Désirée Krikhaar Geen dag zonder Maria Recensie Boek en Tentoonstelling

Voor mij ligt een prachtig, kleurrijk gebonden boek met een grote gouden M erop, dat de titel Geen dag zonder Maria draagt. Heb boek is geschreven en samengesteld door Désirée Krikhaar, die conservator is bij Museum Catharijneconvent in Utrecht. Het boek is uitgegeven ter gelegenheid van de tentoonstelling Maria die van 10 februari – 20 augustus 2017 te zien is in Museum Catharijneconvent in Utrecht.

Een prachtig en rijk geïllustreerd jaarboek over Maria
Geen dag zonder Maria is een prachtig jaarboek over de meest afgebeelde en misschien wel meest aanbeden vrouw ter wereld: Maria. Maria heeft natuurlijk een religieuze oorsprong, maar ook een historische. Het boek Geen dag zonder Maria bestaat uit 365 onverwachte, mooie en leuke weetjes over Maria. Ik heb genoten van de korte dagelijkse stukjes over of geïnspireerd op Maria: uitleg over verschillende Maria-gerelateerde feesten, kerken en plaatsen, maar ook teksten van The Beatles (Let it Be), waar Maria in genoemd wordt of een afbeelding van de godin Kwan Yin met kind, met uitleg over haar, en een heerlijk recept voor Tia Maria. Het boek heeft een prachtige, uitnodigende vormgeving, met heel veel kleur en afwisseling, zodat je met plezier de pagina omslaat om naar de volgende mooie afbeelding met bijbehorend tekst te gaan. Een boek om te bewaren en misschien inderdaad wel elke dag van het jaar kort in te kijken.

Mooie gevarieerde Maria tentoonstelling in het Catharijneconvent
Het boek sluit uiteraard heel mooi aan bij de tentoonstelling die ik op 28 maart 2017 heb bezocht. De tentoonstelling vond ik mooi en heel gevarieerd, van religieuze schilderijen tot oermoederbeeldjes, van muziek van Pergolesi (Stabat Mater) tot Beyoncé (Ave Maria), en moderne kunst geïnspireerd op Maria. Heel indrukwekkend vond ik zelf de fotomuur met ontelbare afbeeldingen van Maria, omdat die zo duidelijk liet zien hoe Maria vervlochten is met allerlei verschillende culturen en groeperingen in de samenleving. Zoals in de inleiding van het boek staat: “Maria is van ons allemaal”.

Boek en tentoonstelling: Echte aanraders!
Zowel het boek Geen dag zonder Maria als de tentoonstelling Maria, die nog tot 20 augustus 2017 te zien is in Museum Catharijneconvent in Utrecht, zijn een aanrader. Het boek van Désirée Krikhaar – Geen dag zonder Maria en de Maria tentoonstelling in het Catharijneconvent worden beoordeeld met ++++ (uitstekend).

DÉSIRÉE KRIKHAAR – GEEN DAG ZONDER MARIA INFORMATIE
– Titel: Geen dag zonder Maria
– Schrijfster: Désirée Krikhaar ♀ (Nederland)