Erika Fatland Sovjetistan Recensie

Erika Fatland Sovjetistan Recensie Boekbespreking

De Noorse jousnaliste en schrijfster Erika Fatland is beklend geworden door haar boeken over de het bloedbad dat moordenaar Anders Breivik aanrichtte op het eiland Utøya en de dramatische gijzeling van schoolkinderen in Beslan (Ossetie). Het nieuwe boek Sovjetistan bevat reportages van bezoeken die Erika Fatland bracht aan de een vijftal landen in Centraal-Azië die zelfstandig zijn geworden na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Turkmenistan, Kazachstan, Tadzjikistan, Kirgistand (Kirgizië) en Oezbekistan zijn dus jonge landen waaraan vrij weinig aandacht wordt besteed in de westerse media.

Dictatoriale regimes in Centraal-Azië
Opvallend is dat in de meeste landen dictators aan de macht zijn gekomen die vaak al in Sovjettijd carrière maakten. Met uitzondering van Kirgistan waar nog enigszins sprake is van een democratie, alhoewel ook deze in de afgelopen jaren, volgens Fatland, onder druk komt te staan wordt elk van de landen zeer dictatoriaal geregeerd. Onderdrukking, uitbuiting van de bevolking en een zeer regressief bestuur is wat kenmerkend is voor de landen in Centraal-Azië. Volgens Monika Fatland gaat dit in een aantal landen zover dat de vergelijking met Noord-Korea volkomen op zijn plaats is.

Uitstekende en interessante reisverhalen uit Centraal-Azië
Monika Fatland heeft met Sovjetistan een interessant boek geschreven over een aantal landen die slechts in zeer beperkte mate door buitenlandse journalisten en schrijvers bezocht wordt. Ook Fatlans liep tijdens sommige bezoeken risico alhoewel dit in haar boek nauwelijks benadrukt wordt. Ze reisde niet voor niets meestal op een toeristenvisum omdat je als journalist het land meestal niet eens mag bezoeken. Monika Fatland heeft een vlotte pet. Ze wisselt haar persoonlijke ervaringen af met korte historische beschouwingen, gesprekken met inwoners van de verschillende landen en portretten van de dictators en hun manier van doen. Met Sovjetistan weet Erika Fatland op een prettige en inhoudelijke manier een beetje meer inzicht te verschaffen in wat er zich afspeelt in de landen van Centraal-Azie. Het boek wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

ERIKA FATLAND – SOVJETISTAN INFORMATIE
– Titel: Sovjetistan
– Schrijfster: Erika Fatland ♀ (Noorwegen)
– Soort boek: reisverhalen, reportages
– Origineel: Sovjetistan (2014)
– Nederlandse vertaling: Maud Jenje
– Uitgever: De Geus
– Verschijnt: 28 februari 2017
– Omvang: 448 pagina’s
– Prijs: € 24,99 / € 13,99
– Oordeel: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst en Informatie Erika Fatland Sovjetistan
Turkmenistan, Kazachstan, Tadzjikistan, Kirgistan, Oezbekistan. De jonge antropologe en schrijfster Erika Fatland trok door deze fascinerende en voor ons zo onbekende landen van Centraal-Azië. Ze trof er markante dorpelingen, oude tradities als de adelaarsjacht, de zijdecultuur en bruidroof, maar zag ook hypermoderne steden van marmer en glas en een bloeiende olie-industrie. En dan waren er nog de talloze sporen van de Sovjetoverheersing. Zullen deze landen die periode ooit te boven komen? Sovjetistan is een ongewoon en onvergetelijk reisverslag.

Nieuwe Reisboeken en Reisverhalen 2017
Noorse Schrijver Schrijfsters Boeken en Informatie