Fiona Rempt Junglekoorts Recensie Waardering Uitmuntend

Fiona Rempt Junglekoorts Recensie Waardering ★★★★★ Uitmuntend

Jungle Koorts. Een boek waarbij ik me door de opvallend gele cover liet afleiden. Op de een of andere manier kreeg ik een “chick-lit” gevoel. Nou, daar moet ik wel een tikje voor in de stemming zijn. Maar jeetje, wat zat ik er naast zeg! Jungle Koorts is allesbehalve chicklit. Het is een geweldig avontuur dat op een ingenieuze manier onze Westerse gewoontes onder de loep neemt. Wauw. Wat een verrassing!

Een nieuwe wereld met knellende gewoontes
Ben je bijna een echte krijger bij een Papoea stam, neemt je moeder je ineens mee terug naar Nederland. Het is er koud, en alles, maar dan ook echt álles is anders. Je snapt deze nieuwe wereld maar matig. Andere gewoontes, knellende kleding, iedereen zit maar de hele dag op zijn kont, mensen liegen tegen elkaar en vindt dat doodnormaal ook nog! Dat overkomt Arani als zijn vader overlijdt en hij met zijn moeder terug keert naar Nederland. Vindt dan maar eens uit wie je vrienden zijn en wie niet.

Jungle Koorts biedt een briljante kijk op de onze Westerse samenleving
Fiona Rempt weet zich bijzonder goed te verplaatsen in wat Arani moet voelen en ervaren als hij terug komt in Nederland. Het lijkt bijna wel alsof alles wat normaal was in Nieuw-Guinea, belachelijk is in Nederland. En andersom. Gelukkig is Jungle Koorts niet alleen maar een spiegel. Het is ook een ontroerend verhaal over vriendschap, je eigen ik ontdekken en dealen met het leven als je het niet naar je hand kunt zetten. Over de emoties die dat met zich mee brengt en hoe je er dan toch wat van kunt maken. Ongelofelijk knap hoe Fiona Rempt zulke thema’s op een aantrekkelijke manier weet te verwoorden. Ontroerend, zonder zwaar te worden. Arani is mijn nieuwe held. En Fiona Rempt komt op mijn lijstje van schrijvershelden! Origineel, ontroerend, grappig en meeslepend verhaal. Een verhaal dat me bij is gebleven, ondanks de vele boeken die wekelijks door mijn handen gaan. Fiona Rempt – Junglekoorts is gewaardeerd met de maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Recensie van: Jolien Dalenberg

FIONA REMPT – JUNGLEKOORTS INFORMATIE
Hoe overleef je in de stad als je alleen het oerwoud kent?