspronkelijk Nederlands Gouden Boekje in samenwerking met Eye.
  • …Meer Informatie Recensies en Bestelmogelijkheden >

Gouden Boekje Tjibbe Veldkamp - De knopjeswinkelDe knopjeswinkel

• Schrijver: Tjibbe Veldkamp
  • Tekeningen: Grootzus
  • Uitgever: Rubinstein Gouden Boekjes
  • Verschenen: juli 2015
  • Omvang: 28 pagina’s (met tekeningen)
  • Uitgave: Gebonden Boekje
  • Prijs: € 6,95
  • Inhoud Gouden Boekje: ‘Ik wil graag een vader,’ zei Keet. ‘Heeft u daar een knopje voor?’ De knopjesmaker pakte een doos van een hoge plank. Hij haalde er een knopje uit. ‘Meenemen of hier drukken?’ Op een dag staat bij Keet in de straat een knopjeswinkel, met alle mogelijke knopjes. Keet drukt op een vaderknopje. Nu zal ze een vader krijgen die haar moeder blij maakt en haar ook! Tenminste, dat zegt de knopjesmaker…

Meer Klassieke Gouden Boekjes

Gouden Boekje Grote Auto's kleine auto'sGrote auto’s, kleine auto’s

Gouden Boekje

• Soort boek: autoboek voor kinderen, Gouden Boekje
  • Schrijver: Richard Scarry (Verenigde Staten)
  • Origineel: Cars and Trucks (1959)
  • Leeftijd: vanaf circa 3 jaar
  • Nederlandse vertaling: Mascha de Vries
  • Uitgever: Rubinstein
  • Omvang: 24 pagina’s (met tekeningen)
  • Uitgave: Gebonden Gouden Boekje
  • Prijs:  € 7,50
  • Inhoud boek: Grote auto’s, kleine auto’s. Snelle en langzame auto’s. Vrachtauto’s. Maar ook bussen, taxi’s en vuilniswagens. Een Gouden Boekje van Richard Scarry, geheel gewijd aan automobielen. Cars and Trucks verscheen oorspronkelijk in 1959 in Amerika. In Nederland verscheen het Gouden Boekje voor het eerst in 2012.
  • …Meer Informatie Recensie en Bestellen >

Boek over de Gouden Boekjes

Boek over de Gouden Boekjes Ik hou zo van de Gouden BoekjesIk hou zo van de … Gouden Boekjes

Het verhaal van de Gouden Boekjes in Nederland

• Soort boek: boek over de geschiedenis Gouden Boekjes
  • Schrijfster: Joke Linders
  • Uitgever: Rubinstein
  • Omvang: 183 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 24,95
  • Inhoud boek: Poes Pinkie… Vijf brandweermannetjes… Hoep zei de chauffeur… Wim is weg… De gele taxi… Het koekemannetje… Pietepaf het circushondje…de lijst van geliefde Gouden Boekjes is haast eindeloos, zowel voor kinderen van toen als van nu. Goudmijnen van spanning en avontuur zijn het, bolwerken van veiligheid, gezelligheid en vertrouwen, ingrediënten voor een gelukkige kindertijd.  Over hun oversteek vanaf de andere kant van de oceaan, hun triomftocht door de Lage Landen, hun dreigende teloorgang en wonderbaarlijke wederopstanding valt veel te vertellen. In dat verhaal figureren grote tekenaars als Tibor Gergely, Garth Williams en Richard Scarry naast bekwame vertalers als Annie M.G. Schmidt en Han G. Hoekstra. Auteur Margaret Wise Brown leverde met haar Gouden Boekje de titel voor dit verhaal. Haar Ik hou zo van… getuigt niet alleen van liefde voor alles wat rolt, rijdt en leeft, maar drukt ook precies uit wat de Gouden Boekjes nu al meer dan een halve eeuw betekenen voor de miljoenen lezers die ermee opgroeiden.
  • …Meer Informatie Recensie en Bestelmogelijkheden >