Paul van Loon Raveleijn De Bende van de Witte Veer Recensie

De Bende van de Witte Veer is de opvolger van het succesvolle boek Raveleijn. De stad Raveleijn komt in de Efteling tot leven. Het boek was tevens de basis voor een spannende televisieserie. Hier is te zien hoe de broers en zussen Thomas, Maurits, Emma, Lisa en Joost de stad Raveleijn redden van een meedogenloze tovenaar. In de Bende van de Witte Veer is hun hulp in de andere wereld opnieuw nodig.

Raveleijn heeft De Vijf Ruiters opnieuw nodig
Raveleijn wordt bedreigd. Dorpen raken leeg. Alles versteend. Mensen zijn bang. Gravin Halina kan haar man Olaf steeds minder goed bereiken. Hij lijkt geobsedeerd door een boom die plots op het kasteelplein is verschenen. Dag en nacht zit hij daar. Ze weet niet meer wie ze kan vertrouwen en ten einde raad probeert ze Joost te bereiken in de andere wereld. Joost krijgt angstige koortsdromen en de vraag is of De Vijf Ruiters nog wel door De Poort kunnen komen.

De Bende van de Witte Veer stelt wat teleur
Het schrijven van deze recensie valt me niet mee. Het werk van een ander beoordelen vanachter je pc is betrekkelijk eenvoudig, in vergelijking tot het schrijven van een boek. Normaal gesproken ben ik fan van Paul van Loon. Ik houd van zijn eigen stijl, zijn verhalen, de spannende en soms wat morbide wendingen met grappige ondertoon. Dit tweede deel van Raveleijn stelde me misschien daarom ook zo teleur. Dialogen die te bedacht overkomen, plotlijnen die je al van verre ziet aankomen, zinnen die klinken alsof een volwassene in de “straattaal” van de jeugd wil praten, terwijl hij die taal gewoon niet beheerst… Daardoor werd ik nergens echt gegrepen door het verhaal en werd het boek een kleine worsteling. Dit tweede deel van Raveleijn voelt alsof Paul van Loon eigenlijk te weinig inspiratie had voor een tweede deel. Over het eerste deel ben ik zeker enthousiast. De multimediale aanpak van het verhaal vond ik mooi gevonden van de Efteling en Van Loon. Helaas spreekt deel twee me minder aan en is het voor mij niet meer dan een matig boek dat is gewaardeerd met ★ (teleurstellend). Ik ga gezien de rest van het indrukwekkende oeuvre van Paul van Loon uit van een eenmalige misser en ben benieuwd naar zijn volgende creatie.

Recensie van: Jolien Dalenberg

PAUL VAN LOON – RAVELEIJN DE BENDE VAN DE WITTE VEER
Raveleijn, deel 2