Alma Mathijsen Vergeet de meisjes Recensie

Alma Mathijsen Vergeet de meisjes Recensie Nieuwe Roman
In augustus is de nieuwe roman van de Nederlandse schrijfsters Alma Mathijsen – Vergeet de meisjes verschenen bij Uitgeverij De Bezige Bij. Een kleine twintig jaar geleden debuteerde de Nederlandse schrijfster Iris Kouwenaar met de roman Antidote. De roman bracht haar wereldwijde aandacht en erkenning. De boeken die zij hierna publiceerde kregen een veel minder onthaal en langzamerhand raakte ze een beetje in de vergetelheid. De Amerikaanse journalist Fields krijgt van zijn hoofdredacteur de opdracht om uit te zoeken hoe het met Iris Kouwenaar gaat en haar te interviewen. Zelf heeft hij behoorlijk wat weerzin tegen de roman die nog niet gelezen heeft, maar reist desondanks af naar Nederland waar Iris Kouwenaar zich inmiddels heeft teruggetrokken in haar geboortedorp Voorhorst.

Het intieme leven van Iris en Kay wordt op voyeuristische wijze geobserveerd
Fields krijgt Iris Kouwenaar niet zomaar te spreken. Het lukt hem wel in gesprek te raken met Kay vriendin en levenspartner. Kay blijkt Iris totaal van de buitenwereld te willen afschermen. Desondanks lukt het Fields om in de woning van Iris en Kay te geraken. Hij neemt hier als de ultieme voyeur het intieme leven van Iris en Kay waar en observeert de kwetsbaarheid van de schijnbaar doodzieke Iris die al jaren niet meer schrijft en luistert naar de bijzondere verhalen die de vrouwen elkaar vertellen. Als Kay even afwezig is wordt Fields door Iris betrapt. Weggestuurd wordt hij niet. Eerder aangespoord om zijn observaties door te zetten. De vraag rijst of Iris opzettelijk door Kay wordt geïsoleerd van de buitenwereld en haar gezondheid op het spel heeft gezet.

Vergeet de meisjes is een geslaagde poëtische, bizarre, spannende roman
Er valt een boom op het huis en de uitgever van Iris probeert haar mee te krijgen naar een prijsuitreiking. Dit zorgt ervoor dat het “verbond” tussen Kay en Iris wordt verbroken. Het gegeven van een journalist die verborgen in de woning het intieme samenleven van de twee vrouwen gadeslaat is een bizar gegeven. En Fields lukt het niet om Iris en Kay helemaal te bevatten en begrijpen. Alma Mathijsen slaagt erin om dit gegeven op een geloofwaardige manier over te brengen. Alma Mathijsen Vergeet de meisjes is een poëtische, bizarre en spannende roman die is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

ALMA MATHIJSEN – VERGEET DE MEISJES INFORMATIE
– Titel: Vergeet de meisjes
– Schrijfster: Alma Mathijsen ♀ (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Verschenen: 15 augustus 2017
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Alma Mathijsen – Vergeet de meisjes
Op pad gestuurd door zijn hoofdredacteur reist de Amerikaanse journalist Fields naar Voorhout om de beroemde schrijver iris Kouwenaar te interviewen. Al gauw wordt hij overrompeld door een groeiende fascinatie voor de raadselachtige relatie tussen Iris en haar huisgenoot Kay. Hij dringt hun leven binnen en observeert de totale toewijding waarmee Kay haar steeds zieker worden vriendin verzorgt. In hun eigen kleine wereld, tussen de muren van een slaapkamer in West-Friesland, zijn de twee vrouwen aan elkaar overgeleverd. Vergeet de meisjes laat een nieuw licht schijnen op vriendschap en de functie ervan in deze tijden waarin we twee opties hebben: vechten of jezelf afsluiten. Met een scherp analyserende blik verkent Alma Mathijsen de grenzen tussen liefde en obsessie, tussen zelfopoffering en egoïsme.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Augustus 2017