Yvonne Kroonenberg Alles voor de liefste pony Recensie

Alles voor de liefste pony is een boek over vriendschap, trouw blijven aan jezelf en jezelf overwinnen. Yvonne Kroonenberg heeft inmiddels al een aardige reeks ponyboeken voor paardenmeiden geschreven. Vrijwel altijd bevatten ze min of meer dezelfde ingrediënten: een “probleem” met een paard, een probleem thuis. Dat geldt ook voor Alles voor de liefste pony. En meestal levert dat fijne boeken op, zo ook deze keer. Pip is de jongste dochter uit een gezin met drie meiden. Haar vader had misschien graag een jongen gewild, maar nu vult Pip de rol van zoon min of meer in. Ze doet haar best om te voldoen aan haar vaders wensen. Paardrijden vindt haar vader voor tutjes, maar als hij ziet hoe stoer springen is, mag Pip op springles. Als ze tijdens een springwedstrijd met pony Fantasy komt te vallen, loopt het zelfvertrouwen van Pip een deuk op. Net als dat van Fantasy. Pip is vastbesloten om Fantasy te helpen haar vertrouwen terug te krijgen.

Ook nu is Yvonne Kroonenberg erin geslaagd een leuk paardenboek te schrijven
De boeken van Yvonne Kroonenberg voor paardenmeiden verlopen vaak op dezelfde manier. Op zich is dat niet erg, aangezien de “formule” op zich sterk genoeg is. Wel maakt het de boeken zo soms wat voorspelbaar qua ritme en gebeurtenissen. Pip is een mooi gekozen personage. Heel herkenbaar voor gevoelige meiden die het graag een ander naar de zin maken. Je kunt in Alles voor de liefste pony zien dat daar helemaal geen dwang of geweld voor nodig is. Pip’s vader is een aardige man, die echt van zijn dochters houdt. Hij is echter ook maar een mens, met tekortkomingen zoals alle mensen. Pip leert om meer te doen waar zíj blij van wordt, waardoor ze een goed voorbeeld wordt.
Ook dit boek van Yvonne Kroonenberg is weer een leuk paardenboek om te lezen. Misschien wat voorspelbaar, het boek verrast nergens enorm, maar het leest lekker weg. Yvonne Kroonenberg Alles voor de liefste pony is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Jolien Dalenberg

YVONNE KROONENBERG ALLES VOOR DE LIEFSTE PONY
– Titel: Alles voor de liefste pony