Tosca Menten Dummie de mummie en de tombe van Achnetoet Recensie Filmeditie

e Tombe van Achnetoet is het tweede Dummie de Mummie boek. 4 oktober 2017 verschijnt de verfilming ervan in de bioscoop. Perfecte aanleiding natuurlijk voor een heruitgave van het boek! Tosca Menten is wat mij betreft één van de beste kinderboekenschrijvers van dit moment en De Tombe van Achnetoet is een komisch, ontroerend en spannend avontuur. Deze goedkope paperback is naar aanleiding hiervan uitgebracht.

Dummie de Mummie op zoek naar de Tombe van Achnetoet
Dummie wil naar Egypte. Een grappige gebeurtenis zorgt er voor dat daar ineens geld voor is. Hoewel Klaas het niet ziet zitten, vertrekken Dummie, Goos en Klaas toch. Maar het Egypte van nu is niet het Egypte zoals Dummie het zich herinnert. Aangezien Dummie meestal geen blad voor de mond neemt, levert dat grappige, maar ook spannende situaties op. Hij moet en zal het graf van zijn vader Achnetoet vinden. Dat is echter niet zo eenvoudig! Dan raakt Goos nog eens verstrikt in een gevaarlijke situatie. Of iemand hem daar nog uit kan redden…?

Meeslepend en levendig geschreven
Levendig, dat zijn de boeken van Tosca Menten. Je kunt de personages gewoon voor je zien, horen praten en, in Dummies geval, ook ruiken! De geweldige balans tussen spanning en humor maakt dat je het boek in één ruk uit wilt lezen. Het wordt nergens saai en nergens té spannend. Dummie is een weergaloos karakter dat ook in De Tombe van Achnetoet weer fantastisch tot zijn recht komt. Eigenwijs, trots, moedig, onbedoeld grappig en ontroerend. Goos is een mooie tegenhanger en de soms onhandige Klaas maakt het stel compleet. Zo meeslepend geschreven, alsof je er zelf bij bent. Topper, die Tosca Menten! Genoten van dit tweede Dummie verhaal. Ik ben ontzettend benieuwd naar de film. In het nawoord van Tosca kun je lezen dat zij in ieder geval enthousiast is. Ik ben enthousiast over haar boek en waardeer Dummie de mummie en de tombe van Achnetoet met ★★★★ (uitstekend)!

Recensie van: Jolien Dalenberg

TOSCA MENTEN DUMMIE DE MUMMIE EN DE TOMBE VAN ACHNETOET FILMEDITIE
Dummie de Mummie, deel 2 (filmeditie)