Het Gouden Eeuw Boek Recensie

Het Gouden Eeuw Boek Recensie Boekbespreking

Het Gouden Eeuw Boek Recensie
In 2013 presenteerde de uitgever W BOOKS Het Grote Gouden Eeuw boek, dat binnen korte tijd uitverkocht was. Een goede reden voor herdruk, wat dit jaar plaats vond. Dit maal in wat kleiner formaat (van 39 x 31cm naar 19x19cm). Volgens de uitgever met dezelfde inhoud maar een lagere prijs. Alleen is in de naam “Grote” verdwenen. Hoewel niet helemaal, op de achterzijde wordt nog de oude titel genoemd, waarschijnlijk een vergissing. Om het verhaal compleet te maken. De uitgave uit 2013 is weer een bewerking van een veel kleinere uitgave uit 2004.

Het boek is geschreven door door dr. Jeroen Giltaij, oud-hoofdconservator oude schilderkunst in het museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, waar volop te genieten valt van de oude meesters. Het boek pretendeert een compleet overzicht te geven van de schilderkunst in de Gouden Eeuw. Dat is een boute uitspraak gelet op wat in het woord vooraf geschreven wordt over deze eeuw: er waren in de jaren 1580-1800 tussen de vijftig- en honderdduizend schilders die vijf tot tien miljoen schilderijen gemaakt hebben. De schilderkunst had in de Nederlanden wortel geschoten. In het boek treffen we een keuze aan van 230 schilders met 370 afbeeldingen.

Uitstekend overzicht van de Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw
Na een inleiding, waarin uitgelegd wordt waarom er in deze periode zo veel geschilderd werd, wordt in 21 thema-hoofdstukken de goudenschildereeuw behandeld. De bakermat is Haarlem met Karel van Mander als schilder en als auteur van het didactische Het Schilderboeck uit 1604. Steeds worden per hoofdstuk een onderdeel algemeen behandeld met de belangrijkste schilders. Daarna komen de beschreven afbeeldingen met een korte toelichting. Andere hoofdstukken beschrijven in chronologische volgorde de landschappen, stillevens, stadsgezichten, dieren en de zee. Ook Huis ten Bosch en het stadhuis in Amsterdam komen aan bod. Veel bekende, maar ook minder bekende kunstenaars komen aan bod. Het is jammer dat het boek in een kleiner formaat is uitgegeven, want sommige afbeeldingen worden te klein weergeven om goed naar de details te kunnen kijken. In kaders worden schildertechnische aspecten beknopt toegelicht. Achter in het boek is een lijst van de genoemde kunstenaars opgenomen en een uitgebreide lijst van geraadpleegde boeken, waarmee de lezer zich verder kan verdiepen in deze materie.

Heerlijk om te lezen of om zomaar in te bladeren
De auteur geeft bij zijn toelichting objectieve en nuchtere informatie. Aan interpretaties van de voorstellingen waagt hij zich niet, wat bij schilderijen uit het dagelijks leven altijd wel aardig is. Vaak kan je aan de hand van de getoonde voorwerpen een verhaaltje bedenken. Zijn uitleg over het perspectief is voor leken niet duidelijk. (“…. om de snelheid waarmee de verjonging de diepte ingaat te bepalen zijn twee zogenaamde distantiepunten op de horizon aangegeven….” blz 252). Het is een heerlijk boek om te lezen of zo maar door te bladeren, geschikt voor alle (ook toekomstige) kunstliefhebbers dat wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

HET GOUDEN EEUW BOEK INFORMATIE
– Titel: Het Gouden Eeuw Boek
– Schrijver: Jeroen Giltaij ♂ (Nederland)