Kassia St Clair Het geheime leven van kleuren Recensie

Het boek over kleur van de Engelse schrijfsters Kassia St Clair – Het geheime leven van kleuren is op een mooie en handige manier uitgegeven. Een mooi naslagwerk dat een zee van informatie biedt over kleuren. En niet alleen dat het geheime leven van kleuren staat vol met bijzondere en interessante weetjes. Het boek start met uitgebreide informatie over licht en kleur. Hoe zien wij kleur? Op welke manier worden kleuren ervaren? Wat doet kleur met ons. Daarna wordt ingegaan op de manier waarop kleurenpalet door kunstenaars is ingezet door de eeuwen heen. En veruit het grootste deel van het boek bestaat uit vijfenzeventig verhalen over evenzovele kleuren. Alle informatie is gegroepeerd op kleur die ook in de wijze waarop het boek is uitgegeven, letterlijk, zichtbaar is. Op de rand van het blad is namelijk een strook van de betreffende kleur gedrukt. Zo kun je ook op kleur kijken welke kleur je aanspreekt of juist niet. En het nodigt uit om te bladeren naar de kleur waarover je graag meer wilt weten, je favoriete kleur of juist de kleur die je verafschuwd.

Een rijk boek vol informatie, wetenswaardigheden en verhalen over kleuren
Het geheime leven van kleuren is geen boek om achterelkaar uit te lezen. Maar het nodigt wel uit om te bladeren en, als je zin hebt, te lezen over de kleur waarin je geïnteresseerd bent. De verhalen zijn prettig om te lezen, zijn leuk en leerzaam en bieden veel informatie over bekende en ook over minder bekende en, misschien wel, onbekende kleuren. De verwijzingen naar geschiedkundige verhalen en fabels en de rijkdom aan andere wetenswaardigheden maken van Het geheime leven van kleuren een rijk boek. Kassia St. Clair – Het geheime leven van kleuren wordt gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Danielle van der Hoeven

KASSIA ST. CLAIR – HET GEHEIME LEVEN VAN KLEUREN
– Titel: Het geheime leven van kleuren
– Schrijfster: Kassia St Clair ♀ (Engeland)
– Soort boek: boek over kleur, kunstboek
– Origineel: The Secret Lives of Colour(2016)
– Nederlandse vertaling: Annemie de Vries
– Uitgever: Meulenhoff
– Verschenen: 20 april 2017
– Omvang: 324 pagina’s (met afbeeldingen)
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 24,99
★★★★ (uitstekend)

Flaptekst Kassia St. Clair – Het geheime leven van kleuren
In Het geheime leven van kleuren heeft Kassia St Clair haar levenslange obsessie met kleuren gegoten in een uniek boek, waarin ze betoverende verhalen vertelt over de 75 bekendste tinten en kleurschakeringen. Waarom wordt de maagd Maria in de Renaissance bijna altijd in het blauw afgebeeld? Waarom zijn worteltjes oranje? En waarom zie je groen van jaloezie? Het geheime leven van kleuren gaat over mode en politiek, kunst en oorlog, over het geel van Van Goghs zonnebloemen, over Picasso’s blauwe periode, over het rood in de grottekeningen van Lascaux en over de fluorescerende kleuren van punk. Het geheime leven van kleuren is een levendige geschiedenis van kleuren en de onvergetelijke verhalen die erachter schuilgaan. Het geeft een geheel nieuwe blik op onze geschiedenis en cultuur; na het lezen van dit boek zal kijken naar kleur nooit meer hetzelfde zijn.

Nieuwe Kunstboeken Overzicht
Engelse Schrijvers en Schrijfsters Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken April 2017