Tjerk Noordraven Het nieuwe spookhuis Recensie griezelboek De engste serie ooit deel 1

Het nieuwe Spookhuis, deel 1 uit “de engste serie ooit”, aldus de flaptekst. Dit boek is het eerste non-fictie verhaal van schrijver Tjerk Noordraven. Ik zou zeggen, een goed begin! Het boek is niet voor bangeriken, staat er op de eerste pagina, dus wees gewaarschuwd! Qua stijl deed het me wat aan Paul van Loon denken, dus als je daar van houdt, zul je het boek van Tjerk Noordraven He nieuwe spookhuis waarschijnlijk ook waarderen.

Een angstaanjagend spookhuis
Nera woont samen met haar vader en oma op de kermis. Haar vader heeft een spookhuis waar Nera mensen de stuipen op het lijf jaagt door met een zeis tevoorschijn te springen. Haar oma kan mensen hun toekomst voorspellen. Nera gaat niet naar school, ze leert alles wat ze moet weten van haar oma. Als de bezoekers van de kermis hun spookhuis voorbij lopen, gaat Nera op zoek naar de reden. Dit blijkt een ander spookhuis te zijn van de dwerg Herwald. Alleen, de griezels uit Herwald zijn attractie zijn echt! Hij heeft ze gevangen genomen en gedwongen in zijn tent te werken. Nera wil ze helpen ontsnappen, maar dat is ook voor haar niet zonder gevaar!

Het nieuwe spookhuis is een spannend boek over vriendschap, griezelen en lef hebben
Tjerk Noordraven heeft een prettige schrijfstijl en combineert een spannende verhaallijn met leuke personages. Zo ontstaat er mooie balans tussen griezelen aan de ene kant en meeleven met bijvoorbeeld de aandoenlijke vampier aan de andere kant. Als je wilt, kun je er ook nog de boodschap in lezen dat iedereen eigen talenten heeft, en dat je met een beetje lef, kunt gaan ervaren hoe stoer je eigenlijk bent. Het verhaal is niet ingewikkeld en heeft duidelijke richting. Dat maakt dat Het nieuwe Spookhuis voor de doelgroep (10 tot 12 jaar) een perfect boek. De kleine illustraties van Esther Malaparte maken de sfeer van het boek af.

Waardering Zeer goed voor Het nieuwe spookhuis
Goed uitgewerkte personages met een mooie diversiteit aan karakters. Dat zal het voor lezers makkelijker maken om zich minstens met één van de karakters te identificeren. Leuk zijn ze allemaal! Het is spannend, je wilt graag weten of het de eigenzinnige Nera lukt de griezels te bevrijden. Dankzij het open einde, zullen veel mensen al uitkijken naar deel twee. Een +++ (zeer goed) boek.

Recensie van: Jolien Dalenberg

TJERK NOORDRAVEN – HET NIEUWE SPOOKHUIS
De engste serie ooit deel 1
– Titel: Het nieuwe spookhuis
– Schrijver: Tjerk Noordraven (Nederland)
– Soort boek: griezelboek, jeugdboek
– Leeftijd: 9+ jaar
– Uitgever: Moon Uitgevers
– Verschenen: juni 2017
– Omvang: 175 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 14,99
– Waardering: +++ (zeer goed) Jolien Dalenberg
>…Meer Informatie en Bestellen >

Flaptekst Tjerk Noordraven – Het spookhuis
Het nieuwe spookhuis op de kermis heeft een levensechte mummie die uit zijn sarcofaag kruipt, een faun en zelfs een doodenge vampier die dreigend op je afspringt. Nera ontdekt dat deze griezels echt zijn. Ze zijn ontvoerd door Herwald, de eigenaar van het spookhuis. Nera besluit de griezels te helpen. Maar dat gaat niet zonder gevolgen…

Nieuwe Kinder- en Jeugdboeken Juni 2017
Nieuwe Kinderboeken 2017 Recensies