Cassandra Clare Schaduwheer Recensie De duisteren machten 2

Schaduwheer is de opvolger van Vrouwe Middernacht, beiden afkomstig uit de nieuwe fantasy reeks van Cassandra Clare. In de Duistere Machten strijden schaduwjagers tegen demonen. Maar er woedt ook een interne strijd. Enkele fanatici pleiten voor een wereld waarin alle macht bij de schaduwjagers ligt. Benedelingen zoals Elfen en Heksenmeesters zouden van hun krachten beroofd moeten worden. De familie Blackthorn, Emma Castairs en hun naaste vrienden proberen dit tegen te gaan.

Chaos en rampspoed

Nadat Emma Castairs de dood van haar ouders gewroken heeft, krijgt ze niet de rust die ze had verwacht. Haar diepe gevoelens voor Julian, haar parabatai, nemen ondanks al haar pogingen alleen maar toe. Zulke gevoelens zijn gevaarlijk, maar ze kunnen er beiden niets aan doen. Daarnaast sluiten ze ook nog eens een gewaagde deal met de Elfenkoningin en jagen de Elfenkoning tegen zich in het harnas. Het leidt tot een grote chaos en een nog grotere ramp voor de familie Blackthorn en Emma…

Schaduwheer heeft ondanks 700 pagina’s geen letter teveel

Ik moest wel even slikken toen ik Schaduwheer in mijn handen gedrukt kreeg. Wát een dikke pil! Maar, daar waar ik bij nagenoeg elke schrijver denk: “200 pagina’s minder was ook goed geweest”, heeft Cassandra Clare werkelijk geen enkele overbodige letter in haar boek staan. Ze neemt je mee langs een orkaan van gebeurtenissen, gevoelens en emoties. De motieven en gedachten van ieder personage ontspinnen zich telkens een stukje meer. De lezer krijgt weinig rust, zonder dat dat erg is. Iedere keer als je denkt dat je iets snapt, onthult Clare weer een laagje dieper. En er worden vast verhaallijnen gestart voor het volgende deel. Je beleeft de gevechten bijna zelf, de gevoelens van liefde en haat zijn zo helder beschreven dat het levensecht lijkt.

Cassandra Clare Schaduwheer, een uitstekende fantasy-roman

Als je van Fantasy houdt, is De Duistere Machten absoluut een serie die je moet lezen. Schaduwheer is minstens zo spannend en meeslepend als Vrouwe Middernacht. Heel kunstig en knap hoe Clare de aandacht over zoveel personages weet te spreiden, zonder dat het onnavolgbaar wordt. Cassandra Clare Schaduwheer De duisteren machten 2 is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend)

Recensie: Jolien Dalenberg

CASSANDRA CLARE – SCHADUWHEER
De duisteren machten 2