Catharina IJzelenberg Het ruisen van de zee Recensie Roman Debuut

Dit mooie optimistische verhaal wordt afwisselend verteld door Anton als kind, later puber en student, en de leraar Nederlands die hij nu is. Het is heel helder geschreven met beginregels als: ‘Morgen eerst naar de kerk, daarna de middagdienst en daarna naar de catechisatie’. Dan weet je dat hij nog jong is. Zijn beste vriend is Richard, die een ander leven leidt, maar ze verliezen elkaar niet uit het oog. Ze logeren als ze jong zijn bij een broer van Antons overleden vader oom Jan en tante Truus. Zij wonen in Amsterdam en dan realiseert Anton dat het ook anders kan. Daar hoort hij dat zijn vader Claudius ook zo van boeken hield. Met Richard bouwt Anton nu een bibliotheekhuis voor het dorp met een Watersnoodmuseum en de schilderijen van Richard hangen er te koop.

Anton zet zich af tegen zijn moeder, die hij eigenlijk geen verdriet wil doen

“Uit zijn transistor klonk: ‘I want you’ van Bob Dylan. Hij zette het geluid harder en danste op blote voeten door de kamer. Het was september 1966 en zijn studentenleven was begonnen.” Anton gaat studeren in Utrecht en krijgt een relatie met Rosa. Zij was eerst met Kees van de diaken. Maar over ‘ Lellebel’ werd schande van gesproken op Ouwerkerk. “Oorspronkelijkheid tegenover aanpassing. Open zijn en authentiek. Wie was hij?” Hij zet zich al jong af door geen belijdenis te doen, maar hij vindt het heel erg voor zijn moeder die hij geen verdriet wil doen. Hij gaat in Goes naar de middelbare school en woont dan bij een neef en zijn vrouw. Het proces van zelfstandigheid gaat met horten en stoten.

Op het Pieter Zeeman College in Zierikzee komt in het begin van het verhaal een nieuwe leerling Claudia in de klas bij Anton. Hij kan niet stoppen met denken aan haar. Ze gaat Nederlands studeren in Utrecht en ze delen hun liefde voor literatuur. Hij is erg afwachtend en passief, maar dan neemt hij toch de leiding.

Uitstekende debuutroman met een echt Nederlandse literaire thematiek
Vergelijken met andere boeken is doe ik niet graag maar tijdens het lezen dacht ik vooral aan Dorstvloer vol confetti van Franca Treur. Dat verhaal speelt ook in Zeeland in een liefdevolle Bijbelvaste omgeving. Ik heb dat aansluitend herlezen. De hoofdpersoon Katelijne heeft haar vraagtekens bij de hel en verdoemenis net als Anton. Beide verhalen spelen in het heden, maar Anton was al geboren in 1953 en die gebeurtenissen bepaalde heel zijn leven. Het ruisen van de zee heeft ook de sfeer van Een vlucht regenwulpen van Maarten ‘t Hart, al speelt dat niet in Zeeland, maar de hoofdpersoon is ook enig kind en mist zijn vader. Het ruisen van de zee is geen afrekening van het verleden maar een liefdevolle herinnering. Ook de boeken van Jan Siebelink hebben dezelfde thematiek en zijn hoofdpersonen zijn ook vaak leraar. Misschien ook nog herlezen? Catharina IJzelenberg – Het ruizen van de zee krijgt van mij ++++ (uitstekend).
Recensie geschreven door: Lia Sluijs

CATHARINA IJZELENBERG – HET RUISEN VAN DE ZEE INFORMATIE
– Titel: Het ruisen van de zee
– Schrijfster: Catharina IJzelenberg ♀ (Nederland)
– Genre: historische roman, sociale roman
– Uitgever: Ambo | Anthos
– Verschijnt: januari 2017
– Omvang: 269 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 9,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Lia Sluijs
>…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Flaptekst en inhoud Catharina IJzelenberg Het ruisen van de zee
‘Het ruisen van de zee’ van Catharina IJzelenberg is een hartveroverende roman over de persoonlijke gevolgen van de watersnoodramp, voor de liefhebbers van Josha Zwaan. ‘Het ruisen van de zee’ speelt zich af in Zeeland, waar Anton leraar Nederlands is. Tijdens de watersnoodramp van 1953 zag hij zijn vader verdrinken. Toen ook zijn streng gereformeerde moeder stierf, kon hij eindelijk zijn eigen weg kiezen. Maar zijn leven was voorspelbaar, tot op een dag Claudia voor hem in de klas staat en Anton wordt overspoeld door herinneringen aan zijn vader. Opnieuw beleeft hij diens verdrinkingsdood en hij beseft dat hij zijn emoties al die tijd heeft weggedrukt. In Claudia ziet hij een mogelijkheid zijn trauma op te lossen. Zeer treffend omschrijft Catharina IJzelenberg de tijdsgeest van de jaren vijftig en zestig en de onmacht van veel babyboomers om met emoties om te gaan. Catharina IJzelenberg is geboren en getogen in Zeeland en woont tegenwoordig in Zwolle.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Januari 2017